دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تحمیل ضعف خدمات پس از فروش خودروسازان به گردن مصرف‌کننده

تحمیل ضعف خدمات پس از فروش خودروسازان به گردن مصرف‌کننده
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های دریافتی از مشتریان در سیستم خدمات پس از فروش خودروسازان و بی‌کیفیت خدمات‌رسانی در این بخش نتوانسته رضایت مشتریان را جلب کند.
کد خبر : 878947

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، بی‌کیفیتی و عدم خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست. اما گاهی این موضوع موجب بروز حکایت‌های عجیبی می شود که باعث انتقادهای زیادی از سوی مشتریان خودرویی شده است.

طبق مشاهدات میدانی، نمایندگی های خدمات پس از فروش  خودروسازان قیمتی بالاتر از تعمیرکاران خودرو دارند و برخی در این زمینه به مشکل بر خورده اند. در ارزیابی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر مشخص شده که شاخص هزینه‌های دریافتی از مشتریان به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در این حوزه از سطح رضایت پایینی در بین مشتریان ایرانی برخوردار است.

این وضعیت در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی از سایر خدمات اصلی ارائه شده از سوی عرضه‌کنندگان خودرو در ایران نیز راضی نیستند؛ به‌گونه‌ای که براساس ارزیابی صورت گرفته،  کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات  و  دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات  از مهمترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از خدمات شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان است.

این صحبت‌ها در حالی است که بسیاری از افراد زمانی که به این نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند از خدمات پس از فروش خودروهایشان رضایت ندارند و شکایاتی در این زمینه دارند.

نقض فنی خودرو یا نبود تعهد خودروساز

بنابر اظهارات یکی از مصرف‌کنندگان خودرو، در شهریور 1401 خودرویی از یکی از خودروسازان بزرگ کشور پیش خرید می‌کند. در زمان ثبت نام زمان تحویل بهمن ماه همان سال اعلام می شود، اما نهایتا دعوت نامه تکمیل وجه در ماه پایانی 1401 صادر و خودرو در اردیبهشت 1402 تحویل می‌گردد. 

خودروسازان

به گفته این مصرف‌کننده در زمان تحویل آپشن چراغ روز(day light) به خودرو بصورت خودجوش توسط کارخانه بر روی خودرو نصب می‌شود که نکته مثبت و مورد تأییدی است. اما شروع حکایت‌های بغرنج نیز همین جاست. بنابر اظهارات این مصرف کننده از اولین روزهای استفاده از خودرو متوجه کم شدن شدید مایع خنک کننده موتور در حرکت می‌شود. پس از بررسی ها اتصال نادرست شلنگ رادیاتور به موتور مشخص می گردد. پس از آن قطع شدن مکرر شلنگ شیشه این خبرنگار را برای رفع مشکل دست به آچار می کند. 

آیینه کجاست پس؟!

اما زمانی که وی برای عزیمت به مشهد مقدس قصد سفر با خودروی جدید را داشت موضوع از حد یک خطای سهوی فراتر رفته و جنبه کیفی پیدا می کند . مطابق اظهارات این فرد ، وی در حال حرکت متوجه جدا شدن و سقوط شیشه آینه بغل خودرو می شود. اما در تماس با مرکز مشتریان این خودروسازی عنوان می‌شود که آینه جزو لوازم گارانتی شده خودرو نیست و وی باید با هزینه شخصی خودش به تعمیر یا تعویض این قطعه اقدام کند. جای خالی مدیریت و کنترل کیفیت و تقصیر مصرف کننده در بی کیفیتی محصول!

چندی پس از این با روشن شدن چراغ چک موتور ایشان نسبت به امدادخواهی اقدام می کند که تکنسین امداد خودرو مشکل را از سنسور اکسیژن خودرویی که فقط 5 ماه از تولید و تحویل آن گذشته است می داند. در این بین خودرو با مشکلات دیگری از جمله خارج شدن نوار دور شیشه جلو و یا بازنشدن درب های عقب از داخل کابین و صدای عجیب موتور و ضعف در ترمزگیری روبرو می‌شود. همچنین مشکل سنسور اکسیژن خودرو علارقم تلاش تکنسین امداد خودرو رفع نشده و خودرو به مرکز تعمیرگاهی ارجاع می‌شود.

خیلی رو گارانتی حساب نکنید!

نهایتا خودروی مذکور پس از اخذ نوبت اینترنتی به یکی از مراکز تعمیرگاهی مجاز مراجعه می کند و مشکلات خودرو را برای تکنسین شرح می‌دهد، همچنین با پیشنهاد مسئولان آن مرکز باتوجه به فرارسیدن مهلت سرویس دوره ای خودرو قرار بر انجام سرویس همزمان با رفع نواقص می شود. پس از مدت کوتاهی از تحویل خودرو به آن مرکز که جای تقدیر دارد، اعلام می شود که خودرو آماده تحویل است. اما بغرنج‌ترین اتفاقات در اینجا رقم می‌خورد. 

کارشناس در رابطه با ضعف ترمز و صدای موتور این خودرو اعلام می کنند که مشکلی وجود ندارد و این‌ها از خصایص طبیعی این نوع خودرو است! هزینه تعمیر درب و نوار دور شیشه و حتی چسب استفاده شده از مشتری اخذ می‌گردد! همچنین نقص موتوری خودرو تعمیر شده و اجرت آن تحت عنوان بروز رسانی واحد کنترل الکترونیکی موتور از مشتری اخذ می‌شود. زمانی این مصرف کننده به وجود این بند ها در فاکتور اعتراض می کند با پاسخ قانونی عجیب از سوی کارشناسان مرکز مربوطه روبرو می‌شود؛ «گارانتی فقط شامل تعویض قطعات می شود و اگر قطعه ای تعمیر شود هزینه آن با خود مشتری است»! همچنین در پاسخ اعتراض وی به از جای خارج شدن یکی از قطعات تزئینی خودرو گفته شد تعداد زیادی از خودروهای این مدل دچار این مشکل می‌شوند و این نیز موضوعی پرتکرار است.

خدمات پس از فروش

حالا سوال اینجاست؛ چرا برای ایرادی که به طور مستقیم به کیفیت ساخت خودرو ربط دارد از جیب مشتری هزینه می شود؟ طومار بی کیفیتی خودروهای داخلی تا کجا ادامه دارد؟

*برای مشاهده نسخه بزرگتر از فاکتور بر روی آن کلیک کنید

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته