دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله انجام شد؛

بومی‌سازی پلاستینه اعضا و جسد کامل انسان برای آموزش علوم پزشکی

بومی‌سازی پلاستینه اعضا و جسد کامل انسان برای آموزش علوم پزشکی
یک دانش‌آموخته دکتری تخصصی علوم تشریح از بومی‌سازی پلاستینه بافت، اعضا و جسد کامل انسان برای آموزش دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله خبر داد.
کد خبر : 899543

سجاد مقدمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام خبر بومی‌سازی پلاستینه بافت، اعضا و جسد کامل انسان برای آموزش دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله اظهار کرد: با این تکنیک می‌توان تمام بافت‌ها و حتی جسد کامل را پلاستینه کرد؛ در این تکنیک آب و چربی بافت زنده خارج‌شده و پلیمر جایگزین می‌شود.

وی با بیان اینکه پلیمر تزریق‌شده به بافت در ابتدا به‌صورت مایع بوده است؛ اما در مرحله بعد سفت می‌شود، افزود: در این شرایط بافت دیگر فاسد نمی‌شود و تغییر رنگ نیز نمی‌دهد و نگهداری آن نیاز به شرایط خاص ندارد.

مقدمی گفت: تخلیه آب و چرب از بافت یک فرآیند شیمیایی است، به این صورت که ابتدا بافت در داخل استون با دمای منفی 30 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد؛ در چنین دمایی طبیعتاً آب داخل بافت یخ می‌زند اما استون همچنان به‌صورت مایع است و کم‌کم جایگزین آب یخ‌زده بافت می‌شود.

وی ادامه داد: بعدازاین مرحله بافت داخل محفظه‌هایی با سه محلول پلیمری متفاوت قرار می‌گیرد؛ محفظه اول حاوی پلیمر اصلی، محفظه دوم حاوی پلیمر سفت کننده و محفظه سوم حاوی یک پلیمر گازی تثبیت‌کننده است.

این دانش‌آموخته دکتری تخصصی علوم تشریح اظهار کرد: این پلیمرها وارداتی هستند؛ اما پروژه ساخت آن‌ها را در داخل کشور آغاز کرده‌ایم و به‌زودی از این نظر نیز خودکفا خواهیم شد.

وی افزود: چندین جسد کامل با این روش تاکنون پلاستینه کرده‌ایم و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی متعددی برای آموزش دانشجویان پزشکی قرار داده‌ایم.

مقدمی یادآور شد: این تکنیک در دنیا قدمت پانزده‌ساله دارد و اولین بار یک دانشمند آلمانی به نام گانتر آن را به دنیا معرفی کرد و در ادامه کشور چین آن را توسعه داد؛ ما نیز از حدود یک سال پیش برای اولین آن را در کشور ایران بومی‌سازی کرده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته