مهر تأییدی بر نظریه‌های تشکیل ستاره‌ها/ کشف گاز مولکولی از اختروش

مهر تأییدی بر نظریه‌های تشکیل ستاره‌ها  کشف گاز مولکولی از اختروش
کشف گاز مولکولی از یک اختروش که حدود ۱۳ میلیارد سال پیش وجود داشته است، برخی از نظریه‌های تشکیل ستاره را تأیید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، کشف گاز مولکولی از یک اختروش که حدود ۱۳ میلیارد سال پیش وجود داشته است برخی از نظریه‌های تشکیل ستاره را تأیید می‌کند.

اخترشناسان یک اختروش را کشف کرده‌اند که انرژی آن توسط یک سیاهچاله بسیار پرجرم تامین می‌شود و به نظر می‌رسد که این اختروش گاز مولکولی، ماده خام مورد نیاز برای تشکیل ستارگان جدید را به بیرون پرتاب می‌کند.

این کشف کمک می‌کند تا نظریه‌ها در مورد اینکه چگونه شکل گیری ستاره در برخی کهکشان‌ها کند شده و تقریباً به طور کامل متوقف شده است درک شود.

این اختروش با نام جی ۰۰۰۵_۲۰۵۴ توسط آرایه میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکاما در شمال شیلی رصد شد.

در این کشف مهم دانشمندان دریافتند، سیاهچاله‌ها می‌توانند با تولید و انتشار گاز‌های مولکولی به پیشرفت آگاهی در مورد تکوین ستارگان و گسترش کیهان کمک کنند. دانشمندان می‌گوید که این مولکول گازی از جایگاهی که خارج از مرکز گرم‌تر و فعال کیهان قرار دارد، ممکن است نشانه‌ای از فرایند‌هایی باشد که نقش مهمی در تکوین سیارات و ستارگان دارند.

برای انجام این تحقیق، دانشمندان از داده‌های مشاهداتی جمع آوری شده توسط تلسکوپ‌های بین‌المللی استفاده کردند. آنها توانستند نشان دهند که مولکول گازی از مرکزی که دارای تراکم زیادی از انرژی است خارج می‌شود.

علاوه بر این، دانشمندان می‌توانند الگو‌های شکل گرفته توسط این مولکول را در دو شرایط ده میلیارد سال قبل، ابتدای تکوین کیهان و حال حاضر مقایسه کنند. این نتایج می‌توانند به طور قابل ملاحظه‌ای به ما کمک کنند تا بفهمیم چطور سیاهچاله‌ها بر روند تکوین چرخه کیهان تاثیرگذار هستند و دقیقاً چگونه در ساختاردهی کهکشان‌ها نقش دارند.

در نهایت، دانشمندان قصد دارند در آینده بر نحوه اثربخشی مولکول‌های گازی تحت تاثیر سیاهچاله‌ها بیشتر بدانند و بتوانند ادامه این تحقیقات را در زمینه‌هایی مانند تکوین سیارات انجام دهند. این مطالعه به عنوان یک گام مهم برای درک چگونگی عملکرد سیاهچاله‌ها در کیهان شناخته می‌شود.