دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جت مافوق صوت ناسا دیوار صوتی را می‌شکند

جت مافوق صوت ناسا دیوار صوتی را می‌شکند
جت مافوق صوت ناسا در حال رنگ‌آمیزی و آماده شدن برای نخستین پرواز خود است تا پروژه جدید ایالات متحده آمریکا را اجرا کند.
کد خبر : 880102

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، اطلاعات جدیدی که به تازگی منتشر شده بیانگر آن است، ناسا در حال آماده‌سازی برای رنگ‌آمیزی عملیات پروژه‌ جت مافوق‌صوت «ایکس-۵۹» (X-59) است.

تکنولوژی جدید ناسا صدای بسیار بلند شکسته‌شدن دیوار صوتی را ساکت می‌کند و صدای انفجاری و ناگهانی شکستن دیوار صوتی را به یک ضربه صوتی تقلیل می‌دهد.

این جت مافوق‌صوت طراحی شده است تا با سرعتی که بیش از سرعت صوت است، حرکت کند اما در زمان ترک خطوط سرعتی، صدایی بسیار کمتر از میزان متداول تولید کند. 

تکنولوژی جدید این سازمان آینده‌ای بهتر و بی‌صدا برای حرکت در فاصله‌های نزدیک صوتی را فراهم می‌کند.

رنگ آمریکایی که بر روی این جت استفاده می‌شود، سفید، قرمز و آبی است که نمادی از علم و فناوری آمریکا است. این انتخاب رنگ آمریکایی خواهد بود تا نشان دهد که این پروژه تماماً آمریکایی است و  برای علم و فناوری این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. این رنگ به محافظت از  ایکس-۵۹ در برابر رطوبت و خوردگی کمک می‌کند و همچنین طراحی دارای علائم ایمنی کلیدی است که به عملیات زمینی و پروازی کمک می‌کند. پس از تکمیل رنگ آمیزی، تیم پشتیبانی جت اندازه‌گیری‌های دقیق وزن را برای بهبود مدل سازی آن انجام می‌دهند.

انتظار می‌رود این پروژه نه تنها به ناسا کمک کند تا تکنولوژی حمل و نقل هوایی را به سمتی نوین با حرکتی کمتر از سرعت صوت پیش ببرد، بلکه  به سکونت‌گاه‌های نزدیک به فرودگاه‌ها مانند شهرها و شهرستان‌ها کمک کرده و باعث شود تا سر و صدای غیر قابل حذف فرودگاه‌ها  کمتر شود. به عبارت دیگر، این جت مافوق فوق قابلیت حرکت در فاصله نزدیک به سرعت صوت را دارد، اما صدای کمتری تولید می‌کند و می‌تواند تنش‌های ناشی از صدای فوق صوت را کاهش دهد.

توسعه جت مدل ایکس-۵۹ در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و طراحی این هواپیما به‌گونه‌ای است که آن را قادر می‌سازد با سرعت کروز ۱٫۴۲ ماخ (۱٬۵۰۸ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع ۱۶٬۸۰۰ متری پرواز کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناسا جت مافوق صوت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته