دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیا استرالیا برای دانشجوی خارجی کیسه دوخته است؟

دست‌ استرلیا در جیب دانشجوی خارجی/ از تعرفه مالیاتی جدید چه می‌دانیم؟

دست‌ استرلیا در جیب دانشجوی خارجی  از تعرفه مالیاتی جدید چه می‌دانیم؟
گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت کانبرا می‌خواهد کسری سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش دانشگاهی را با وضع مالیات بر دانشجویان بین‌المللی جبران کند، مسئله‌ای که اعتبار علمی استرالیا را زیر سوال می‌برد.
کد خبر : 879378

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، این روزها در محافل علمی استرالیا بحث درباره احتمال اعمال نوعی مالیات جدید بر دانشجویان بین‌المللی بالا گرفته است.

دانشجویان خارجی می‌گویند این طرح پیشنهادی به اعتبار استرالیا لطمه می‌زند و تائیدی بر این شایعه است که دولت کانبرا به آدم‌ها به چشم یک منبع درآمدزایی نگاه می‌کند.

ادعا می‌شود که هدف از این طرح مالیاتی که در نسخه اولیه گزارش چشم‌انداز دانشگاه‌های استرالیا ارائه شده،‌ پاسخگویی به مطالبه‌ جامعه علمی کشور برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در حوزه پژوهش و زیرساخت‌های آموزش عالی است.

«جیسون کلر» وزیر آموزش و پرورش استرالیا از این طرح مالیاتی به عنوان یک صندوق سرمایه ملی یاد کرده که بخش آموزش عالی را در برابر صدمه‌های اقتصای بیمه و به اولویت‌بندی هزینه‌ها کمک می‌کند.

ادعای او به همان اندازه که دانشجویان بین‌المللی را سرخورده می‌کند، با استقبال مؤسسه‌های آموزش عالی استرالیا مواجه شده است.

دانشجویان بین‌المللی در حال حاضر هم به ازای خدمات دولتی که دریافت می‌کنند، دو نوع مالیات پرداخت می‌کنند که هزینه آن چندان زیاد نیست. آنچه طرح مالیاتی جدید را از انواع قبلی متمایز می‌کند، این است که هزینه آن بسیار بالاتر است و در عین حال، معلوم نیست که دانشجو به ازای دریافت چه مزایایی آن را پرداخت می‌کند.  

تنها نکته شفافی که درباره این طرح مالیاتی وجود دارد، این است که سرمایه را از دست دانشگاه‌هایی که درآمدهای کلانی از محل اخذ شهریه دانشجویی دارند، خارج و آن را میان مؤسسه‌های آموزش عالی که درآمد کمتری دارند، بازتوزیع می‌کند.

استرالیا در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، کمترین میزان سرمایه‌گذاری دولتی را در حوزه تحقیق و پژوهش علمی دارد. در عین حال، عرضه دانش (که شامل جذب دانشجوی خارجی هم می‌شود)‌ سومین محصول صادراتی استرالیا به حساب می‌آید و در سال 2019 حدود 30 درصد از درآمدهای صادراتی دولت کانبرا از این راه تأمین شد. اما نکته اینجاست که بیشترین سهم درآمد نصیب دانشگاه‌های شهرهای بزرگ می‌شود.

اکنون حزب «سبز» استرالیا می‌گوید که وضع مالیات جدید، بهانه خوبی به دست دولت کانبرا می‌دهد که به جای ارائه راه‌حل، خود را از مسئولیت سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها معاف کند و هزینه کاستی‌های موجود را از جیب دانشجوی خارجی بردارد.

کارشناسان حوزه سیاست‌گذاری، به دولت کانبرا هشدار داده‌‌اند که اعمال چنین مالیاتی می‌تواند دستاوردهای دیپلماتیک استرالیا را به عنوان یک کشور عرضه کننده علم و دانش هدر بدهد و دانشجویان بین‌‌‌المللی را برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی‌شان مردد کند.

در حال حاضر،‌ استرالیا علاوه بر درآمد حاصل از جذب دانشجوی خارجی، فقط سالانه 2.5 میلیارد دلار بابت صدور ویزای کار برای آن دسته از دانشجویانی که دوره تحصیل خود را تمام کرده‌اند، دریافت می‌کند.

گزارش نهایی چشم‌انداز تحصیلات عالی استرالیا تا ماه میلادی دسامبر آماده می‌شود و دولت کانبرا تا اوایل سال میلادی آتی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

خروجی این گزارش می‌تواند به انجام بزرگترین اصلاحاتی منجر شود که بخش دانشگاهی استرالیا در یک دهه اخیر به خود دیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته