دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۴۵؛

منظور از فناوری‌های نرم و هویت‌ساز چیست؟

منظور از فناوری‌های نرم و هویت‌ساز چیست؟
فناوری‌هایی که موجب تسهیل رابطه افراد با محیط پیرامون شده و جزء دارایی‌های نرم و فرهنگی یک جامعه شناخته می‌شود را دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز می‌نامند.
کد خبر : 878762

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، پیشرفت‌های شگرف علوم و فناوری‌های سخت در طول قرن بیستم به شکوفایی اقتصادی جوامع پیشرفته انجامید و نیازهای ذاتی بشر را تا آنجا ارضا کرد که بتواند به نیازهای عالی‌تر خود بپردازد.

پاسخ‌گویی به این نیازها مستلزم توسعه‌ شاخه‌ نوینی از علوم و فناوری‌ها موسوم به علوم و فناوری‌های نرم و فرهنگی است که هدف آن‌ها شناخت هرچه بیشتر جنبه‌های ذهنی و روحی انسان و یافتن راهی برای اعتلای ذهنی و روحی او و تنظیم رابطه‌ بهتر انسان با محیط پیرامون است.

همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌ گیری و توسعه‌ خانواده‌ بزرگ صنایع سخت (صنایع  کارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می دهند.  

صنایع نرم انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن صنایع «خلاق و فرهنگی» است. این صنایع به طور کلی «اقتصاد خلاق» را شکل می دهد. صنایع خلاق و فرهنگی، در طول چند سال اخیر به قدری توسعه پیدا کرده‌ است که برخی آینده‌پژوهان، موج چهارم در فراسوی عصر اطلاعات و دانایی را موج خلاقیت یا عصر صنایع خلاق و فرهنگی می‌دانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته