دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌کند؛

مطالعات میان‌رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی

مطالعات میان‌رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی
نخستین همایش ملی مطالعات میان‌رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار می‌شود.
کد خبر : 900847

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروز نظریه‌ها پیرامون تعریف، زمینه، تاریخ و تفسیر آثار هنری بسیار گسترده شده است. یکی از دلایل بسیار مهم توسعه نظریه‌های هنر، درک اهمیت روز افزون مطالعات میان رشته‌ای (زیبایی شناسی، انسان شناسی، تاریخ، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی و ...) است.

در نظریه ساختارگرایانه فقط بر ارزش‌های ذاتی یک اثر هنری تمرکز می‌شود و اثر بر اساس قدرت فرم و زیباشناختی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و می‌گیرد. اما امروز با ظهور «هنر معاصر» افق دید به یک اثرهنری بسیار گسترش یافته است، هنر اکنون دیگر لزوما دریچه‌ و پنجره‌ای برای بازنمایی جهان نیست، و به زعم برخی از بزرگ ترین متفکران«محل رخداد حقیقت است». در هنر معاصر مرز بین هنرها برداشته می‌شود و هرگونه خط تفکیکی مخدوش می‌شود. از سوی دیگر مرز بین هنر و زمینه‌های اجتماعی فرهنگی برداشته می‌شود.

بر اساس اینرویکرد، مواجهه با یک اثر چند وجهی می‌شود. براین بنیاد این نگاه، بررسی و مطالعه تندیس‌هایی چند ده یا چند صد سال پیش که توسط مجسمه سازان ناشناس در داخل گورستان ساخته شده است، به فهم ژرف تری از زمینه و شکل زیست آن تاریخ می‌توان رسید تا آثاری که همزمان برای کاخ‌ها ساخته شدند.

اینکه ما چگونه جهان را می‌بینیم و نشان می‌دهیم تابعی از عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی و ... زمانه است و راهکار مناسب برای درک دقیق‌تر نگاه به جهان به میانجی آثار هنری روی آوردن به مطالعات میان رشته‌ای است.

در راستای درک و گسترش مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌ دانشگاه آزاد اسلامی همت به برپایی همایشی کرده است.

مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی

نخستین همایش ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما روز یکشنبه (۲۰ اسفندماه) از سوی دانشکده هنر و معماری واحد تهران جنوب برگزار می‌شود.

* مهم‌ترین محور‌های همایش

  • مطالعات میان‌رشته‌ای در هنر‌های موسیقی
  • مطالعات میان‌رشته‌ای در هنر‌های نمایشی
  • مطالعات فلسفی در ادبیات و هنر‌های کاربردی
  • مطالعات فلسفی در موسیقی و هنر‌های نمایشی
  • مطالعات جامعه‌شناسی در ادبیات و هنر‌های کاربردی
  •  مطالعات جامعه‌شناسی در ادبیات، موسیقی و هنر‌های نمایشی
  • مطالعات بینامتنیت و بیش‌متنیت، اسطوره، زبان و نشانه شناسی در ادبیات، هنر‌های موسیقی و نمایش
  • مطالعات تطبیقی در ادبیات، هنر‌های کاربردی، موسیقی و هنر‌های نمایشی

پژوهشگران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته