دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1402 - 12:15
آنا گزارش می‌دهد؛

فروش مکمل‌های بدنسازی در زیر زمین/ از دوپینگ ناخواسته تا فروش آنلاین مکمل

فروش مکمل‌های بدنسازی در زیر زمین  از دوپینگ ناخواسته تا فروش آنلاین مکمل
گرایش جوانان به ورزش بدنسازی، باعث شده عده‌ای سودجو به دنبال کسب درآمد بیشتر از طریق فروش مکمل‌های تقلبی و قاچاق در این قبیل مکان‌های ورزشی باشند که این موضوع می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به قشر جوان کشور وارد کند.
کد خبر : 884969

به  گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از موضوعاتی که این روزها در باشگاه‌های بدنسازی شاهد رشد آن هستیم فروش مکمل‌های ورزشی است که به عنوان یکی از اصلی‌ترین معضلات ورزشی به شمار می‌رود، بسیاری از ورزشکاران هستند که از مکمل‌های ورزشی به عنوان  تغذیه ورزشی در جهت پرورش اندام استفاده می‌کنند. اما آیا باشگا‌ها می‌توانند مکمل‌های ورزشی بفروش برسانند یا نه؟ در ادامه مطلب به این موضوع می پردازیم.

فروش مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها ممنوع است؟

سمیه طاهری‌کاشانی رئیس اداره نظارت مکمل‌های تغذیه‌ای با اشاره به ممنوعیت فروش و تجویز مکمل‌های غذایی در باشگاه‌ها گفت: مربیان ورزشی می‌توانند مکمل‌ها را معرفی کنند، اما تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی داروخانه‌ها هستند.

سمیه طاهری‌کاشانی، درباره بخشنامه‌ی جدید فروش مکمل‌های غذایی گفت: در این بخشنامه تاکید شده است که خرید، فروش و عرضه مکمل‌های غذایی از طریق فضای مجازی دو شرط دارد؛ در ابتدا مجوز‌های آن باید از سازمان غذا و دارو دریافت شود. برخی دیگر از مجوز‌ها هم باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت شود.

وی افزود: نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده انواع مکمل‌ها، برعهده دانشگاه ناظر و معاونت غذا و داروی آن استانی است که انبار فروش در آن قرار دارد.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای ضمن با اشاره به اینکه هنگام مراجعه به عطاری‌ها باید به پروانه کسب آن‌ها توجه کرد، افزود: عطاری‌ها صرفاً مجازند که عصاره، روغن‌های اصل و برخی عرقیات را به مشتریان عرضه کند؛ به همین جهت مردم باید توجه کنند که شرح‌حال نویسی، تجویز دارو، مشاوره و مواردی، چون ماساژ درمانی و طب سوزنی، غیرقانونی در این مراکز هستند. تجویز دارو، مشاوره دارویی و شرح حال‌گیری تنها توسط پزشک و داروساز صورت می‌گیرد.

طاهری‌کاشانی ضمن تأکید به ممنوعیت تجویز، تزریق و توزیع مکمل‌های ترکیبی توسط مربیان باشگاه‌ها، گفت: مربیان تحت هیچ شرایطی حق عرضه پودر‌های بدن‌سازی در باشگاه‌ها را ندارند و فقط می‌توانند محصولات را معرفی کنند، تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی، داروخانه‎‌ها هستند.

از دوپینگ تا استفاده از مکمل‌های زیرزمینی 

در همین زمینه برخی از کارشناسان تغذیه ورزشی نیز نظری بر این موضوع دارند که نباید مکمل های ورزشی در باشگاه ها فروخته شود، ارد ایروانی کارشناس تغذیه ورزشی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا اظهار کرد: استفاده غیر مجاز از مکمل های ورزشی می تواند مشکلات گوارشی،  کبد و کلیه ایجاد کند،  اخیرا نیز یکی از مراکز غیر مجاز تولید مکمل در اطراف تهران کشف شده است.

وی افزود: متاسفانه یک باور غلطی است بسیاری از ورزشکاران ما از مکمل های ایرانی استفاده نمی کنند و از مکمل های خارجی استفاده می کنند که به آن مکمل های زیر زمینی یا زیر پله ای می گویند.

این کارشناس تغذیه ورزشی ادامه داد: استفاده از مکمل های ورزشی داخلی که مورد تایید سازمان غذا و دارو نیز هست بسیار سالم تر و مطمئن تر است و باید به این موضوع توجه داشت که می توان از این مکمل ها استفاده کرد.

ایروانی با هشدار نسبت به این موضوع که استفاده از مکمل های ورزشی غیر مجاز توسط ورزشکاران حرفه ای می تواند خطر دوپینگ را به همراه داشته باشد گفت: استفاده از مکمل های غیر مجاز می تواند باعث اتفاقات ناگواری مانند مثبت شدن آزمایش دوپینگ ورزشکاران شود که به همراه آن محرومیت را به دنبال دارد.

لزوم نظارت بیشتر وزارت بهداشت

یکی از نکاتی که نباید از آن غافل شد سایت هایی است که به صورت اینترنتی درحال فروش دارو و مکمل هستند که به راحتی و هر فردی می تواند از این مکمل ها استفاده کند، موضوع قابل توجه این است که باید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به صورت دقیق بر روی فروش مکمل ها نظارت داشته باشند چرا که این مکمل ها در دست جوانان و نوجوانان است و می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن این افراد وارد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته