دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1402 - 20:11

آشنایی با انواع تابلو برق صنعتی

آشنایی با انواع تابلو برق صنعتی
یکی از پرکاربرد‌ترین ابزارآلاتی که در کارخانه‌ها و صنایع تولیدی، نقش حیاتی را ایفا می‌کند، تابلو برق صنعتی است؛ زیرا که این تابلو‌ در سیستم‌های برقی نظم خاصی ایجاد کرده و ارتباط صحیحی میان اجزا مربوطه به‌وجود می‌آورد.
کد خبر : 875290

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  یکی از پرکاربرد‌ترین ابزارآلاتی که در کارخانه‌ها و صنایع تولیدی، نقش حیاتی را ایفا می‌کند، تابلو برق صنعتی است؛ زیرا که این تابلو در سیستم‌های برقی نظم خاصی ایجاد کرده و ارتباط صحیحی میان اجزا مربوطه به‌وجود می‌آورد و علاوه بر آن، میزان ایمنی را در محیط کار بالا می‌برد. این نوع از تابلو‌های برقی، معمولاً در مکان‌هایی مانند: ایستگاه توزیع، ایستگاه برق، ایستگاه مبدل، ساختمان‌های تجاری و سازمانی، کارخانه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها و… مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربرد گسترده‌ای در این زمینه دارند؛ بنابراین تمامی افراد به‌خصوص مدیران و مهندسین برق، باید به‌صورت کامل با این ابزار آشنایی کامل داشته باشند. به همین ترتیب در این نوشته قصد داریم به بررسی کامل تابلو‌های برق صنعتی پرداخته و انواع آن را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تابلو‌های برق صنعتی چیست؟

قبل از اینکه به معرفی انواع تابلو برق بپردازیم، خوب است مروری به برخی مطالب از جمله تابلو‌های برق صنعتی چیست، داشته باشیم تا درک بهتری از سایر مواردی که در ادامه بررسی می‌شود کسب کنید. در حالت کلی، تابلو برق صنعتی محفظه‌ای فلزی بوده که برای کنترل و توزیع برق در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه، از تجهیزات و قطعات مختلفی مانند سوئیچ‌ها، رله‌ها، فیوز‌ها، مدار‌های الکتریکی، نمایشگر‌ها، تقویت‌کننده‌ها و دستگاه‌های اندازه‌گیری تشکیل شده و برای کنترل و مدیریت تجهیزات برقی، در صنایع مختلف به‌کار گرفته می‌شود. جالب است بدانید، این تابلو‌ها نقش مهمی در تأمین برق و ایمنی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی داشته و با توجه به نیاز کاربر و اطلاعات مهندسی، در اندازه، شکل و قابلیت‌های مختلفی طراحی می‌شوند؛ زیرا این تابلو‌ها باید از تمامی استاندارد‌های لازم و ایمنی برخوردار بوده تا از مشکلاتی مانند برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی جلوگیری کنند.

انواع تابلو‌های برق کدام‌اند؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که تابلو‌های برق به چند دسته تقسیم شده و انواع آن کدام است؟ اکنون در این بخش، انواع این تابلو‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

تابلو برق استخری و جکوزی

یکی از پرکاربردترین نوع تابلو برق صنعتی، تابلو برق استخری و جکوزی است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این تابلو در انواع استخر‌ها نصب شده و برق را از منبع اصلی دریافت و آن را بین تجهیزات استخر مانند پمپ‌های تصفیه، پمپ‌های جکوزی و پمپ‌های تخلیه توزیع می‌کند. در واقع می‌توان گفت، تابلو برق استخری و جکوزی یکی از مهم‌ترین امکاناتی است که بدون شک می‌تواند میزان کیفیت و کارایی استخر را بالا ببرد. برخی دیگر از قابلیت‌های این تابلو عبارت است از: چراغ، ساعت و کلید محافظ جان برای نشتی برق که تمامی این ویژگی‌ها می‌تواند باعث کارکرد بهتر دستگاه شود.

آشنایی با انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق توزیع

یکی دیگر از انواع برد‌های برقی، تابلو برق توزیع است. در نظر داشته باشید، این محصول تابلویی است که برق را از تابلو برق اصلی دریافت کرده و آن را در مدار‌های فرعی پخش می‌کند. این تابلو، معمولاً در داخل ساختمان یا در نزدیکی آن قرار می‌گیرد. در ساختار این نوع تابلو برق صنعتی، از اجزایی مانند کلید‌های کمپکت و فیوز‌ها به‌منظور توزیع و انشعاب برق از تابلو اصلی به سایر بخش‌ها استفاده می‌شود. تابلو برق توزیع، در سیستم گرمایشی، شرکت‌های تولیدی، صنعتی و همچنین بالابر‌ها کاربرد داشته و از مهم‌ترین آن‌ها تابلو یونیورسال و تابلو توزیع عملکردی هستند.

تابلو برق چنج آور

سومین تابلوی برقی که در این نوشته به بررسی آن می‌پردازیم، تابلو برق چنج آور است. اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن این مورد را بررسی کنیم، باید بگوییم تابلو چنج آور می‌تواند به صورت اتوماتیک بین دو ورودی برق مجزا، یک جابه‌جایی را ایجاد کند. این بدان معناست که تابلو از دو منبع برق ورودی، یک خروجی برق فراهم کرده و در صورت عدم اتصال هر کدام از منابع ورودی، از منبع دیگر استفاده می‌کند. برخی از کاربرد‌های این دستگاه عبارت است از:

اطمینان از تأمین برق مداوم
جلوگیری از قطعی برق
افزایش و بالابردن ایمنی
و...

در صورت استفاده از این تابلو برق صنعتی، می‌توانید از تمامی این کاربرد‌ها بهره ببرید.

آشنایی با انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق خازن

برای درک کامل تابلو برق خازن، باید ابتدا با مفهوم بانک خازنی آشنایی کامل داشته باشید. به‌طور کلی به مجموعه‌ای از خازن‌های کنار همدیگر که جهت اصلاح ضریب توان شبکه به‌کار گرفته می‌شوند، یک بانک خازن می‌گویند.

تابلو برق خازن بستری است که برای جبران توان ری‌اکتیو در سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌شود. این تابلو از خازن‌ها برای جذب توان ری‌اکتیو استفاده می‌کند و از اجزای مختلفی مانند خازن‌ها، کنترل‌کننده‌ها، تجهیزات حفاظتی و... تشکیل شده است. برخی مزایا استفاده از این نوع تابلو در صنعت برق به شرح زیر است:

جبران توان ری‌اکتیو در سیستم‌های الکتریکی
افزایش توان مؤثر موجود در شبکه
بهبود عملکرد تجهیزات
کاهش هزینه‌های برق
کاهش آلودگی محیط‌زیست
و...

بنابراین با توجه به مزایا مطرح شده، این نوع از تابلو برق صنعتی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای محیط موردنظرتان باشد.

تابلو برق موتور خانه

دسته آخر از تابلو‌های برق که در این قسمت به معرفی آن می‌پردازیم، تابلو برق موتور خانه است. تابلو برق موتور خانه نقش مهمی در تأمین گرمایش، سرمایش و آب گرم ساختمان دارد. این محصول با استفاده از تجهیزات کنترلی، دمای ساختمان را در محدوده مطلوب نگه می‌دارد و از تجهیزات موتور خانه در برابر آسیب‌های ناشی از جریان الکتریکی محافظت می‌کند. این نوع تابلو، از جنس فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود و جالب است بدانید محفظه فلزی، مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی دارد؛ این در صورتی است که محفظه پلاستیکی سبک‌تر بوده و از قیمت ارزان‌تری برخوردار است.

نگاهی جامع به تابلو‌های برق صنعتی

در این مطلب در مورد تابلو‌های برق صنعتی و انواع آن، مطالبی مفید و مختصر را در اختیارتان قرار دادیم. در پایان دریافتیم تابلو برق صنعتی یک سیستم پیچیده است که باید توسط متخصصان آموزش‌دیده طراحی و نصب شود. این تابلو‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که نیاز‌های خاص هر صنعت را برآورده کنند؛ همچنین پی بردیم این تابلو‌ها جزو یکی از ضروری‌ترین ابزار‌ها در هر صنعت بوده و می‌توانند به ایمنی کارگران، تجهیزات و فرایند‌های صنعتی کمک کنند. امیدواریم، مطالب بیان شده برای شما مفید بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهامی در مورد این موضوع، می‌توانید در بخش کامنت‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته