دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای افزایش تولید ظرفیت نیروگاه‌ها تا ۵۰ درصد؛

استراکچر‌های متحرک انرژی‌خورشیدی ساخته شد

استراکچر‌های متحرک انرژی‌خورشیدی ساخته شد
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه انرژی‌های پاک موفق به طراحی و ساخت «استراکچر‌های متحرک انرژی‌خورشیدی» برای افزایش تولید ظرفیت نیروگاه‌ها تا ۵۰ درصد ساخته شد.
کد خبر : 892511

محمدصادق گرامی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده استراکچر‌های خورشیدی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر، در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، درخصوص قابلیت‌های استراکچر‌های خورشیدی توضیح داد: این استراکچر‌ها دارای ۳ ورژن هستند. درحال حاضر آخرین ورژن یا نسخه این دستگاه، علاوه‌بر متحرک بودن قابلیت کار با انرژی نور خورشیدی را دارد.

گرامی درباره کارکرد کلی استراکچر‌های خورشیدی تصریح کرد: به‌طور کلی استراکچر‌ها به‌عنوان سازه‌ای روی پنل‌های خورشیدی نیروگاه‌ها، قرار می‌گیرند. این سازه‌های آهنی باید در زمانی حدود یک ربع تا ۲۰ دقیقه به‌صورت خودکار حرکت کنند و پنل‌ها را نیز برای دریافت انرژی با خود حرکت دهند. 

وی ادامه داد: نکته مهم این است که قابلیت حرکت خودکار سازه‌های استراکچرها، باعث افزایش تولید ظرفیت نیروگاه‌ها تا ۵۰ درصد می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تعداد مختصات و محور‌های که استراکچر‌های خورشیدی پوشش می‌دهند، گفت: نسخه اول و دوم این استراکچرها، تنها قابلیت پوشش‌دهی مختصات «X و Y» را داشت. اما در نسخه سوم که محور «Z» هم به نقاط تحت پوشش این محصول اضافه شده و این دستگاه سه محوره است. 

گرامی با بیان اینکه نمونه‌های مشابه خارجی این دستگاه در سه کشور ساخته می‌شود، تصریح کرد: ابن استراکچرها تا قبل از تولید داخل، تنها از سه کشور یونان، چین و هند وارد می‌شد و اکثر این محصولات پشتیبانی و ضمانتی نداشت؛ بنابراین هزینه‌های گزاف تعمیر را برای نیروگاه‌ها ایجاد می‌کرد.

وی در همین راستا افزود: در منطقه خاورمیانه و البته ایران برای اولین‌بار است که استراکچر‌های متحرک خورشیدی از صفر تاصد توسط متخصصان داخلی تولید می‌شود.

طراح استراکچر‌های خورشیدی با بیان نظری متفاوت درباره شناخته‌شده‌بودن بازار انرژی‌های خورشیدی در ایران گفت: اتفاقا در کشور ما، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار به‌صرفه‌تر و بهتر است. تنها مشکل ایران این است که دولت به سوخت‌های فسیلی و از جمله برق سوبسید یا یارانه دولتی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته