دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1402 - 18:10
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

۱۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران بر روی گسل قرار دارد

۱۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران بر روی گسل قرار دارد
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به پایش ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت ۱۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران بر روی گسل قرار دارد.
کد خبر : 900219

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری علم وفناوری آنا، محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشستی خبری اظهار کرد: ارزیابی سیستم‌ها و فناوری‌های مدرن و استفاده از آن در تولید انبوه مسکن به ویژه در نهضت ملی مسکن می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه تمام شده تولید داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری ۱۳۰ دوره آموزشی از سوی مرکز تحقیقات برای جامعه مهندسی در سال گذشته بیان کرد: ارزیابی ساختمان بلندمرتبه از سوی مرکز در حال انجام است و ۳۳۰۰ ساختمان بلندمرتبه در سال آینده از سوی مرکز تحقیقات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

حیدری گفت: بحث استقرار شورای پژوهش و تحقیقات نیز از سوی مرکز تحقیقات انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بحث ناترازی انرژی و سهم ساختمان از جمله موضوعاتی است که در مرکز تحقیقات در حال انجام است و با توجه به مصرف ۴۰ درصد انرژی سامانه پایش مصرف بهینه مصرف انرژی ساختمان نیز در دستور کار است که نیازمند اختصاص منابع از سوی سازمان برنامه است.

حیدری خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۳، ضوابط و آیین‌نامه‌های جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت و در حوزه حمل و نقل نیز موضوع ایمنی حمل و نقل یکی از محور‌هایی است که در سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری ۳۰۰ هزار کیلومتر راه‌های کشور عنوان کرد: برای نگهداری راه‌ها نیاز به ۲۵۰ هزار همت وجود دارد که خارج از بودجه وزارت و شهرسازی است و باید با استفاده از فناوری‌های نوین هزینه‌های نگهداری را کاهش داد.

وی از انعقاد تفاهم نامه با وزارت نفت خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه از گوگرد تامینی این وزارتخانه در آسفالت‌های گوگردی و پوشش‌های گوگردی به منظور جلوگیری از خوردگی استفاده خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در بحث الحاق زمین‌های مسکن ملی اگر الحاق در منطقه رانش یا گسل نباشد از سوی مرکز تحقیقات مورد تایید قرار می‌گیرد.

وی گفت: مطالعه روی ۱۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه از منظر سازه‌ای در حال انجام است که ۴۰ درصد آنها بدون مشکل و ۳۰ درصد نیاز به مقاوم‌سازی دارند و ۱۵ درصد ساختمان‌ها نیز قابلیت مقاوم‌سازی ندارند.۱۰۰ ساختمان بلندمرتبه بر روی گسل قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها باتوجه به بحث ناترازی انرژی، عنوان کرد: در بحث مدیریت مصرف انرژی دولت باید ابتدا از خود شروع کند و در ساختمان‌های در اختیار دولتی کار مدیریت مصرف انرژی آغاز شود. همچنین مدیریت مصرف نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

حیدری عنوان کرد: همچنین مدیریت مصرف نیاز به بهبود کیفیت مصالح دارد. اکنون گواهی‌نامه‌های فنی در حوزه مصالح ساختمانی فعلا تشویقی است و به دنبال آن هستیم که بحث صدور گواهی‌نانه‌های فنی الزامی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته