دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام طاهری آکردی مطرح کرد؛

۵ وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر/ مطالبه‌گری آداب دارد

۵ وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر  مطالبه‌گری آداب دارد
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت که اگر بخواهیم در بستر امر به معروف و نهی از منکر مطالبه‌گری داشته باشیم باید آداب آن را نیز رعایت کنیم.
کد خبر : 878296

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دیدار با اهالی رسانه گفت: این ستاد یک سازمان عریض و طویل نیست که بودجه فراوانی داشته باشد. کل نیروی انسانی این ستاد در بخش‌های مختلف به هشتاد نفر هم نمی‌رسد و باید به اندازه همین توان و ظرفیت از آن انتظار داشته باشیم.

حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی عنوان کرد: ما و شما اهالی رسانه در یک سنگر هستیم و یک رسالت را دنبال می‌کنیم. این رسالت، نظارت بر ارکان مدیریتی و مناسبات اجتماعی و تلاش برای اصلاح این بخش‌ها است. فلسفه وجودی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، وضع قانون یا اجرا نیست بلکه تنظیم‌گری و تسهیل گری است. نیروی اصلی ما هم تشکل‌های مردمی و رسانه‌ها هستند.

تعریف معروف و منکر از نگاه متولیان

وی افزود: هر چیزی که خواسته مردم را تحت‌الشعاع قرا بدهد، به دین آنان خدشه واردکند و شادی را از آنان بگیرد از نگاه ما منکر است. از سوی دیگر، هرچیزی که دین را گسترش دهد و مردم را خوشحال کند «معروف» محسوب می‌شود.

آکردی تصریح کرد: ترویج فرهنگ «بی تفاوت نباشیم» هسته اصلی امر به معروف و نهی از منکر است؛ این فرهنگ از مناسبات خانوادگی و خاموش کردن لامپ اضافه در خانه و اداره شروع می‌شود و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مثل بودجه‌ریزی و حمایت از تولیدات داخلی را شامل می‌شود.

وی گفت: دایره امر به معروف و نهی از منکر بسیار گسترده است و برخلاف تصور عموم، به موضوع حجاب و رفتار‌های بیرونی محدود نمی‌شود.

۵ وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر/ مطالبه‌گری آداب دارد

 مطالبه‌گری آداب دارد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: اگر قرار است مطالبه‌گر باشیم، باید بدانیم که مطالبه‌گری آدابی دارد. فریاد زدن و اعتراض‌های پراکنده، صرفاً عامل تحریک عواطف است و حلال مشکلات نیست. این که مطالبه‌گری چگونه باشد تا به نتیجه لازم برسد مهم است. در فرایند مطالبه‌گری، مردم باید موارد مدنظر خودشان را گزارش کنند؛ در این روند ما باید نقش بلندگوی مردم را داشته باشیم، رسانه‌ها پیگیری کنند و دستگاه‌ها و مدیران مربوطه هم نتایج اقداماتشان را اعلام کنند.

وی گفت: ما به بحث تولید خودرو‌های نامرغوب و گران ورود پیدا کردیم و توقع داشتیم که رسانه‌ها نیز در کنار ما به این موضوع رسیدگی کنند، اما این توقع برآورده نشد. متاسفانه کیفیت ساخت خودرو‌های داخلی، توانمندی نظام را هم زیر سوال برده است. وقتی ما در تولید موشک و فناوری نانو سرآمد هستیم چرا باید این همه از سمت خودرو‌های بی‌کیفیت متحمل تلفات جانی و مالی شویم. این یک مطالبه مردمی است که حتماً باید پیگیری شود.

۵ وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر

آکردی افزود: پنج وظیفه اصلی «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» عبارت‌اند از فرهنگ‌سازی و آموزش، ساماندهی تشکل‌های مردمی، تقویت شورا‌های امر به معروف در نهاد‌ها و دستگاه‌های مدیریتی، معاضدت‌های قضایی آمران به معروف و رسیدگی به موضوع عفاف و حجاب.

دبیر ستاد امر به معروف در ادامه به تشریح دوره‌های آموزشی ستاد از جمله دوره‌های آموزشی برای آمران به معروف و ضابطان و ... پرداخت و بر ضرورت ترویج اخلاق خوب در جامعه تاکید کرد.

 وی گفت: اهل بیت(ع) در امر به معروف  و نهی از منکر چه کار می‌کردند؟  ما هم همان گونه عمل کنیم. امروز جامعه شیفته رفتار اخلاقی است. متأسفانه بی اخلاقی در جامعه ما دارد زیاد می‌شود؛ اینها منکر است.

آکردی افزود: رویکرد ما در بحث عفاف و حجاب تأکید بر تاریخ و فرهنگ ایران است. عفاف و حیا در ذات‌ زن ایرانی است؛ این هویت باید بازیابی شود. اینکه لباس غربی تن زن ایرانی کنیم، ملی‌گرایی نیست. بیش از ۸۰ درصد زنان ایرانی قائل به حجاب هستند. البته ممکن‌ است حجاب کامل شرعی نداشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری آکردی در ادامه تصریح کرد:رویکرد ما در بحث عفاف و حجاب، تاکید بر ریشه تاریخی مذهبی و ملی این قوم است؛ ما سابقه طولانی در عفاف و حجاب داریم و اسلام آمد و به این قانون غنا بخشید. عفاف و حیا در ذات زن است.

۵ وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر/ مطالبه‌گری آداب دارد

وی تاکید کرد، برای عفاف و حجاب باید کار فرهنگی شود؛ ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌هایی را در این زمینه شروع کرده ایم؛ اما این موضوع یک امر همگانی است و نیاز به همکاری همه و از جمله خبرنگاران دارد و همه باید برای تبیین درست مشکلات جامعه به میدان بیاییم؛ چرا که در محضر خداوند باید پاسخگو باشیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه این نشست پیشنهادات و نکات مدنظر اهالی رسانه را شنید و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته