دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۴۲؛

به چه تحقیقی «تحقیقات علمی» می‌گویند؟

به چه تحقیقی «تحقیقات علمی» می‌گویند؟
در تعریف روش تحقیقات علمی، موارد و تعاریف متعددی از شیوه‌ها و گزینه‌ها وجود دارد. این موارد، به طور کلی جهت بررسی و شناخت پدیده‌های گوناگون، دسترسی به علم و دانش مدرن و جدید یا ترکیب، بازسازی و به کارگیری مجدد دانش‌های گذشته، کاربرد خواهد داشت.
کد خبر : 876407

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، ویژگی تحقیقات و پژوهشی که بر اساس یک روش علمی صورت می‌گیرد باید مشاهده پذیر، تجربی و قابل اندازه گیری باشد؛ ضمن اینکه، می‌باید تا از یک سری از موارد پایه واضح و البته استدلالی هم پیروی کنند.

همچنین در روش علمی تحقیق، اطلاعات صحیح و منظم، جمع آوری شده و سپس با توجه به اصول منطقی و عاقلانه، این موارد مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

هدف از انجام چنین پروسه‌هایی، دانستن و کشف حقایق در رابطه با هر داستان و موضوع است. بدین صورت که موارد تشکیل دهنده و رابطه‌های بین آن‌ها، بررسی و کنترل خواهد شد.

در این خصوص، همبستگی و ارتباط بین پروسه‌ها و مراحل تحقیق و ارائه ناکارآمدی‌ها، به صورت کاملا واضح بیان خواهند شد. مراحل روش تحقیق شامل طرح مسئله، ساختن و تنظیم یک فرضیه، گردآوری اطلاعات مورد نیاز، سازماندهی و طبقه بندی کردن اطلاعات کسب شده، انجام مطالعات در خصوص اطلاعات کسب شده، بررسی آن‌ها جهت تشخیص روابط بین علت و معلول، ایجاد و تعیین اعتبار مورد نظر و نقد فرضیه و گزارش و نتیجه گیری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته