دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1402 - 10:30

زارع- معصومی، میرزازاده- هدایتی؛ وقتی پرونده المپیکی سنگین‌وزن کشتی ایران در زاگرب بسته خواهد شد

زارع- معصومی، میرزازاده- هدایتی؛ وقتی پرونده المپیکی سنگین‌وزن کشتی ایران در زاگرب بسته خواهد شد
نگاهی به چرخه انتخابی تیم ملی آزاد و فرنگی نشان می‌دهد که انتخاب ملی‌پوش المپیکی سنگین‌وزن ایران در تورنمنتِ رنکینگ‌دار کرواسی که ۲۰ تا ۲۴ دی ماه برگزار می‌شود، محتمل است.
کد خبر : 889040

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از آنکه تنها طلایی‌های کشتی ایران در سال ۲۰۲۳ را هر دو سنگین‌وزن ایران در بلگراد تشکیل دادند، تاج پادشاهی ۱۲۵ و ۱۳۰ کیلوگرم جهان در آخرین مسابقه جهانیِ پیش از المپیک بر سر امیرحسین زارع و امین میرزازاده قرارگرفت، در سال المپیک یک اتفاق جالب توجه برای کشتی ایران رخ داده است.

درست در وزنی که هم در کشتی آزاد و هم در فرنگی قهرمان جهان از آنِ ایران است، در رده سنی جوانان هم در سال ۲۰۲۳ قهرمان جهان شده‌ایم و هر دو کشتی‌گیر هم در ادامه، در شرایطی که زارع و میرزازاده از شرکت در مسابقات قهرمانی کشور که مرحله اول انتخابی تیم ملی در سال ۲۰۲۴ بود، از شرکت در این رقابت‌ها معاف بودند، قهرمان کشتی آزاد و فرنگی کشور شدند: امیررضا معصومی و فردین هدایتی؛ هر دو سرشار از انگیزه و خواهندگی؛ هر دو فنی و آینده‎‌دار، هر دو بمب انرژی و توقف‌ناپذیر.

امیررضا معصومی اگر در گذشته بیشتر به نام پدرش فردین شهره بود و خیلی‌ها از او به عنوان «پسر فردین معصومی» نام می‌بردند، حالا به اسم و رسم خودش شهره است، کشتی‌گیری که اگر اعزام تیم به امید‌های جهان در پی عدم صدور ویزا از سوی آلبانی لغو نمی‌شد، پنجمین طلای جهانش را آنجا کسب می‌کرد.

زارع- معصومی، میرزازاده- هدایتی؛ وقتی پرونده المپیکی سنگین‌وزن کشتی ایران در زاگرب بسته خواهد شد

قهرمان نوجوانان، جوانان و امید‌های جهان که هنوز به ۲۰ سالگی نرسیده و سال آینده هم همچنان شرایط سنی حضور در جوانان جهان را دارد.

فردین معصومی پیش از این گفته بود تمام زندگی آن‌ها در سال ۲۰۲۴ معطوف به ملی‌پوش شدن امیررضا خواهد شد تا او بتواند حسرتی که به دل دارنده دو نشان جهانی بزرگسالان مانده را با مدال المپیک، به دست فراموشی بسپارد.

امیررضا که سال ۲۰۲۳ هم برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش کرد و در جام تختی ارومیه با امیرحسین زارع کشتی گرفت، ماه به ماه فاصله‌اش با کشتی بزرگسالان کمتر شده و باتجربه‌تر می‌شود.

او که به واسطه قهرمان شدن در مسابقات کشوری سال گذشته، فروردین ماه امسال در مسابقات قهرمانی آسیا کشتی گرفت و جوانی و کم‌تجربگی کار دستش داد تا به عنوان پنجمی آسیا بسنده کند، حالا خیلی مطمئن‌تر از گذشته کشتی می‌گیرد و امسال در شرایطی باز هم قهرمان کشور شد که مدعیان جوان دیگری به این جمع اضافه شده بودند، کشتی‌گیرانی، چون مصطفی طغانی، مهدی هاشمی، محمد علی‌تبار و...

از سوی دیگر ایران در ۱۲۵ کیلوگرم آزاد کشتی‌گیری دارد که در عین جوانی، مدال‌های ارزشمندی را به دست آورده: امیرحسین زارع؛ کشتی‌گیری که سال ۲۰۱۹ هم در پی مصدومیت پرویز هادی گزینه ملی‌پوش شدن و حضور در نورسلطان بود، اما درنهایت کادرفنی وقت تیم ملی تصمیم گرفت که بار دیگر به یدالله (شیروان) محبی که تجربه کشتی گرفتن در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ پاریس را داشت، اعتماد کند که محبی در پی مثبت شدن دوپینگ یکی از کشتی‌گیران سنگین‌وزن، چند ماه بعد از مسابقات جهانی قزاقستان در جایگاه پنجمی قرار گرفت و سهمیه المپیک را به دست آورد.

زارع که در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان قهرمان جهان شده بود، در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ملی‌پوش شد و در اولین سال حضورش در مسابقات رسمی، مدال برنز المپیک را به دست آورد.

او دو ماه بعد در اسلو قهرمان جهان شد. سال ۲۰۲۲ را با مدال برنز جهانی به پایان رساند و در جهانی ۲۰۲۳ بلگراد هم تنها طلایی کشتی آزاد بود. یعنی در این سال‌ها هیچ میدانی را بدون مدال ترک نکرده و در ۲۳ سالگی، صاحب یک برنز المپیک و ۲ طلا و یک برنز جهانی است.

با داشتن کشتی‌گیری، چون امیرحسین زارع که مدافع عنوان قهرمانی سنگین‌وزن جهان است و یکی از شانس‌های اصلی طلای ایران در المپیک پاریس، اما امیررضا معصومی در چه شرایطی می‌تواند به دوبنده تیم ملی برسد؟

زارع- معصومی، میرزازاده- هدایتی؛ وقتی پرونده المپیکی سنگین‌وزن کشتی ایران در زاگرب بسته خواهد شد

در چرخه انتخابی تیم ملی در سال ۲۰۲۴ چنین بند‌هایی گنجانده شده است:

وزن ۱۲۵ کیلوگرم:

با توجه به کسب مدال طلای امیرحسین زارع در جهانی ۲۰۲۳ و از آنجاییکه بالاترین امتیاز در چرخه انتخابی متعلق به ایشان می‌باشد چرخه انتخابی تیم‌ملی در این وزن به شرح زیر تعریف شده است:

۱-  امیرحسین زارع از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معاف است.
۲-  کادر فنی موارد زیر را درنظر گرفته است:
-  نفر اول قهرمانی کشور همراه با امیرحسین زارع به یک تورنمنت بین المللی اعزام و در صورتیکه امیرحسین زارع در تورنمنت فوق نتیجه بهتری کسب نماید ملی پوش ایران در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌باشد.
-  تنها درصورتیکه امیر حسین زارع در تورنمنت فوق در مسابقه رودر رو مغلوب قهرمان کشور شود و قهرمان کشور مدال طلای آسیا کسب نماید در آن صورت یک تورنمنت بین المللی یا انتخابی تعیین می‌گردد.

در صورتی که نفر اول قهرمانی کشور، در رقابت‌های قهرمانی آسیا صاحب عنوانی غیراز قهرمانی شود، امیر حسین زارع برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس انتخاب میگردد؛ بنابراین زارع و معصومی طی روز‌های آینده به زاگرب اعزام می‌شوند و اگر زارع بهتر از معصومی نتیجه بگیرد، پرونده ملی‌پوش سنگین‌وزن در همان کرواسی بسته خواهد شد و معصومی دیگر شانسی برای حضور در المپیک نخواهد داشت.

در شرایطی که معصومی و زارع در کرواسی در مبارزه رودررو، برابر هم قرار بگیرند و زارع شکست بخورد و در مقابل معصومی حتما قهرمان این تورنمنت شود، تازه یک فرصت برای معصومی ایجاد می‌شود که بار دیگر آن‌ها در یک تورنمنت بین‌المللی و یا در مسابقه انتخابی رودررو -که چرخه سال‌های گذشته نشان داده کادرفنی علاقه زیادی به مبارزه رودررو در چنین اوزانی که دو مدعی بزرگ دارد، نداشته و معمولا تورنمنت بین‌المللی را انتخاب می‌کند- بار دیگر با هم رقابت کنند.

اگر معصومی بهتر از زارع در کرواسی نتیجه بگیرد، اما زمانی که به عنوان قهرمان کشور به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام می‌شود، مدالی غیر از طلا بگیرد، امیرحسین زارع ملی‌پوش المپیک خواهد شد!

زارع- معصومی، میرزازاده- هدایتی؛ وقتی پرونده المپیکی سنگین‌وزن کشتی ایران در زاگرب بسته خواهد شد

امیررضا معصومی چند بار هم خودش و هم پدرش اعتراض‌شان را نسبت به این چرخه اعلام کردند، مشخصا نیز راه غیرهمواری پیش روی اوست و در مقابل راه برای امیرحسین زارع کاملا هموار است، اما این را هم باید پذیرفت که زارع قهرمان دنیاست و پاداش مدال طلای جهانی، باید مسیری ساده‌تر از بقیه برای رسیدن به دوبنده باشد.

البته نه به این معنا که پشتِ قهرمان جهان، یک قهرمان جوان و باآتیه بی‌انگیزه شود، کاش یک جای چرخه، به صورت شفاف عنوان می‌شد که اگر امیررضا معصومی از این چند خوانِ تعریف شده به سلامت عبور کرده و طلا می‌گرفت، آن وقت در آخر حتما مبارزه انتخابی رودررو انتخاب کننده ملی‌پوش المپیک خواهد بود اما در کشتی فرنگی شرایط به چه گونه است؟

فردین هدایتی امسال قهرمان جوانان جهان شد، کشتی‌گیر آملی که یک دنیا انگیزه و میل به پیشرفت دارد، قرار بود مثل معصومی به امید‌های جهان برود که اعزام لغو شد، وگرنه او هم می‌توانست در یک سال، هر دو طلای سنگین‌وزن جوانان و امید‌های جهان را به خود اختصاص دهد.

فردین هم فقط می‌خواهد شانس رویارویی با امین میرزازاده را داشته باشد. او در قم، مقتدرانه و با شکست علی‌اکبر یوسفیِ قهرمان سال ۲۰۲۱ جهان درفینال، قهرمان ایران شد و بعد از آن در همه مصاحبه‌هایش در مورد انگیزه‌های بالایش برای شکست لوپز غول کوبایی و برنامه‌اش برای حضور در المپیک گفت.

هرچند شاید تکلیف سنگین‌وزن آزاد در همین تورنمنت زاگرب روشن شود، اما باتوجه به اینکه کادرفنی تیم ملی فرنگی تصمیم گرفته تنها فردین هدایتی به این رقابت‌ها اعزام شود، کشتی‌گیر آملی مسیر دیگری را باید برای رسیدن به دوبنده تیم ملی طی کند.

طبق چرخه انتخابی کشتی فرنگی در سال ۲۰۲۴، مسیر ملی‌پوش شدن امین میرزازاده و فردین هدایتی به این شکل تعریف شده است:

وزن ۱۳۰ کیلوگرم:

با توجه به کسب مدال طلا و سهمیه المپیک توسط امین میرزازاده، چرخه انتخابی تیم ملی در این وزن به شرح زیر است:
۱- امین میرزازاده از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معاف است.
۲- امین میرزازاده مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را دارد، اما شرط حضورش در این مرحله، شرکت در یک رقابت بین‌المللی (زمستان ۱۴۰۲) با نظر کادر فنی است.
۳- نفر اول قهرمانی کشور ورود خود را از رقابت‌های رنکینگ اول در دی ماه ۱۴۰۲ آغاز می‌کنند و در صورت عدم کسب مدال طلا، از چرخه انتخابی تیم ملی خارج خواهد شد. در صورت خروج از چرخه بزرگسالان اگر وی شرایط سنی زیر ۲۳ سال را داشته باشد ملی پوش این وزن در رقابت‌های قهرمانی جهان زیر ۲۳ سال خواهد بود.
۴- نفر اول رقابت‌های قهرمانی کشور در صورت کسب مدال طلا از رقابت‌های رنکینگ اول در ادامه چرخه به همراه امین میرزازاده به تورنمنت بین المللی وهبی امره اعزام خواهد شد و با توجه به عملکرد و نتایج فنی، کادر فنی نفر اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا را انتخاب خواهد کرد.
۵- در صورتی که امین میرزازاده به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام و در این مسابقات مدال کسب کند ملی پوش این وزن در بازی‌های المپیک خواهد بود.
۶- در صورتی که نفر اول قهرمانی کشور، در رقابت‌های قهرمانی آسیا صاحب عنوانی غیر از طلا شود، امین میرزازاده برای بازی‌های المپیک انتخاب می‌گردد.
۷- در صورتی که نفر اول قهرمانی کشور، در رقابت‌های قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شود جواز حضور در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی را به دست خواهد آورد.
۸- در صورتی که مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در ایران برگزار شود، امین میرزازاده با یک پیروزی به دوبنده تیم ملی خواهد رسید؛ اما حریفش برای ملی پوش شدن باید به ۲ پیروزی از ۳ مبارزه دست پیدا کنند.
۹- در صورتی که مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در ایران برگزار نشود، فرد منتخب همراه با امین میرزازاده به یک تورنمنت بین المللی (خرداد ماه ۱۴۰۳) اعزام خواهند شد و نفر برتر این رقابت‌ها ملی پوش خواهد شد؛ بنابراین در عین حال که امین میرزازاده در تورنمنت وهبی‌امره ترکیه وارد چرخه المپیک خواهد شد، قبل‌تر از آن اگر فردین هدایتی نتواند در تورنمنت زاگرب طلا بگیرد، از چرخه المپیک حذف شده و میرزازاده هم المپیکی خواهد شد!

زارع- معصومی، میرزازاده- هدایتی؛ وقتی پرونده المپیکی سنگین‌وزن کشتی ایران در زاگرب بسته خواهد شد
در تورنمنت زاگربی که کشتی‌گیران خوبی، چون اسکارپینو هیندز کوبایی، صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل تیم ملی آذربایجان که مدال برنز المپیک را در کارنامه دارد حضور دارند. یعنی اگر فردین هدایتی اینجا طلا نگیرد، آن وقت از چرخه بزرگسالان حذف شده و صرفا ملی‌پوش سنگین‌وزن ایران در مسابقات امید‌های جهان در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

اما اگر هدایتی در زاگرب قهرمان شود، در فاصله‌ای کوتاه از این مسابقه، همراه با امین میرزازاده باید به جام وهبی‌امره برود! تا براساس عملکرد نفرات، ملی‌پوش ایران در مسابقات قهرمانی آسیا مشخص شود.

اگر امین میرززاده به آسیایی بیشکک اعزام شود و مدال بگیرد، ملی‌پوش المپیک خواهد شد؛ مدال، نه طلا! اما اگر فردین هدایتی به قهرمانی آسیا رفت و مدال هم گرفت، اما طلا نبود؛ باز هم میرزازاده ملی‌پوش المپیک می‌شود!

درنهایت فردین هدایتی اگر هم قهرمان تورنمنت زاگرب شده و هم در جام وهبی‌امره بهتر از میرزازاده نتیجه بگیرد و در قهرمانی آسیا هم مدال طلا کسب کند، تازه به مرحله نهایی انتخابی تیم ملی خواهد رسید که آن هم به احتمال فراوان بار دیگر حضور همزمان هر دو کشتی‌گیر در یک تورنمنت بین‌المللی است!

کشتی ایران اکنون با دو قهرمان بزرگسالان جهان مواجه است و دو قهرمان جوانان جهان، که مشخصا در چرخه انتخابی المپیک طوری برنامه‌ریزی شده که امیرحسین زارع و امین میرزازاده راه بسیار هموارتری برای ملی‌پوش شدن در المپیک را داشته باشند، جایی که شعار ورزش ما همیشه این بوده است: «المپیک جای باتجربه‌هاست» شعاری که شاید سال‌ها اشتباهی ملی‌پوش کشتی ایران را مشخص کرده و باید در عمل اینطور باشد: «المپیک جای آماده‌ترین‌ها و باانگیزه‌ترین‌هاست».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته