دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با پروفسور بالتازار بدانیم ۳؛

چرا بعضی از پرندگان مهاجرت می‏‌کنند؟

چرا بعضی از پرندگان مهاجرت می‏‌کنند؟
بیشتر از ۱۰ هزار گونه مختلف پرنده در دنیا وجود دارد که حدود ۴۰ درصدشان برای ادامه زندگی تصمیم می‌گیرند در روز‌های خاصی از سال، محل زندگی‌‏شان را ترک کنند ...
کد خبر : 879658

خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم ملی؛ بیشتر از ۱۰ هزار گونۀ مختلف پرنده در دنیا وجود دارد که حدود ۴۰ درصدشان برای ادامۀ زندگی تصمیم می‌‎گیرند در روز‌های خاصی از سال، محل زندگی‌‏شان را ترک کنند و به مناطق دیگر بروند.

آنها معمولا به دلیل سرمای هوا و کم شدن غذا این سفر‌های طولانی و طاقت‌‏فرسا را آغاز می‌‏کنند و وقتی به مقصد می‌‏رسند معمولا حسابی خسته هستند. جالب است بدانید که ما در ایران حدود ۵۳۰ گونه پرندۀ مهاجر داریم.

شاید بپرسید این همه پرنده چرا ایران را برای مهاجرت انتخاب می‌‏کنند؟ علتش وجود تالاب‌ها و دریاچه‌های فراوان در ایران است که هم غذای مورد نیاز پرندگان در آنها وجود دارد و هم خوش آب‌و‎هواست و فرصت تولید مثل و جوجه‌آوری را برای آنها فراهم می‏‌کند.

بعضی از پرند‌گان، مهاجرت‌های یک‌روزه دارند و بعضی‌‏ها مهاجرت‌‏های چند روزه، چند هفته‌ای و چند ماهه و بعضی از آنها هم هستند که همیشه در حال مهاجرت‎ند، گاهی از یک شهر به شهری دیگر و گاهی از یک قاره به قاره‌‏ای دیگر!

یکی از پرندگان شگفت‌انگیزی که مسیر خیلی طولانی را برای مهاجرتش طی می‌‎کند پرستوی دریایی است که حدود ۲۴ هزار کیلومتر را پرواز می‌‎کند تا به مقصدش برسد. اینکه پرندگان چطور مسیر‌های طولانی را در حافظه‌‏شان نگه می‌‎دارند هنوز جزئی از چیز‌هایی است که محققان پرنده‌‏شناس درباره‌‎اش اطلاعات دقیقی ندارند.

بین انواع پرندگانی که به ایران می‌‏آیند، فلامینگو یکی از زیباترین و جذاب‎ترین پرندگان مهاجر است. آنها معمولا اردیبهشت به تالاب بختگان، تالاب مهارلو و دریاچۀ ارومیه می‌‏آیند، تخم می‌گذارند و تا زمانی که جوجه‌‏ها سر از تخم در بیاورند و بزرگ شوند در ایران می‌مانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته