دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛

دستیار تشخیصی پزشک معرفی شد/ پایش سلامت قلب بیمار با تلفن همراه

دستیار تشخیصی پزشک معرفی شد  پایش سلامت قلب بیمار با تلفن همراه
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد با طرحی به نام پایش سلامت، بیمار می‌تواند نوار قلبی که در منزل ثبت شده است را از طریق گوشی همراه با پزشک به اشتراک بگذارد.
کد خبر : 880895

گروه سلامت سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مریم قاسمی_حسین حسینی‌نژاد محبتی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: در یک شرکت دانش‌بنیان، طرحی به نام پایش سلامت از راه دور ارائه کرده ایم، این طرح برای نخستین بار چنین امکانی فراهم می‌کند تا فرد در منزل بتواند نوار قلب خود را مانند نوار قلب استانداردی که در بیمارستان ثبت می‌شود، ثبت کند. نوار قلبی با 6 لید و با همان دقت و مشخصات. 

وی گفت: شخص استفاده کننده می‌تواند نوار قلبی که در منزل ثبت شده است را از طریق گوشی همراه با پزشک به اشتراک بگذارد. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی ادامه داد: این اپلیکیشن توسط هوش مصنوعی نوار قلب را بررسی می‌کند و اگر مشکلی باشد به فرد اطلاع داده می‌شود تا برای درمان اقدام کند. این موضوع باعث می‌شود بعضی مواقع افرادی که مشکل آریتمی (اختلال در ریتم قلب) دارند، ولی متاسفانه اطلاعی از بیماری خود ندارند با این دستگاه متوجه اختلال قلبی خود شوند منجر به معالجه زودتر شود. 

وی تصریح کرد: افراد مناطق دورافتاده که به پزشک متخصص دسترسی ندارند از طریق این دستگاه می‌توانند نوار قلب خود را ثبت کنند و از طریق امکانی که فراهم شده، از راه دور نوار قلب خود را برای پزشک ارسال کنند و به خدمات پزشکی باکیفیت دسترسی داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی در پاسخ به اینکه آیا این دستگاه وارد بازار کشور شده است یا نه، اضافه کرد: این دستگاه مجوز‌های مربوط و استاندارد‌های لازم را اخذ کرده و تجاری سازی شده و در بازار در اختیار عموم قرار گرفته است.

 حسینی نژاد درباره وجود نمونه خارجی این دستگاه نیز گفت: نمونه خارجی وجود دارد؛ اما در بازار ایران در دسترس نیست و نمونه‌های خارجی هم قیمت بسیار بالاتری نسبت به دستگاه داخلی دارند.

وی درباره سرویس‌های اضافه بیان کرد: این دستگاه از طریق هوش مصنوعی نوار قلب را تحلیل و با پزشک به اشتراک می‌گذارد.

این محقق درباره تحلیل هوش مصنوعی عنوان کرد: دو نوع تحلیل هوش مصنوعی داریم؛ یک تحلیل اولیه که فقط به بیمار اطلاع می‌دهیم. دوم تحلیل کامل‌تر که با گزارش تخصصی برای پزشک ارسال و با پزشک با زبان تخصصی صحبت می‌کنیم. مشخصات سیگنال ECG (نوار قلب) را تحلیل و به آن‌ها ارائه می‌کنیم تا تصمیم نهایی را پزشک بگیرد. این دستگاه به نوعی دستیار تشخیصی پزشک است. 

حسینی نژاد درباره قیمت این دستگاه گفت: قیمت این دستگاه حدود ۵ میلیون تومان است، اما بیمار یک بار هزینه می‌کند و کل اعضای خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند و هر کسی با گوشی همراه نوار قلب خود را می‌گیرد و در پرونده پزشکی اش ذخیره می‌کند. با این کار پرونده سلامت خانگی برای کل اعضای خانواده جداگانه شکل می‌گیرد.

این عضو هیئت علمی در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از نظام سلامت دارید که این دستگاه ورود بهتری به بازار داشته باشد و به مردم معرفی شود، بیان کرد: با توجه به ارزشی که این دستگاه خلق می‌کند و تأثیر مهمی که به خصوص در تشخیص آریتمی‌ها (اختلال ریتم قلبی) می‌تواند داشته باشد و اگر تشخیص داده نشود ممکن است منجر به سکته شود، انتظار داریم نظام درمان کشور دستگاه را به مراکز درمانی، پزشکان و بیمارانی که فکر می‌کنند می‌تواند مشکل خود را رفع کند، معرفی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته