دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش کارایی ابزار‌های توانبخشی نتیجه ورود فناوری‌های نوین است

افزایش کارایی ابزار‌های توانبخشی نتیجه ورود فناوری‌های نوین است
مدیر دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت گفت: افزایش کارایی و ارزش افزوده اقتصادی نتیجه ورود فناوری‌های نوین به منظور هوشمندسازی و شخصی سازی ابزار‌های توانبخشی است.
کد خبر : 896312

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حمیدرضا بنفشه صبح امروز در دومین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی اظهار کرد: اهمیت حوزه توانبخشی در یک دهه اخیر در جامعه بین المللی افزایش یافته و امید به زندگی یکی از عوامل موثر در تغییر نگاه به این حوزه است. 

وی با بیان اینکه طولانی شدن زندگی انسان و به تبع آن سالمندی موجب شده تا توانبخشی به عنوان یک ضرورت مطرح باشد، افزود: بنابراین در دنیای امروز علوم توانبخشی فقط به معلولین محدود نمی شود بلکه رویکرد جدید آن افزایش کیفیت زندگی انسان است.

مدیر دفتر توسعه فناوری های وزارت بهداشت ادامه داد: با این رویکرد جمعیت هدف علوم توانبخشی در حال افزایش است و ورود فناوری نوین به ویژه هوش مصنوعی به این حوزه به عنوان یک ضرورت دنبال می شود.

وی گفت: موضوع توانبخشی از راه دور که به عنوان یکی از شاخص های عدالت در نظام سلامت است و همچنین اینترنت اشیاء یا همان "واقعیت مجازی و واقعیت افزوده" چهره ابزارهای توانبخشی را تغییر داده اند. 

بنفشه با بیان اینکه ناچاریم همراه با جامعه جهانی در مسیر توسعه علوم توانبخشی از فناوری نوین استفاده کنیم، افزود: هوشمندسازی و شخصی ابزارهای توانبخشی می تواند ارزش افزوده فراوانی چه از نظر کارایی و چه از نظر اقتصادی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت کمیته ای تخصصی از اساتید برجسته علوم توانبخشی کشور شکل گرفته و بنا داریم حمایت لازم را برای دستیابی به فناوری نوین انجام دهیم.

بنفشه از دریافت ایده ها و محصولات ارائه شده در دومین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی استقبال کرد و گفت: امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد و مشارکت حداکثری تمام کشور را در رویدادهای بعدی این جشنواره شاهد باشیم. 

حوادث طبیعی و غیرطبیعی عامل افزایش نیاز به خدمات توانبخشی در کشور است 

سید علی حسینی، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این رویداد اظهار کرد: جریان سازی در حوزه فناوری نوین در کشور یک ضرورت است و ما معتقدیم در حوزه توانبخشی این ضرورت بارزتر است.  

 
وی افزود: همه افراد از علوم پزشکی و علوم مهندسی می توانند در کنار حوزه توانبخشی باشند تا با نیازها آشنا بشوند و ایده ها و محصولات آنها  برای حل مسائل و کمک به کسانی که نیاز به خدمات توانبخشی دارند به کار گرفته شود.

حسینی گفت: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر در مسیر رو به جلوی استفاده از فناوری نوین در توانبخشی قرار گرفته ایم اما نیاز بیش از این ها است.

وی یادآور شد: به دلیل تعداد بالای حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی در کشور، بستر بکری برای ارائه خدمات توانبخشی وجود دارد و نیاز ما به این نوع خدمات نسبت به گذشته بیشتر شده است.  

حسینی خاطرنشان کرد: فناوران جوان و فعال در حوزه علوم توانبخشی نیاز به حمایت بیشتر دارند تا شاهد به کارگیری بیشتری محصولات فناورانه در مراکز درمانی و ارائه دهنده خدمات توانبخشی باشیم.ما نیز در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی این دغدغه را در جشنواره ملی فناوری های توانبخشی دنبال می کنیم و امیدوارم در این مسیر ثابت قدم و موثر باشیم.

بازار بی انتهای توانبخشی برای فناوران و سرمایه گذاران

حمیدرضاخانکه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز گفت: بزرگترین اقلیت جامعه انسانی در دنیا معلولین با ۱۶ درصد جمعیت هستند که این میزان در کشور ما ایران ۱۷ درصد است.

وی با بیان اینکه متاسفانه یک غفلت ناآگاهانه نسبت به جامعه معلولین‌ کشور داریم، افزود:  بر اساس تعریف شاخص های توسعه یافتگی این مهم است که این اقلیت را مانند افراد عادی از مزایای اجتماعی بهره مند کنیم. خانکه یادآور شد: علاوه بر معلولین حدود ۳۵ درصد جامعه نیاز به خدمات توانبخشی دارند، همچنین جمعیت ۹ درصدی فعلی سالخوردگان کشور در ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. بنابراین باید به حوزه تجهیزات توانبخشی با رویکرد فناورانه توجه بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم افراد نیازمند به خدمات توانبخشی باید بگوییم این حوزه بازار بی انتهایی هم در داخل و هم خارج از کشور دارد و می تواند برای فناوران و سرمایه گذاران جذابیت فراوانی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته