دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش شدت گرمایش جهانی در ۲۰۲۴

افزایش شدت گرمایش جهانی در ۲۰۲۴
تحقیقات علمی نشان داده با توجه به گرمای ۲۰۲۴، سال جدید با افزایش شدت گرمایش جهانی مواجه هستیم.
کد خبر : 890653

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، سال 2023 گرم‌ترین سال در تاریخ بوده است. این امر نگرانی‌ها دربارۀ تأثیرات فزایندۀ تغییرات آب و هوایی را افزایش داده است.

دانشمندان آب و هوا هشدار می‌دهند که سال 2024 می‌تواند تأثیرات شدیدتر آب و هوایی و اقلیمی را به همراه داشته باشد. انتظار می‌رود الگوی آب‌وهوای ال‌نینیو، همراه با انتشار مداوم گازهای گلخانه‌ای، شدت گرمایش جهانی را تشدید کند.

میانگین دمای جهانی در سال 2023 بین 1.34تا 1.54 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سال‌های 1850-1900 بود. این دوره پیش از گسترش فعالیت‌های انسان و دورۀ «پیشاصنعتی» در نظر گرفته می‌شود. این میزان افزایش دما بیش از 1.5 درجه سانتیگرادی است که در توافقنامۀ آب و هوایی پاریس در سال 2015 به عنوان هدف برای کاهش اثرات اقلیمی تعیین شد.

همچنین سال 2023 شاهد رخدادهای آب و هوایی شدید نیز بود، از جمله گرم‌ترین روز ثبت شده، موج گرمای بی‌سابقه و آتش‌سوزی‌ها و طوفان‌های ویرانگر. عواملی که به این وضعیت‌های بحرانی دامن می‌زدند شامل سطوح بالای انتشار گازهای گلخانه‌ای، اقیانوس‌های گرم و شروع ال نینیو است.

سال 2024 نیز این پتانسیل را دارد که از آستانۀ 1.5 درجه سانتیگراد عبور کند و این امر باعث نگرانی دانشمندان شده است، زیرا می‌تواند به معنای نقض رسمی توافق پاریس باشد. انتظار می‌رود سال پیش رو، اثرات دلخراش بیشتری از جمله امواج گرما، آتش‌سوزی‌های جنگلی و سایر رویدادهای شدید آب و هوایی را به همراه داشته باشد.

هرچند برخی محققان پیشنهاد می‌کنند که افزایش دمای شدید در سال 2023 نشان از شتاب‌گیری گرمایش جهانی باشد، اما برخی دیگر نیز آن را به تغییرات طبیعی در سیستم آب و هوای جهانی نسبت می‌دهند. آینده نامشخص است، اما واضح است که برای رسیدگی به تأثیرات فزایندۀ تغییرات آب و هوایی و کاهش اثرات آن روی سیاره و ساکنان آن، اقدامات فوری لازم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته