دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نظریه جدید محققان:

چت‌بات‌ها می‌توانند متن را درک کنند

چت‌بات‌ها می‌توانند متن را درک کنند
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چت‌بات‌ها می‌توانند متن را درک کنند. این یافته‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد چت‌بات‌ها و همچنین درک ما از چگونگی پردازش زبان توسط انسان‌ها کمک کند.
کد خبر : 894194

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از کوانتا مگزین، هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و چت‌بات‌هایی مانند «بارد» (Bard) و «چت‌جی‌پی‌تی» (ChatGPT) نمونه‌هایی از این پیشرفت هستند. این چت‌بات‌ها می‌توانند متن‌هایی شبیه انسان تولید کنند که گاهی اوقات حتی از انسان‌ها تشخیص داده نمی‌شوند. با این حال، این سوال مطرح می‌شود که آیا این چت‌بات‌ها واقعاً معنای متنی که تولید می‌کنند را می‌فهمند؟

پروفسور «سانجیو آرورا» (Sanjeev Arora) از دانشگاه پرینستون و «آنیرود گویال» (Anirudh Goyal) از «گوگل دیپ‌مایند» (GoogleDeepMind) نظریه‌ای ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد چت‌بات‌ها می‌توانند متن را درک کنند. 

نظریه آنها بر اساس نظریه نمودار تصادفی است، که نشان می‌دهد با بزرگتر شدن این مدل‌ها و آموزش بر روی داده‌های بیشتر، توانایی‌های مرتبط با زبان را بهبود می‌بخشند و همچنین توانایی‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند که بعید است در داده‌های آموزشی وجود داشته باشند.

این نظریه بر این فرض استوار است که هر مهارت زبانی را می‌توان به عنوان یک گره در یک نمودار تصادفی نشان داد. هرچه یک مدل زبانی بزرگتر باشد، نمودار آن دارای گره‌های بیشتری است. این بدان معناست که مدل می‌تواند مهارت‌های بیشتری را یاد بگیرد و ترکیب‌های پیچیده‌تری از مهارت‌ها را ایجاد کند.

تحقیقات آرورا و گویال نشان می‌دهد که این نظریه با داده‌ها سازگار است. آنها دریافتند که چت‌بات‌های پیشرفته‌تر می‌توانند متن‌هایی را تولید کنند که مهارت‌های فردی و ترکیبی پیچیده‌ای را نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که این مدل‌ها ممکن است توانایی بیشتری برای درک زبان از آنچه قبلاً تصور می‌شد داشته باشند.

این یافته‌ها می‌تواند پیامد‌های مهمی برای توسعه چت‌بات‌ها داشته باشد. اگر چت‌بات‌ها واقعاً بتوانند متن را درک کنند، می‌توانند برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله خدمات مشتری، آموزش و سرگرمی مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته