دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حجت‌الاسلام رستمی: فضاهای فناوری باید معطوف به نیازهای واقعی کشور شوند

حجت‌الاسلام رستمی: فضاهای فناوری باید معطوف به نیازهای واقعی کشور شوند
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: فضاهای فناوری باید معطوف به نیازهای واقعی کشور شوند.
کد خبر : 888988

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور که امروز (چهارشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک روز میلاد مسعود سیدة النساء و محور اهل‌بیت حضرت فاطمه زهرا (س) و میلاد امام راحل، شهادت حاج قاسم سلیمانی، سردار دل‌ها را تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه علم و فناوری دارای تفاوت هستند، تصریح کرد: علم شناخت را حاصل می‌کند و مجهولات را برطرف می‌نماید، ولی فناوری نیازها را برطرف می‌کند. علم علی‌رغم آنکه واسطه فناوری محسوب می‌شود، ولی هدف علم و فناوری متفاوت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه فناوری کنش و واکنش را نیز تسهیل می‌کند اظهار داشت: اگر فردی نیازی که تعریف می‌کند در راستای اهداف غیرانسانی باشد، فناوری به او فرصت دستیابی به اهداف غیرانسانی با سرعت بیشتر فراهم می‌کند و به او قدرت رفتار‌های غیر فطری بیشتری می‌دهد و این امر بسیار خطرناک است.

وی خطاب به رؤسای پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: شما مدیران بخشی هستید که در کشور ما بر اساس مبنای فطرت قصد دارد حرکت کند. مخاطبان شما نسل جوان هستند که باید آن‌ها را به سمت نیاز‌های واقعی بشر هدایت کرد و بر اساس آن ظرفیت‌ها آن‌ها را هدایت کرد و معطوف کرد به مسائل جامعه تا از دل این دانش‌ها، فناوری‌هایی ایجاد شود که نیاز‌های واقعی کشور را جبران کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی با اشاره به نقش جریان علمی و فناوری کشور خاطرنشان کرد: در بحث فناوری تهدید نیز وجود دارد، ولی در آن فرصت‌های فراوانی است چرا که بزرگ‌ترین فرصت‌ها از دل تهدید‌ها بیرون آمده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به عنوان مجموعه مدیریت جریان فناوری کشور باید استعداد‌ها و ظرفیت‌های جوانان را به سمتی هدایت کنیم که نیاز‌ها و مسائل واقعی کشور را مرتفع کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری آن است که نظام مسائل ما به حوزه تحقیقات گره نخورده است، لذا باید این مسئله مهم را بیش از گذشته محقق کنیم و فضا‌های فناوری باید معطوف به نیاز‌های واقعی کشور شوند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانش به تحقیقات، تحقیقات به فناوری و در نهایت تولید ثروت منجر می‌شود؛ لذا پایان‌نامه‌ها و مقاله‌ها اگر به نیاز‌های کشور و فناوری گره بخورد برای کشور مؤثر و پیش برنده خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته