دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سعید نعمتی در گفت‌و‌گو با آنا:

«کات» به دنبال خنده تلخ مخاطب همراه با تفکر است

«کات» به دنبال خنده تلخ مخاطب همراه با تفکر است
کارگردان نمایش «کات» گفت که تماشای این اثر، خنده تلخ مخاطب همراه با تفکر را به همراه دارد.
کد خبر : 876496

سعید نعمتی  کارگردان نمایش «کات» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد:نمایشنامه «کات» برگرفته از دو نمایشنامه «خشم و هیاهو» به نویسندگی آقای مهرداد رایانی مخصوص و نمایشنامه «لوله» به نویسندگی رسول بانگین است که بخش‌هایی از این دو اثر و بخشی از اثری که خودم خلق کردم در کنارهم قرار گرفتند و یک قصه‌ مستقلی به وجود آمد.

وی اظهار کرد: درواقع سعی کردم فضای قصه به سمت اشک‌ها و لبخند‌ها برود، به سمت خنده تلخ به همراه تفکر، این که چقدر موفق شدم را باید مخاطب نظر بدهد.

نعمتی افزود: نام «کات» را برا اساس برش، قطع کردن و رها شدن انتخاب کردم که به مفهوم اصلی نمایش برمی‌گردد. نمایش کات در شهر رشت تمرین شد و بیست شب مورد استقبال بیش از سه هزار مخاطب قرار گرفت.

مشکلات تمام‌نشدنی اجرای تئاتر

این کارگردان تئاتر گفت: بخشی از مشکلات اجرای این نمایش قابل گفتن نیست؛ مسیر اجرای نمایش مسیری است پر دردسر و پر پیچ و خم است. گرفتن مجوز، بازبینی،اجرا، سالن گرفتن و... آیتم‌هایی که همه دوستان تئاتری فکر می‌کنم آگاه باشند.همه ما از مشکلات آگاهیم و می‌دانیم که برای خلق یک اثر نمایشی تا مرحله اجرای نمایش به شدت پیچ و خم‌ وجود دارد. از تمرینات، بازبینی، مجوز گرفتن، انتخاب سالن نمایش و تبلیغات و اجرا همگی سختی خاص خودشان را دارد.

وی عنوان کرد: بنده افتخارهمکاری با منوچهر هادی در سریال‌های «دلدادگان» و «نیوکمپ» را داشتم و نسبت به شرایط کاری بنده آگاه بودند. فکر می‌کنم در جریان موفقیت‌های این اجرا در شهر رشت بودند، در یک گفت و گویی گفتند که چرا در تهران اجرا نمی‌گذاری؟ بنده هم جواب دادم اگر یک فردی مثل شما به گروه اضافه شود من انگیزه بیشتری برای اینکه در تهران اجرا بروم دارم و ایشان هم در همان گفتگو لبیک گفتند. شروع کردند زیر ساخت‌های اجرای تهران را برایم فراهم کردند، اعم از هماهنگی سالن، تمرین، بازبینی و باقی شرایط و ما هم زمانی که دیدیم آقای هادی به شدت مصمم و پای کار هستند، عزممان را جزم کردیم تا به اجرا رسیدیم.

نعمتی اظهار کرد: اگر بخواهم از تفاوت‌های اجرای شهر رشت و تهران بگویم اولین آن این است که شرایط بنده در استان گیلان بسیار متفاوت‌تر از تهران است، شناخت نسبت به من سعید نعمتی در استان گیلان بیشتر است، طبیعتاً جماعت مخاطب بیشتری را دارم، این را بنده نمی‌گویم. ارزیابی اجرا‌ها و میزان مخاطبین می‌گوید.

این کارگردان تئاتر گفت: البته خوش‌بین هستم که در تهران هم برایش اتفاق‌های خوبی میفتد، ضمن اینکه ما در اجرا‌های اول در تهران تقریبا «سولد اوت» رفتیم و تمامی صندلی‌های سالن پر از مخاطب بود، این یکی از بارزترین تفاوت‌هاست، بلاخره مخاطب در استان گیلان آگاهانه و با شناخت قبلی به سالن می‌آید، اما اینجا باید برای مخاطب زیر ساخت‌ها آماده شود. ضمن اینکه در تهران تبلیغات سخت و پر هزینه است، مگر یک تئاتر چقدر اقتصاد دارد که شما بخواهید یک هزینه سرسام آوری برای تبلیغات انجام بدهید، پس امید ما می‌شود به تبلیغات چهره به چهره و تبلیغات فضای مجازی.

وی اظهار کرد: اگر مخاطب از اجرا راضی باشد، باعث می‌شود مخاطبان دیگری هم به سالن بیایند و اگر راضی نباشد قطعاً آن نمایش مخاطب کمتری خواهد داشت، برای بنده به عنوان سعید نعمتی بزرگترین تفاوتش همین است که بنده یک گروهی را از یک شهر دیگری به اینجا آورده‌ام.

به فکر هنرمندان استانی باشیم

نعمتی افزود: یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های دیگر این است که خوشبختانه یا متأسفانه مهم‌ترین اتفاقات هنری در پایتخت می‌افتد، دلیلش را نمیدانم، شاهکار‌ترین هنرپیشه‌های همین کشور از شهر‌های مختلف هستند، اما زمانی که می‌رسند به پایتخت تازه به چشم می‌آیند.‌ای کاش بستری فراهم بود که در همان استان هنرمند به چشم می‌آمد، اگر بخواهیم پیشرفت اقتصادی کنیم باید تهران بیاییم، از نظر دیده شدن و شهرت بخواهیم درنظر بگیریم باید تهران بیاییم، از هر بعدی نگاه کنیم متاسفانه این تفکر وجود دارد و همه بر این موج سواریم.

وی عنوان کرد: برای ادامه کار به اجرا‌های خارج از ایران فکر می‌کنم و بعد از اجرا‌های تهران حتماض به دنبال ایجاد زیرساخت برای اجرا‌های بین المللی هستم.

نعمتی افزود: عنوان کارگردان و بازیگر تلویزیون و تئاتر که هم در صدا و سیمای گیلان فیلم‌های «لاکپشت» و «زیرآبی» و هم نمایش‌های متعدد ساخته‌ام و بازی کرده ام و در حدی دست آورد‌ها و موفقیت‌هایی داشته‌ام، این را به مخاطبان می‌گویم که انسان در این عرصه باید بداند فقط و فقط خودش است و خودش، کفش کار باید بپوشد و بروی در یک مسیری که با کلی از افراد مختلف مواجه می‌شوی که این مواجهه بخش زیادیشان در ظاهرشان همراه آدم هستند، اما در باطن ماجرابه شدت دوست دارند که اتفاق حاصل نشود.

این کارگردان تئاترعنوان کرد: امید و آرزوی من این است که به جز پایتخت استان‌های دیگر نیز درعرصه هنر‌های نمایشی تقویت شوند و امیدوارم هیچ فردی که در این عرصه هست خسته نشود از فعالیتی که انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته