دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بزرگ‌ترین کامپیوتر کوانتومی جهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

بزرگ‌ترین کامپیوتر کوانتومی جهان چه ویژگی‌هایی دارد؟
بزرگ‌ترین کامپیوتر کوانتومی جهان با ظرفیت ۱۰۰۰ کیوبیت ساخته شد که مقیاس‌دهی سیستم و اضافه کردن کیوبیت‌های بیشتر به شبکه را آسان‌تر می‌کند.
کد خبر : 875126

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیوساینس، ظرفیت اولین کامپیوتر کوانتومی جهان که از ۱۰۰۰ کیوبیت فراتر می‌رود، به این معنی که بیش از دو برابر رکورددار کامپیوتر (Osprey IBM) است که ۴۳۳ کیوبیت دارد. اگرچه داشتن کیوبیت‌های بیشتر لزوماً به معنای عملکرد بهتر نیست، اما تعداد زیادی از آن‌ها برای کامپیوترهای کوانتومی بدون خطا در آینده موردنیاز خواهند بود .

بزرگ‌ترین کامپیوترهای کوانتومی، مانند کامپیوترهای «آی بی ام» (IBM) و گوگل، از سیم‌های ابررسانا که تا دمای بسیار پایین خنک شده‌اند استفاده کنید. اما این ماشین رکوردشکن از استارت‌آپ «اتم کامپوتینگ» (Atom Computing) ۱۱۸۰ کیوبیت دارد که از اتم‌های خنثی به دام افتاده توسط لیزر در یک شبکه دوبعدی استفاده می‌کند.

راب هیز، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: یکی از مزایای این طراحی این است که مقیاس دهی سیستم و اضافه کردن کیوبیت‌های بیشتر به شبکه آسان است. او می‌گوید: هر کامپیوتر کوانتومی مفید در آینده که عاری از خطا باشد، ویژگی به نام تحمل خطا دارد ، که حداقل به ده‌ها هزار کیوبیت تصحیح خطای اختصاصی نیاز خواهد داشت و در کنار کیوبیت های قابل‌برنامه‌ریزی کار می‌کنند.

هایس می‌گوید: اگر قرار باشد مانند اکثر سیستم‌های یون و ابررسانایی به دام افتاده تا به امروز تنها ده‌ها کیوبیت مقیاس‌گذاری کنیم، زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید تا به دوران تحمل خطا برسیم.

وی گفت: این گروه قصد دارد هرچند سال یک‌بار، تعداد کیوبیت های موجود در دستگاه را چند برابر کند.

برخلاف بیت‌های محاسباتی مرسوم که می‌توانند مقدار یک یا ۰ داشته باشند و تا حد زیادی قابل تعویض هستند، کیوبیت تا متنوع‌تر هستند و بسته به نحوه ساخت، طیفی از خواص مختلف دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته