دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون اول رئیس‌جمهور در جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی:

کشورهای دنیا مشتری محصولات و دانش نظام سلامت ایران هستند

کشورهای دنیا مشتری محصولات و دانش نظام سلامت ایران هستند
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هم اکنون کشورهای دنیا مشتری محصولات، خدمات و دانش پزشکی ایران هستند، بر ضرورت گسترش پزشک خانواده، خودکفایی بیشتر در تولید دارو و مواد دارویی و ساماندهی پرونده‌های الکترونیک سلامت تاکید کرد.
کد خبر : 892315

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمد مخبر در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با پرداختن به فجایای غزه عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری کارایی خود را درزمینهٔ مسائل غزه از دست داده اند و به دلیل قانون بد «وتو» اگر از یک ماه پیش جنگ غزه متوقف شده بود روزانه 200 تا 300 نفر در غزه که بیشتر نیز زن و کودک هستند به شهادت نمی‌رسیدند.

وی ادامه داد: یکی از قله‌های نظام اسلامی، بخش بهداشت و درمان است و به‌واقع ارتقای بهداشت و درمان ایران در دوران جنگ کلید خورد، به طور مثال در شهر ما (دزفول) دو پزشک عمومی بیشتر نبود و مابقی کادر سلامت بنگلادشی بودند که فقط 4 سال یک دوره ای را گذارنده بودند و صرفا پزشک نیز نبودند.

مخبر با اشاره به ملاقات خود در یکی از محافل بین المللی دنیا در هفته جاری، عنوان کرد: در این دیدار با 9 مقام بین المللی، آنها دو درخواست عمده از ما داشتند که یکی از آن موارد همکاری در حوزه بهداشت و درمان درزمینهٔ تامین پزشک، دارو، داروساز، تجهیرات پزشکی و جذب استاد و اعزام دانشجو برای آموزش پزشکی بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دومین درخواست این مقامات در حوزه نظامی بود، افزود: این در حالی است که هر دو مورد حوزه سلامت و نظامی در اول انقلاب جایگاهی نداشتند ولی هم اکنون کشورهای دنیا مشتری ایران به‌خصوص در حوزه دریافت محصولات خدمات و دانش پزشکی ایران هستند.

وی با بیان اینکه پزشک مسلمان امروز در ایران تربیت شده انقلاب اسلامی است، گفت: امروز نظام سلامت جزو ارکان اقتدار نظام اسلامی است و جانفشانی‌های کادر سلامت در دوران کرونا برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

مخبر در ادامه با تشریح برخی درخواست‌ها و انتظارات از متولیان نظام سلامت عنوان کرد: به وضعیت کنونی راضی نباشید، باید این اقتدار پزشکی در مجامع بین المللی از جمله در سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اورآسیا مطرح شود.

وی تصریح کرد: در حوزه درمان؛ نیاز آنچنانی در کشور وجود ندارد و به شخصه موردی به من مراجعه نشده تا بخواهند برای درمان به خارج از کشور بروند، حتی خانه جانبازان در آلمان که زمانی جانبازان ما را پذیرش می‌کرد امروزه خالی از جانباز بیمار است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در بحث دارو باوجوداینکه بین 96 تا 97 درصد داروهای در کشور تولید می‌شود بااین‌وجود از وزیر بهداشت انتظار می‌رود در حوزه تولید داروهای وارداتی و همچنین مواد دارویی درزمینهٔ افزایش تولید داخلی، اقدامات ویژه‌ای صورت پذیرد زیرا از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم حوزه دارو و درمان است.

مخبر با اشاره به اینکه پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز باید بیشتر گسترش و تکمیل شود، ادامه داد: ایران کشور بزرگ و دارای پراکندگی جمعیتی زیادی است و باید دسترسی خدمات سلامت به مردم بیشتر شود تا مردم به دلیل برخی بیماری‌ها دچار عوارض شدید نشوند که به‌واقع اجرای پویش ملی سلامت یکی از کارهای بسیار بزرگ بود.

معاون اول رئیس‌جمهور در خاتمه تشریح انتظارات خود از متولیان سلامت و وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش هوش مصنوعی در دنیا باید ساماندهی پرونده‌های الکترونیک سلامت نیز به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته