دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل یک شرکت خلاق ایرانی:

تربیت مدیران موفق آینده از مسیر بازی‌های فکری محقق می‌شود

تربیت مدیران موفق آینده از مسیر بازی‌های فکری محقق می‌شود
مدیرعامل یک شرکت خلاق ایرانی فعال در حوزه ساخت بازی‌های فکری و رومیزی معتقد است نسلی که از بازی‌های فکری استفاده می‌کند، با مهارت‌هایی که در خلال بازی آموزش می‌بیند، مدیر بهتری برای فردای کشورمان ایران می‌شود.
کد خبر : 891457

خبرگزاری علم و فناوری آنا- گروه علم و فناوری: فاطمه آصفی: در دنیای امروز، بازی‌های فکری به عنوان یکی از مهمترین اسباب بازی‌های کودکان و نوجوانان شناخته می‌شوند. بازی‌هایی که علاوه بر سرگرم کننده بودن، به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های جدیدی را بیاموزند و از طریق آن‌ها به یادگیری و تقویت مهارت‌های ذهنی خود بپردازند. در این راستا، شرکت‌های ساخت بازی فکری دارای نقش بسیار مهمی هستند. محسن رجبی مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها است که ۱۵ سالی می‌شود که در حوزه تولید بازی‌های فکری، بازی‌های رومیزی، اسباب بازی و سرگرمی‌های آموزشی مشغول به فعالیت است.

مشروح گفت‌وگو با محسن رجبی در خصوص مسیر بازی های فکری را در زیر میخوانیم؛

*فرآیند طراحی بازی در شرکت شما چگونه صورت می‌گیرد و به نظر شما چه عواملی بازی فکری را جذاب و موفق می‌کند؟

رجبی: بیش از ۸۰ درصد محصولاتی که در ایران و در زمینه ساخت بازی و اسباب بازی تولید می‌شود، کپی پرفروش‌ترین محصولات دنیا است و تولید کننده‌ها صرفا محصولات خارجی را انتخاب، بومی سازی و تولید می‌کنند. در نتیجه فرآیند طراحی بازی در ایران و در شرکت‌ها خیلی جایگاه محکمی ندارد.

ما نیز در همین حوزه نزدیک به ۱۵۰محصول تولید کردیم که تعداد خیلی زیادی از محصولات ما نیز کپی هستند. طبیعتاً وقتی محصولی کپی می‌شود، فرآیند طراحی آن هم بسیار ساده می‌شود چراکه محتوای بازی تغییر چندانی نمی‌کند و صرفا شامل یک سری تغییرات گرافیکی برای بومی سازی محصول و همچنین تغییر اسم می‌شود، اما روش بازی همان است.

اینکه چه عواملی بازی فکری را جذاب و موفق می‌کند، باید با نیم نگاهی به بازی‌های پرفروش به این سوال پاسخ داد، اگر بازی‌های پرفروش دنیا را ببینید متوجه چند نکته مشترک می‌شوید، یکی ساده بودن بازی است. یعنی روش بازی هرچقدر ساده‌تر باشد چه برای کودکان و چه خانواده‌ها بازی جذاب‌تر است.

عامل دیگر قیمت محصول است که باید در یک محدوده عرف قیمت اسباب بازی باشد چرا که قیمت هم باعث جذاب شدن و پرفروش شدن آن می‌شود. سرعت و هیجان از دیگر نکاتی است که یک بازی را جذاب می‌کند. در واقع مردم در فرایند یک بازی، بیشتر از درگیر شدن ذهن با یک مسئله، دوست دارند احساس هیجان در آن‌ها برانگیخته شود.

*محصولات شرکت شما برای چه رده سنی مناسب هستند و چه ویژگی‌های بارزی دارند؟

رجبی: ما نزدیک به ۱۵۰محصول در طی ۱۵سال گذشته تولید کردیم. بیشتر بازی‌های ما رده سنی زیر ۱۲سال را به خود اختصاص می‌دهند و بهترین سن برای استفاده از محصولات ما بین ۷تا۱۲سال است. ویژگی بارز محصولات ما به عنوان شرکتی که پرفروش‌ترین بازی‌های فکری را تولید می‌کند، کیفیت بالای محصولات نسبت به قیمت آن است. همچنین خدمات پس از فروش خیلی خوب و جذاب است.

در واقع ما به مشتری، به دید یکی از اعضای شرکت در نگاه می‌کنیم که اگر در روند بازی سوال و یا مشکلی داشته باشند، مصمم به رفع مشکل آن‌ها هستیم.

مهم‌ترین ویژگی محصولات ما از لحظه‌ای که یک بازی را انتخاب، طراحی و تولید می‌کنیم و تا زمانی که آن را به بازار عرضه می‌کنیم، عشقی است که تمام مجموعه به این کار دارند و معتقد اند که کار با ارزشی را انجام می‌د‌هند. ما عاشق بچه‌های این کشور هستیم و در تلاشیم تا محصولات بیشتر و بهتری را به دست مشتری برسانیم. 

*به چه میزان به اهمیت آموزش از طریق بازی و اسباب بازی توجه کردید؟

رجبی: تقریبا یک دهه است که تمام دنیا خیلی جدی به بحث آموزش از طریق بازی و اسباب بازی توجه می‌کنند و محصولات خیلی زیادی طبق این روند تولید و طراحی شده است. من فکر می‌کنم در آینده خیلی نزدیک، آموزش در سیستم آموزشی، کاملا از طریق بازی و اسباب بازی انجام شود و هرچه این امر جدی‌تر دنبال شود، موفقیت بچه‌ها در آینده بیشتر خواهد بود.

در حال حاضر، ثابت شده است که بازی و اسباب بازی، می‌توانند نقش خیلی جدی و مهمی در یادگیری و آموزش به بچه‌ها ایفا کنند و بیشتر بازی‌های ما نیز همین هدف را دنبال می‌کنند. در واقع در خلال یک بازی می‌توان مهارت‌های زیادی را به بچه‌ها آموزش داد. به عنوان مثال ما به روی تمرکز، توجه و فرآیند یادگیری کار می‌کنیم و محصولات خوبی هم در این زمینه تولید کردیم. در کل همه ما معتقد هستیم که آموزش از طریق بازی به مراتب خیلی جدی‌تر و درست‌تر صورت می‌گیرد.

*در ساخت محصولات شرکت از چه فناوری‌هایی استفاده کردید؟

رجبی: از همان مرحله انتخاب محصول تا طراحی و تولید آن، یک سری فناوری‌ها که همه از آن استفاده می‌کنند و در تمام دنیا مرسوم است، مورد استفاده ما هم قرار می‌گیرد. ما از فضای دیجیتال و نرم‌افزارها برای طراحی بازی استفاده می‌کنیم با این حال در بخش تولید، بازی‌های ما نیاز به فناوری‌های خیلی خاصی ندارد و همان امکاناتی است که سایر تولیدی‌ها از آن استفاده می کنند. در کل می‌توان گفت که فناوری پیچیده‌ای در فرآیند تولید محصولات ما استفاده نشده است چراکه ما محصولات الکترونیک با قطعات پیچیده نداریم و تولید محصولات به روش ساده انجام می‌شود و نیاز به فناوری‌های خاصی ندارد.

*فعالیت در حوزه کودک چه چالش‌هایی پیش روی شما گذاشته است و چه هدفی را از ورود به این حوزه دنبال می‌کردید؟

رجبی: کار کردن در حوزه کودک و برای کودک بسیار پیچیده و سخت است. اینکه شما بتوانید محصولی تولید کنید که برای بچه‌ها جذاب باشد و آنها تمایل پیدا کنند تا از این محصول استفاده کنند، چالش خیلی بزرگی است. از طرفی به نظر من تغییرنسل‌ها و ذائقه آن‌ها خیلی سریع اتفاق می‌افتد. یعنی اگر شما یک بازی را برای بچه‌های نسل دهه ۷۰ تولید کردید، دیگر این بازی برای بچه های دهه ۸۰ و۹۰، خیلی جذاب نیست.

البته این جذاب نبودن مربوط به عمده محصولات است چرا که گاهی یک بازی برای تمام نسل‌ها جذاب است و همه از آن استفاده می‌کنند. پس در واقع یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، تغییر سریعی است که در نسل‌ها در حال وقوع است و بچه ها رویکردها و تمایلات جدیدی دارند و ذهنیت آن‌ها به سرعت در حال تغییر است. شما در طی یک سال می‌بینید که رویکرد و ذهن بچه‌ها -با توجه به تغییرات سریعی که در دنیا اتفاق می‌افتد و این تغییرات به سرعت از طریق فناوری‌های دیجیتال بین نسل‌ها جابه جا می‌شود- تغییر می‌کند. این یکی از چالش‌های مهم تولیدکننده‌ها در تمام صنایع است و ما نیز این چالش را داریم و به همین خاطر بعضی از محصولاتی که در دهه ۸۰ تولید کردیم را از رده تولید خارج کردیم.

*کمی بیشتر از تجربیات خودتان در حوزه کودکان و نوجوان و چالش‌هایی که در این حوزه حس کرده‌اید،  توضیح دهید؟

رجبی: اما در ارتباط با ورود من به حوزه کودک باید اشاره کنم که کاملا اتفاقی صورت گرفت، من ابتدا در صنایع غذایی کار می‌کردم و خیلی اتفاقی وارد صنایع کودک شدم ولی از همان ابتدای ورود به این حوزه احساس می‌کنم که کار ارزشمندی را انجام می‌دهم که این باعث ماندگاری من در این حوزه شد. در حال حاضر هم برنامه‌های خیلی جدی داریم تا تاثیر خودمان را در نسل‌های آینده کشور بزاریم.

من امیدوارم که در سال‌ها و دهه‌های آینده، بچه‌های که اکنون دارند با محصولات ما یا شرکت‌هایی شبیه ما بازی می‌کنند، این بازی ها در نگرش، تمرکز، نحوه مدیریت و بسیاری از جنبه‌های شخصیتی دیگرشان اثرگذار باشد و ما با این امید، امروز داریم کار می‌کنیم تا بتوانیم تاثیر خودمان را بر جامعه بگذاریم.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اکنون ایران با آن مواجه است، این است که مدیران کشور و کسانی که سکان هدایت کشور در دستان آن‌ها است، در دوران کودکی خود بازی‌های خوبی انجام ندادند و خیلی از آنها با بازی و اسباب بازی غریبه هستند. من فکر می‌کنم که وظیفه ماست تا نسل کنونی را با بازی آموزش دهیم و ترغیب کنیم تا به سمت بازی‌های رومیزی و اسباب بازی‌ها بروند و تاثیر این اسباب بازی‌ها را در شخصیت، نحوه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی آن‌ها مهم بدانیم. متاسفانه اکنون برخی از مدیران کشور اسباب بازی را یک کالای لوکس و بی ارزش می‌دانند به همین خاطر در برخی از جشنواره‌ها و مراسمات مربوط به اسباب بازی، می‌بینیم که مدیران با اکراه شرکت می‌کنند و احساس می‌کنند  که کار بی ارزش ارائه می‌دهند. در واقع این تفکر باید عوض شود و ما هم در شرکت خودمان تلاش می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد.

من مطمئن هستم نسلی که از بازی‌های فکری استفاده می‌کند خیلی متفاوت با نسلی است که با این قضیه غریبه بوده و ذهن خود را اکنون نمی‌تواند مدیریت کند. امیدوارم که بچه‌ها با استفاده از اسباب‌بازی و بازی‌های فکری و رومیزی، در آینده بتوانند این کشور را بهتر مدیریت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته