دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1402 - 11:44
فراخوان مقاله و یادداشت مجله نیچر؛

از توسعه پایدار تا چالش‌های پیچیده شهرهای جهان

از توسعه پایدار تا چالش‌های پیچیده شهرهای جهان
نیچر سیتیز قصد دارد به‌عنوان یک سکوی کلیدی برای محققان رشته‌های مختلف، مشارکت و گفت‌وگو در مورد مسائل شهری را تسهیل کند و امیدوار است که با تقویت همکاری و پژوهش دربارۀ چالش‌های پیچیدۀ شهر‌های جهان، به بهبود وضعیت شهر‌ها خدمت کند.
کد خبر : 893170

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محیط‌های شهری در سراسر جهان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند؛ از مشکلات حکمرانی گرفته تا معضلات آب و هوایی. مجلۀ تازه‌تاسیس نیچر سیتیز در پی آن است که پژوهشگران برای رویارویی با این معضلات گرد هم آورد. به نقل از نیچر؛ شهرها در آیندۀ جهان نقشی کلیدی دارند، هرچند با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند. هرچند بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری ساکن هستند، اما 2.8 میلیارد نفر مسکن مناسب ندارند و بیش از یک میلیارد نفر نیز در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

افزون بر این، تفاوت دسترسی به پژوهش میان کشورهای پردرآمد و کم‌درآمد بسیار زیاد است، چنانچه اکثر پژوهش‌های حوزۀ مدیریت شهری در کشورهای ثروتمند متمرکز شده است. این امر باعث می‌شود که پژوهشگران در کشورهای کم‌درآمد به دشواری کار خود را در مجلات برجسته منتشر کنند، زیرا احتمالاً تحقیقات آنها برای خوانندگان کشورهای پردرآمد اهمیتی ندارد.

هدف از راه‌اندازی «نیچر سیتیز» (Nature Cities) ارائۀ مکانی برای پژوهش، بحث و خبرنگاری دربارۀ موضوع‌های متنوع شهری است. این مجله می‌کوشد همکاری‌های میان‌رشته‌ای را تسهیل کند و چشم‌اندازهای گوناگون دربارۀ چالش‌های شهری را مطرح نماید.

مثلاً حکمرانی شهری و مشارکت جامعۀ مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای دستیابی به بسیاری از اهداف توسعۀ پایدار شهری اهمیت دارند، اما چنین شیوه‌ای از مشارکت در برخی از مناطق با تهدیدهای بسیاری روبرو هستند.

بدین منظور، مجلۀ «نیچر» فراخوانی برای مقالات و یادداشت‌ها دربارۀ پیشرفت و توسعه پایدار منتشر کرده تا جامعه پژوهشگران جهانی را تشویق به ایفای نقشی مهم‌تر در دستیابی به این اهداف کند.

در پایان، «نیچر سیتیز» قصد دارد به عنوان یک سکوی کلیدی برای محققان رشته‌های مختلف، مشارکت و گفتگو در مورد مسائل شهری را تسهیل کند و امیدوار است که با تقویت همکاری و پژوهش دربارۀ چالش‌های پیچیدۀ شهرهای جهان، به بهبود وضعیت‌ شهرها خدمت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته