دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد؛

مردم چرا از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند؟

مردم چرا از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند؟
بر اساس نتایج یک نظرسنجی درصد قابل ملاحظه‌ای از شهروندان با سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی آشنا هستند، اما این پیمایش نشان می‌دهد به دلیل بالا رفتن هزینه‌های سفر نرخ مشتریان این سرویس‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : 889844

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روز‌ها در شهرهای بزرگ کمتر کسی را می‌توان یافت که از سرویس‌های تاکسی اینترنتی استفاده نکرده باشد. استفاده از تاکسی‌های اینترنتی که بعد از همه‌گیری کرونا شکل گسترده‌ای به خود گرفت حالا دیگر اکثر شهر‌های کشور را در بر گرفته است.

مشتری در لحظه درخواست خودرو ثبت می‌کنند، در لحظه درخواستش تأیید می‌شود، راننده تاکسی فوری خودش را به محل می‌رساند و مسافر امکان تعامل با راننده را دارد و...اما این همه ماجرا نیست. با گسترش تاکسی‌های‌اینترنتی، نهاد تاکسی‌رانی سنتی ضررهای مختلفی متحمل شده و به یک معنا این نهاد باسابقه کارکرد خودش را از دست داده است، ازاین‌رو پژوهشگران اجتماعی نقدهایی مختلفی بر گسترش این موضوع وارد می‌دانند که چندان مورد بحث این گزارش نیست. 

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اقدام به نظرسنجی عمومی در رابطه با عملکرد سرویس‌های تاکسی اینترنتی کرده است که در ادامه بخشی از نتایج آن ارائه می‌شود.

این نظرسنجی بر اساس سه پیمایش انجام شده در سه مقطع زمانی اسفند ۹۶ و دی ماه ۹۷ و بهمن ماه ۹۸ انجام شده است. داده‌ها بر اساس حجم نمونه‌ایی شامل ۱۴۹۶ نفر در دوره اول و ۱۲۰۰ نفر در دوره دوم و ۱۱۹۶ نفر در دوره سوم به روش نمونه گیری تصادفی بین شهروندان شهر تهران انجام شده است.

این نظرسنجی بر اساس محور‌های میزان آشنایی شهروندان، دلایل استفاده شهروندان و میزان احساس امنیت آنان هنگام استفاده از این تاکسی‌ها و موضوعاتی از این دست انجام شده است و هدف از انجام این نظرسنجی ارزیابی تأثیر تاکسی‌های اینترنتی بر عادات ترافیکی شهروندان تهرانی بوده است.

دلایل انتخاب سرویس‌های تاکسی اینترنتی از سوی مردم

نکته مهمی که در گزارش حاضر می‌تواند مورد توجه باشد، دلیل انتخاب این سرویس‌ها از سوی شهروندان است که در هر سه مرحله پیمایش شهروندان که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند هزینه کم و ارزان بودن را دلیل انتخاب این شیوه سفر اظهار داشته‌اند.

نکته مهم دیگر در ارتباط با نتایج احساس امنیت شهروندان در هنگام استفاده از این تاکسی‌ها بوده است: در پیمایش اول، ۴۳ درصد پاسخگویان احساس امنیت از این سرویس‌ها را گزارش کردند؛ که در دوره دوم و سوم تقریبا ۷۰ درصد رسیده است. در کل احساس امنیت به این سرویس‌ها نسبت به تاکسی‌های عمومی بیشتر گزارش شده که این نشان از اعتمادسازی سرویس‌های ارائه دهنده خدمات این بخش است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی درصد قابل ملاحظه‌ای از شهروندان با این سرویس‌ها آشنا هستند، اما نکته حایز اهمیت در این پیمایش در مرحله سوم به این شکل است که به دلیل بالا رفتن هزینه‌های سفر با این سرویس‌ها علیرغم آشنایی و شناخت بیشتر شهروندان میزان رفت و آمد روزانه حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است یعنی از ۶۳.۳ درصد دور اول و ۶۰ درصد دور دوم به ۳۵.۹ درصد رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته