سبک‌ترین سیاهچاله کیهان کشف شد

دانشمندان احتمال می‌دهند شیء مرموزی که به‌تازگی کشف شده، سبک‌ترین سیاهچاله‌ای باشد که تاکنون دیده شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ستاره شناسان یک شیء مرموز را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که جرم آن از سنگین‌ترین ستاره نوترونی بیشتر و از کوچکترین سیاهچاله سبک‌تر است.

این جسم اسرارآمیز می‌تواند به دانشمندان کمک کند بهتر تعیین کنند که کجا باید خط تقسیم بین ستاره های نوترونی و سیاهچاله‌ها را که هر دو هنگام مرگ یک ستاره پرجرم متولد می‌شوند، ترسیم کنند.

بن استپرز، رهبر تیم اکتشاف و استاد اخترفیزیک دانشگاه منچستر در بیانیه‌ای گفت: هر دو احتمال برای طبیعت جهان هیجان‌انگیز است؛ یک سیستم تپ اختر-سیاهچاله یک هدف مهم برای آزمایش تئوری‌های گرانش خواهد بود و یک ستاره نوترونی سنگین بینش جدیدی از فیزیک هسته‌ای در چگالی‌های بسیار بالا ارائه می‌کند.

این شیء با استفاده از تلسکوپ رادیویی مرکات کشف شد. مرکات با نام اصلی آرایه تلسکوپی کارو،  رادیو تلسکوپی است که از ۶۴ آینه تشکیل شده و اکنون در حال گذراندن مراحل آزمایش و تأیید در کیپ شمالی در آفریقای جنوبی است.

این بقایای متراکم ستاره‌ای در حال چرخش سریع به دور یک ستاره نوترونی یا «تپ اختر میلی ثانیه‌ای» است که در فاصله چهل هزار سال نوری از ما در داخل توده متراکمی از ستارگان به نام «خوشه کروی» در کهکشان راه شیری قرار دارد.

در حالی که وجود سیستمی با دو ستاره نوترونی بسیار جذاب است، اما اگر شی مرموز یک سیاهچاله باشد، این سیستم را به یک سیستم دوتایی تپ اختر رادیویی-سیاهچاله تبدیل می‌کند.

به لطف فوران‌های بسیار دوره‌ای تپ اختر که می‌تواند به عنوان مکانیزم زمان بندی مورد استفاده قرار گیرد و تأثیر گرانشی شدید سیاهچاله، چنین سیستمی می‌تواند برای آزمایش محدودیت‌های نظریه گرانش انیشتین در سال ۱۹۱۵، معروف به نسبیت عام، حیاتی باشد.

تپ اختر، معروف از طریق پالس‌های ضعیف امواج رادیویی که هنگام حرکت بر روی زمین ارسال می‌کند، مشاهده شد. از آنجایی که ستاره نوترونی مانند یک فانوس دریایی کیهانی ۱۷۰ بار در ثانیه می‌چرخد، تغییرات جزئی در پالس‌های بسیار منظم به محققان این امکان را می‌دهد تا تشخیص دهند ستاره نوترونی بقایای یک جرم عظیم یا حاصل فرو ریخته شدن یک ستاره است.