دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

تهران و تهرانی‌ها در دفاع مقدس درخشیدند

تهران و تهرانی‌ها در دفاع مقدس درخشیدند
سردار بهمن کارگر در آیین رونمایی از ۴۲ عنوان اثر جدید کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت گفت: تهران و اهالی پایتخت واقعا در دوران مقدس درخشیدند.
کد خبر : 893634

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از ۴۲ عنوان اثر جدید کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت پیش از ظهر امروز در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این‌مراسم، بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: از تلاش و ابتکار همه عزیزان دست اندرکار کنگره شهدای تهران به ویژه برادر گرامی سردار حسن زاده فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص) سپاسگزارم. همچنین از زحمات استاندار محترم تهران جناب آقای فخاری و همه همکاران ایشان ممنونم. با تلاش این بزرگواران تقریبا ۱۰روز است که به پایتخت با تصاویر و حال و هوای شهدا رنگ و بوی دیگری داده اند.

تهران و تهرانی ها در دفاع مقدس درخشیدند
وی گفت: اقتدار و عزت و امنیت جمهوری اسلامی ایران از برکت خون شهدا است و اگر آنها نبودند، ما این موارد را نداشتیم. من به عنوان یک شهروند تهرانی که زادگاهم نیز تهران است باید از این عزیزان و این زحمات تقدیر کنم.

کارگر گفت: امروز سالگرد شهادت سردار حسن باقری است که به گفته مقام معظم رهبری نابغه جنگ بود. این شهید بزرگوار اهل تهران و متولد میدان خراسان بود.

وی با اشاره به حضور خانواده‌های شهدا در این مراسم افزود: باید بگویم حق بانوان و خانواده‌ها در دفاع مقدس به خوبی ادا نشده است. این مادران و بزرگوار و همسران شهدا و جانبازان حق بزرگی بر گردن جامعه ما دارند.

کارگر عنوان کرد: اولین تیپی که در سپاه پاسداران تشکیل شد، تیپ محمد رسول الله بود که با تلاش محمد بروجردی و فرماندهی حاج احمد متوسلیان و جانشینی محمود شهبازی در منطقه غرب تشکیل شد. البته در تهران لشگر ۲۲۱حمزه در ارتش شکل گرفته بود بود. اما تیپ محمد رسول‌الله با ابتکار شهید باقری و همت شهید بروجردی تشکیل شد.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها نمی‌دانستند که حسن آقای باقری اهل تهران است. شهید چمران هم با تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم اولین گروه بچه‌های تهران را با این ابتکار به جبهه بردند. البته بعد‌ها لشکر ۲۷ و یگان‌های دیگری که تشکیل شد و در موضوع کمیته‌های انقلاب لشگر ۲۸روح الله نام ببریم.
باید از بچه‌های جهاد سازندگی تهران هم یاد کنم که به واقعا در این ایام جانفشانی کردند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: همه مردم ایران در دفاع مقدس مشارکت داشتند، اما تهران به عنوان پایتخت وظیفه سنگینی داشت. ما درگیر ترور‌های ناجوانمردانه گروهک‌ها هم بودیم. برخی رزمندگان و فرماندهانی که در خط مقدم شهید نشدند، وقتی به تهران آمدند ترور شدند و به شهادت رسیدند.

تهران و تهرانی ها در دفاع مقدس درخشیدند

وی افزود: تهران و اهالی آن واقعا در دوران دفاع مقدس درخشیدند. باید قدر کشورمان و قدر امنیت و آسایش را بدانیم. در دفاع مقدس ارتش پیروز، سپاه قهرمان، جهاد سازندگی، فرهنگیان، دانشجویان، مسبه و دانش آموزان همه و همه حضور داشتند. کسی نباید دفاع مقدس را در یک قشر و یک تفکر منحصر بداند.

کارگر عنوان کرد: مقام معظم رهبری بار‌ها در دیدار پیشکسوتان و فرماندهان جنگ تاکید فرموده اند باید دفاع مقدس را همان گونه که خودتان درک کرده آید برای نوجوانان و جوانان ارائه کنید. ان شاالله این رونمایی‌هایی که صورت می‌گیرد در راستای همین فرمایش باشد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به زحمات گلعلی بابایی نویسنده مطرح و پیشکسوت ادبیات مقاومت برای تدوین و تالیف این کتاب‌ها گفت: مقام معظم رهبری دو بار در ملاقات هوایی که با ایشان داشتم به من سفارش آقای گلعلی بابایی را کردند و از نوشته‌های ایشان تعریف کردند.

کارگر عنوان کرد: شهدا در جمع ما حضور فیزیکی ندارند، اما بودند این آثار یاد و خاطره و اندیشه ایشان را زنده می‌کند.

در ادامه این برنامه، با حضور سردار حسن‌زاده فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله تهران بزرگ و سردار بهمن کارگر از پدیدآورندگان کتاب‌های که در این آیین رونمایی شد تجلیل به عمل آمد. در ابتدا شخصیت‌های اصلی این کتاب‌ها به شرح زیر روی سن آمده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این راستا خانواده شهید مدافع حرم «ابراهیم خلیلی» که سوژه اصلی کتاب «زیر پای درختان زیتون» بود روی صحنه آمده و تجلیل شدند. امیر سرتیپ آزاده حسین یاسینی راوی کتاب «پوتین‌های خونین»، آزاده محمد رنج‌پور راوی کتاب «پسر رنج»، گلعلی بابایی نویسنده کتاب «به قلم سوگند؛ سرگذشت‌نامه و یادداشت‌های بسیجی شهید حبیب غنی‌پور»، محمدرضا همتی نویسنده کتاب «اخراجی‌ها»، ساعد نیکبخت نویسنده فرهنگنامه شهدا و آزادگان روحانی، علی بهرامی‌فرد نویسنده «بچه‌های خیابان روبه‌روی بهشت»، بهزاد فرهادی نویسنده کتاب «منادیان عدالت» که به زندگی حقوقدانان شهید می‌پردازد و حبیب‌الله مهرجو نویسنده کتاب «دادستان شهید» که زندگینامه شهید آیت‌الله قدوسی را بررسی می‌کند مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین، مریم عرفانیان نویسنده کتاب «پای درختان زیتون»، مریم اکبری نویسنده کتاب «نشد که بمانی» (اولین رمان با موضوع مدافعان حرم)، شایسته شمسایی نویسنده کتاب دل‌نگران، معصومه عطایی مولف کتاب «من مرد این خانه‌ام»، فاطمه دهکردی نویسنده «پوتین‌های خونین»، سوسن رادمان نویسنده «سربه زیر و سخت»، فریبا خرداد نویسنده «فکر خوب نوک‌طلا» (کتاب کودک با موضوع مشارکت زنان در دوران دفاع مقدس)، زهرا خسروی (نویسنده کتاب کودک قصه خاله کبری)، مهدیه زکی‌زاده محقق کتاب «پای درختان زیتون» و «سر به زیر و سخت»، کوثر دانش محقق کتاب کنگره شهدای تراز از نگاه و نظر مقام معظم رهبری، غلامعلی مهربانی محقق کتاب «وصیت‌نامه شهیدان پایتخت» از جمله نویسندگان و محققانی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخشی از این مراسم، گلعلی بابایی نویسنده کتاب «به قلم سوگند» نیز عنوان کرد: این پنجمین مراسم رونمایی کتاب ما در تهران است. از ابتدای برگزاری دومین کنگره تهران آثار متنوعی تولید شده است. تنوع آثار به لحاظ اینکه شهدای سپاه و ارتش و ناجا و.. را شامل می‌شود. آنچه بعد از هر کنگره باقی مانده می‌ماند آثاری است که آیندگان بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی افزود: در این کنگره کیفیت آثار بسیار حائز اهمیت بود. الحمدلله آثار تولید شده درخور توجه بوده و کیفیت را فدای کمیت نکردیم. این راهی که آغاز کردیم دنباله‌دار است و متوقف نمی‌شود.

در این مراسم از جمعی از مادران و خانواده‌های شهدای پایتخت نیز تقدیر به عمل آمد.

 لازم به یادآوری است، در حاشیه این مراسم نمایشگاه کتاب‌های دفاع مقدس نیز کار خود را در باغ کتاب‌تهران آغاز کرد که این نمایشگاه تا روز دهم بهمن ماه دایر است. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های دفاع مقدس را با پنجاه درصد تخفیف تهیه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته