دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«آلکان» راه‌حلی دانش‌بنیان برای جلوگیری از هدررفت مواد معدنی در صنعت

«آلکان» راه‌حلی دانش‌بنیان برای جلوگیری از هدررفت مواد معدنی در صنعت
یکی از محققان ایرانی فعال در حوزه صنایع معدنی موفق به طراحی یک پروژه فناورانه با عنوان «آلکان» برای «بازفراوری باطله‌های کانی‌های فلورین» و جلوگیری از هدررفت و دورریز مواد معدنی در صنایع شد.
کد خبر : 898371

پرنیان جوادی‌شریف، بانوی فناور و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی که به‌عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان ایرانی صنایع معدنی در استان خراسان، فعالیت می‌کند، موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره امسال «اینوماین» به‌عنوان ایده ارزش‌آفرین در حوزه صنعت معدن شد. 

به مناسبت کسب رتبه برتر برای ایده‌های ارزش‌آفرین و به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات طرح نوآورانه جوادی در صنعت معدن با این زن فناور ایرانی، به‌گفتگو پرداختیم.

جوادی‌شریف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابتدا توضیحاتی درباره طرح فناورانه خود ارائه کرد و گفت: این پروژه با عنوان «آلکان» تعریف شده است. درواقع کارویژه اساسی این طرح «بازفراوری باطله‌های کانی‌های فلورین» برای بهترین استفاده از باطله‌های کانی که اغلب در فرآیند استخراج و تولید در معادن وجود دارد، است.

جوادی‌شریف توضیحاتی بیشتری از عملیاتی که در این طرح فناورانه انجام می‌شود ارائه داد و گفت: زمانی که کانی فلورین برای استفاده در صنایع از معادن استخراج می‌شود، باید فرآیند دانه‌بندی یا سنگ‌جوری (جُداسازی دانه‌های ارزشمند کانی و سنگ) برای سنجش عیار کانی‌ها انجام شود.

این زن فناور صنعت معدن به مزیت صنعتی و فناورانه این طرح برای معادن اشاره کرد و افزود: در فرآیند سنگ‌جوری و دانه‌بندی حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد از کانی‌ها دور ریخته می‌شوند. درواقع نکته اینجاست که احتمالا مقدار قابل‌توجهی از کانی فلورین داخل این باطله‌ها باقی می‌ماند و دور ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: عملکرد این طرح جدید که درقالب بخشی از خط تولید به معادن و کارگاه‌های تولید کانی فلورین اضافه می‌شود، جلوگیری از هدررفت انرژی، سرمایه، استهلاک نیروی انسانی و جلوگیری از دورریز در معادن صنعتی برای کنترل کانی و مواد معدنی موجود در باطله‌های مواد استخراج شده است.

جوادی‌شریف درباره کارویژه این شرکت دانش‎بنیان تأکید کرد: این شرکت علاوه‌بر طراحی و اجرای فاز‌های توسعه‌ای در صنایع معدنی مانند طرح آلکان، تامین‌کننده بخش قابل‌توجهی از کانی فلورین برای صنایع فولاد کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته