دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1402 - 19:28

طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک
قهوه ترک Turkish coffee در واقع یکی از ده‌ها متد تهیه و دم آوری قهوه است. برای تهیه یک نوشیدنی قهوه به روش‌های دیگری مانند اسپرسو، قهوه فرانسه و … هم می‌توان اشاره کرد.
کد خبر : 880703

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، قهوه ترک در سراسر جهان به دلیل روش تهیه منحصر به فرد آن شناخته می‌شود. این روش نخستین بار در یمن (کشوری با سنت غنی در کشت و تهیه قهوه) بوجود آمد و پس از آن توسط امپراتوری عثمانی به محبوبیت رسید. امروزی بسیاری از افراد به دنبال یاد گرفتن روش تهیه قهوه ترک هستند.

یک فنجان قهوه ترک

قهوه ترک چیست؟

برای تهیه این نوشیدنی از قهوه بسیار ریز آسیاب شده استفاده می‌شود. قهوه آسیاب شده با شکر و آب مخلوط خواهد شد و در یک دستگاه تخصصی تهیه کردن قهوه ترک به نام چذوه یا ایبریک به جوش می‌آيد. بعد از جوش آوردن، آن را در فنجان‌های ویژه‌ای که تقریباً شبیه فنجان‌های اسپرسو هستند، سرو می‌کنند. در برخی از موارد، قهوه ترک همراه با یک لیوان آب سرد و شکلات یا نوعی شیرینی‌های محلی سرو می‌شود.

قهوه ترک یک قهوه غنی و غلیظ است، بهترین زمان برای سرو و لذت بردن از آن هنگامی است که در کنار دوستان و خانواده‌تان قرار دارید. برخلاف سبک‌های رایج قهوه آمریکایی و اروپایی، قهوه ترک از صافی گذرانده نمی‌شود. قهوه مستقیماً از چذوه به یک ظرف سفالی به نام finjin ریخته خواهد. بهتر است آن را سریع ننوشید چرا که دانه‌ها باید ابتدا در فنجان استراحت کنند.

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک سنتی

تجهیزات موردنیاز برای تهیه قهوه ترک

اگرچه به طور کلی می‌توانید قهوه ترک را در هر قابلمه کوچکی تهیه کنید، اما توصیه می‌شود از یک قابلمه خاص به نام چذوه یا ایبریک استفاده نمایید. در زبان انگلیسی، کلمات چذوه و ایبریک به صورت یکسان استفاده می‌شوند.

چذوه یک قابلمه کوچک با پایه گسترده و گردنی باریک محسوب می‌شود که دسته‌ای بلند به آن وصل شده است. شکل این قابلمه برای گرم کردن آن مناسب است چرا که پایه گسترده‌ای دارد که بر روی اجاق قرار می‌گیرد. دیواره‌های چذوه به چرخش دانه‌ها درون قابلمه کمک می‌کنند. این قابلمه دارای یک لبه است که به شما امکان می‌دهد قهوه ترک را مستقیماً به فنجان مدنظر خود انتقال دهید. این مورد برای تهیه قهوه ترک اهمیت بالایی دارد.

چذوه‌های سنتی از مس یا برنج ساخته شده و معمولاً داخل آن‌ها با قلع پوشش داده می‌شود. اما چذوه‌های مدرن معمولاً از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. دسته آن‌ها به طور معمول از چوب است، اگرچه ممکن است از فلز، پلاستیک یا رزین نیز کمک گرفته شود. دسته‌های فلزی، هرچند ظاهر خوبی دارند، اما توصیه نمی‌شوند، زیرا فلز می‌تواند در حین تهیه قهوه گرم شود و سرو آن را مشکل کند.

چذوه‌ها در اندازه‌های مختلفی موجود هستند. اندازه چذوه را بر اساس مقدار قهوه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید انتخاب کنید. اگر تنها قصد تهیه یک یا دو فنجان دارید، نیازی به خرید یک چذوه بزرگ نیست. یک چذوه با ظرفیت 8 اونس می‌تواند برای ۲ نفر کافی باشد. مواد اولیه برای این قهوه به شرح زیر است:

  • یک سوم پیمانه آب
  • 1 قاشق غذاخوری دانه‌های قهوه ترکی
  • 2 قاشق چایخوری شکر
  • یک چهارم قاشق چایخوری دارچین خرد شده یا پودر دارچین
  • آب سرد
  • شیرینی ترکیه‌ای

مخلوط کردن قهوه

روش کامل تهیه قهوه ترک

آب و دانه‌های قهوه را در یک چذوه فلزی قرار دهید. شکر را به همراه دانه‌ها به قابلمه اضافه کنید. با یک قاشق کوچک آنها را با هم مخلوط کنید. چذوه را روی اجاق گازی با حرارت متوسط یا کم قرار دهید و بگذارید آب به جوش بیاید. این امر حدود 3 تا 4 دقیقه زمان می‌برد. برای جوش آمدن سریع‌تر آب به هیچ وجه شعله را زیاد نکنید.

هنگامی که قهوه شروع به جوش زدن و بالا آمدن کرد، چذوه را از روی اجاق بردارید. اگر می‌خواهید قهوه‌ای کف‌دار داشته باشید، کمی کف را از چذوه بیرون بیاورید و در فنجان خود بریزید. برای تهیه قهوه ترک این نکته مهم را از یاد نبرید.

هنگامی که قهوه آرام شد چذوه را دوباره روی اجاق قرار دهید و آن را به جوش آورید. این فرآیند را تکرار کنید، این عملیات را 3 بار دیگر انجام دهید. پس از بار چهارم، بقیه قهوه را در فنجان بریزید. با یک لیوان آب سرد و یک شیرینی محلی، قهوه خود را سرو کنید.

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک در حال جوشیدن

انواع مختلف قهوه ترک؛ شیرین، تند، کف دار و خامه‌ای

قهوه ترک می‌تواند با شکر یا بدون آن تهیه شود. هنگامی که با شکر تهیه می‌شود، شکر باید در همان ابتدا با دانه‌های قهوه مخلوط شود. بنابراین، مهم است که قبل از تهیه از فرد مدنظر خود بپرسید که چقدر شکر می‌خواهد. اصطلاحات سنتی در این زمینه شامل ساده (بدون شکر)، آز شکرلی (کمی شکر، حدود یک دوم تا 1 قاشق چایخوری به ازای هر فنجان)، ارتا (شکر متوسط، حدود 1 تا 1 و یک دوم قاشق چایخوری به ازای هر فنجان) یا شکرلی (شکر بیشتر) است.

شما می‌توانید قهوه ترک را با هل یا دارچین تهیه کنید. در واقع، می‌توانید حتی قهوه ترک آسیاب شده و آماده که در آن دانه‌های هل وجود دارد را خریداری کنید. مقدار معمول هل یا دارچین بسته به ترجیح شما متغیر خواهد بود، از یک هشتم قاشق چایخوری تا یک چهارم قاشق چایخوری به ازای هر فنجان. برخی از افراد ممکن است برای تهیه کردن قهوه ترک از مواد مختلفی استفاده کنند، از جمله ماستیک (یک رزین گیاهی چوبی از درخت ماستیک) بادام خرد شده بر روی قهوه، عسل و گردو. تهیه قهوه ترک با مواد فوق چندان پیچیده نیست.

می‌توانید قهوه ترک را با شیر (به جای آب) تهیه کنید. فقط کافی است آب را با مقدار مساوی شیر جایگزین کنید. با این حال، اجازه ندهید شیر در چذوه به جوش آید، بلکه آن را به حداقل میزان گرمای ممکن برسانید. کتاب آشپزی ترکیه انگین آکین دارای دستور قهوه ترک با شیر است و او پیشنهاد می‌دهد که این قهوه را در لیوان‌های ترکیه‌ای به شکل گل‌های لاله‌ سرو کنید.

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک با شیر

سخن پایانی

قهوه ترک یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های موجود در ترکیه است که در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. در این متن به این قهوه و کلیه ویژگی‌های مربوط به آن پرداختیم. شما نیز می‌‌توانید قهوه ترک مدنظر خود را به راحتی در منزل تهیه کنید. داشتن چذوه مناسب برای این کار از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل نباید آن را نادیده بگیرید. امیدواریم از این مطلب در مورد طرز تهیه قهوه ترک لذت برده باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته