دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جنجال جدید هنرمندان؛ شکایت کودک شش‌ساله از هوش مصنوعی

جنجال جدید هنرمندان؛ شکایت کودک شش‌ساله از هوش مصنوعی
شرکت میدجرنی با شکایت شمار زیادی از هنرمندان که ظاهراً از آثارشان برای آموزش هوش مصنوعی تصویری استفاده شده است، دست و پنجه نرم می‌کند.
کد خبر : 889936

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آغاز سال ۲۰۲۴ برای شرکت میدجرنی (Midjourney) با پرونده‌ای قضایی آغاز شد. میدجرنی اخیراً با شمار زیادی از هنرمندان که ظاهراً از آثارشان برای آموزش هوش مصنوعی تصویری این شرکت استفاده شده، با اختلاف مواجه شده است. این هنرمندان که نام‌شان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، نام بسیاری از هنرمندان معاصر و همچنین تصویرگران شرکت‌هایی مانند هَزبرو (Hasbro) و نینتندو (Nintendo) را نیز دربرمی‌گیرد.

از جمله هنرمندان برجستۀ این فهرست می‌توان به نام‌های سی‌وای تاونبلی (Cy Twombly)، اندی وارهول (Andy Warhol)، فریدا کول (Frida Kahlo) و وینسنت ون‌گوگ (Vincent Van Gogh) اشاره کرد. این فهرست همچنین شامل هنرمندانی است که در بازی کارتی مجیک گدرینگ (Magic the Gathering) مشارکت داشتند، از جمله یک کودک شش ساله.

فهرست نام این هنرمندان بخشی از دعوی حقوقی در یک شکایت دسته جمعی علیه شرکت استبیلیتی ای‌آی (Stability AI)، میدجرنی و دیویِنت آرت (DeviantArt) است که از سوی دادگاه رد شده. این شکایت تقریباً یک سال پیش در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا تنظیم شد.

در یک پرونده جداگانه، هیئت بازبینی حق چاپ ایالات متحده حکم داد که تصویری که با استفاده از نرم‌افزار میدجرنی تولید می‌شود، به دلیل نحوۀ تولید آن نمی‌تواند دارای حق چاپ باشد. این تصمیم باعث شد بسیاری از هنرمندان در مورد آیندۀ حرفه‌ای خود ابراز نگرانی کنند.

این مناقشه نگرانی‌های اخلاقی و قانونی در مورد استفاده از آثار هنرمندان برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی را برجسته کرده و بحث‌هایی را در مورد حق چاپ، استفادۀ منصفانه و تأثیر هوش مصنوعی بر جامعۀ هنری برانگیخته است. این پرونده همچنین منجر به مطرح شدن این مسئله شده که هنرمندان برای مشکلات حقوقی خود نیازمند دسترسی به خدمات حقوقی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته