دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1402 - 13:10
مدیر عامل انجمن دیابت ایران:

افت قند شبانه تا ۴ درصد منجر به مرگ بیمار دیابتی می‌شود

افت قند شبانه تا ۴ درصد منجر به مرگ بیمار دیابتی می‌شود
امیرکامران نیکوسخن گفت: افت قند‌های شبانه بسیار خطرناک است و تا ۴ درصد می‌تواند منجر به مرگ بیمار دیابتی شود به همین دلیل کنترل آن بسیار اهمیت دارد.
کد خبر : 884595

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، افت قند‌های شبانه بسیار خطرناک است و گا‌هی تا ۴ درصد می‌تواند منجر به مرگ بیمار دیابتی شود به همین دلیل کنترل آن بسیار اهمیت دارد.

نیکوسخن با تاکید بر اینکه همیشه در خصوص درمان با انسولین دو موضوع را باید در نظر بگیریم، ابتدا اثربخشی دارو‌ها و دوم امنیت آنها، افزود: امنیت از این حوزه که انسولین دارویی است که ممکن است عارضه‌ای به دنبال داشته باشد که آن افت قند خون است. در واقع باید به دنبال انسولین باشیم که عارضه کمتری به دنبال داشته باشد و دارویی باشد که علاوه بر اینکه میزان قند خون را کنترل می‌کند فرد را دچار افت قند نیز نکند.

وی با اشاره به اینکه انسولین‌های جدید در این دو راستا حرکت کرده‌اند و چند فاکتور برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: انسولین‌های جدید در واقع کیفیت بهتری داشته و اثربخشی بالاتری باید داشته باشند و تعداد تزریق‌ها را کاهش دهند و مهمتر اینکه مشکل انسولین‌های نسل قدیم که همان افت قند خون است را مرتفع کند.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران به افت قند خون شبانه اشاره کرد و گفت: افت قند خون شبانه تا ۴ درصد می‌تواند به فوت فرد دیابتی منجر شود به همین دلیل کنترل آن می‌تواند تا حدود زیادی این موضوع را تعدیل کند.

نیکوسخن با اشاره به اینکه انسولین‌های نسل جدید هم افت قند خون شبانه را کاهش و کیفت اثربخشی آن را افزایش داده است، اضافه کرد: بیشتر این انسولین‌ها به این سمت حرکت می‌کنند که تعداد تزریقات کاهش پیدا کند و این موضوع بسیار مهمی برای یک فرد دیابتی به شمار می‌رود، زیرا گاهی بیمار ناچار بود ۵ مرحله در روز انسولین تزریق کند، اما در حال حاضر انسولین‌های روزانه راهی بازار شده که می‌تواند در بهبود زندگی فرد دیابتی تاثیرگذار باشد.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا، انسولین‌های هفتگی عرضه شده که امیدواریم این تکنولوژی به کشور ما هم بیاید.

نیکوسخن با تشریح اینکه افراد دیابتی ناگزیر هستند دو نوع انسولین «کوتاه اثر»، «طولانی اثر» تزریق کنند، اظهار کرد: در فرهنگ غذایی ما مصرف کربوهیدرات‌ها بسیار شایع است و این سبب می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت تیپ دو تنها با استفاده از انسولین «طولانی اثر» قندشان کنترل نشود. به همین دلیل نیاز دارند در وعده‌های شام یا ناهار از انسولین «کوتاه اثر» نیز استفاده کنند که در انسولین‌های جدید در واقع هر دوی این انسولین در یک قلم جاگذاری شده تا بیمار به هردوی آن‌ها دسترسی داشته باشد.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران افزود: در واقع بیمار یکبار در روز انسولین مصرف می‌کند، اما از هر دو نوع انسولین. انسولین «طولانی اثر» که افت قند خون بسیار کمی دارد و هم یک انسولین قبل از غذا که می‌تواند قند بعد از غذا را بالانس کند.

نیکوسخن تصریح کرد: هر چقدر میزان قند خون بیشتر کنترل شود عوارض دیابت کاهش پیدا می‌کند. در واقع انسولین بر روی عروق کوچک و بزرگ تاثیر می‌گذارد و استفاده از دارو‌های جدید می‌تواند از عوارض آن‌ها تا حدود زیادی بکاهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته