دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1402 - 09:49
یک کارشناس طب ایرانی تشریح کرد؛

وزن طبیعی در طب ایرانی و تاثیر خواب در وزن بدن

وزن طبیعی در طب ایرانی و تاثیر خواب در وزن بدن
یک دانشجوی دکتری تخصصی طب ایرانی با اشاره به اهمیت سبک زندگی سالم با محوریت خواب در تعادل وزن، گفت: تغییرات هورمونی به دلیل اختلالات خواب باعث افزایش اشتها و دریافت بیشتر غذا می‌شود.
کد خبر : 901668

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم بشیری، دانشجوی دکتری تخصصی طب ایرانی درخصوص اهمیت سبک زندگی سالم با محوریت خواب در تعادل وزن گفت: چاقی‌ شایع‌ترین‌ اختلال متابولیسم‌ چربی‌ در انسان است و با افزایش‌ خطر ابتلا به‌ بیماری‌های مزمن‌ مختلفی‌ همچون بیماری‌های قلبی‌- عروقی‌، پرفشاری خون و دیابت‌ نوع ٢ باعث‌ کاهش‌ کیفیت‌ زندگی‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه در طب سنتی ایرانی وزن طبیعی، وزنی است که در آن تمام اندام‌های بدن افعال خود را به‌درستی و به‌قوت انجام بدهند، افزود: به هر نوع افزایش وزن یا حجم بدن، که سبب ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی بدن شود، چاقی یا سمن می­‌گویند.

بشیری با اشاره به اینکه آنچه که در زندگی روزمره به افزایش رطوبت در بدن منجر می شود، در طب ایرانی می‌تواند عامل افزایش وزن و چاقی شود، گفت: عدم تحرک، خواب زیاد و خواب روز، عدم بموقع دفع فضولات از بدن، مانند یبوست، بی‌نظمی در دفع خون قاعدگی، تعریق ناکافی، عادات غلط غذایی و پرخوری و پرنوشی  موجب افزایش رطوبت و تری در بدن و احتمال افزایش وزن می‌شود.

وی گفت: اصلاح سبک زندگی به عنوان یک اصل اساسی نقش مهمی در درمان طولانی مدت چاقی و نگاه داشتن وزن در حد تعادل دارد؛ همچنین وضعیت خواب و بیداری به‌عنوان یکی از موارد 6 اصل ضروری تندرستی طب ایرانی در حفظ تعادل وزن حائز اهمیت است.

بشیری ادامه داد: اگرچه براساس مبانی طب سنتی خواب باعث افزایش رطوبت بدن می‌شود و بی‌خوابی با ایجاد خشکی، لاغری می آورد؛ ولی به دلیل اینکه خواب مناسب از اصول اجتناب‌ناپذیر حفظ سلامتی است هرگز توصیه به بی‌خوابی راه حل مناسبی برای کاهش وزن نیست.

دانشجوی دکتری طب ایرانی گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد علاوه بر افزایش دریافت غذا و کاهش فعالیت بدنی، محرومیت از خواب نیز یکی از عوامل مهم بروز چاقی است. یکی از مهمترین فرضیه ها این است که بی‌خوابی به‌واسطه تغییرات هورمونی منجر به افزایش اشتها و دریافت بیشتر غذا می‌شود.

وی افزود: هورمون‌های تیروئیدی از جمله تیروکسین آزاد که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارند، تحت تاثیر خواب بوده و به دنبال کمبود نسبی خواب به صورت مزمن کاهش می یابند. همچنین افرادی که کمتر می خوابند فرصت بیشتری برای مصرف کالری دارند و به دلیل محدودیت خواب شبانه ممکن است خواب آلودگی و خستگی را در روز تجربه کنند، که احتمال انجام فعالیت بدنی را کاهش می‌دهد. کاهش خواب امکان افزایش تغذیه در اواخر شب و اوایل صبح را فراهم می کند که می تواند تاثیر نامناسب بر تعادل وزن بدن بگذارد.

بشیری گفت: خواب بیش از اندازه به‌ویژه اگر در روز باشد، باعث اختلال در هضم و تولید اخلاط نامناسب می شود؛ خواب زیاد قوت ها را سست کرده، موجب افزایش رطوبت غیرطبیعی و سردی در بدن و اعضا شده و بر سوخت و ساز پایه و تعادل وزن تاثیر می گذارد.

وی در پایان گفت: الگوی خواب از عوامل تاثیرگذار بر تعادل وزن بدن بوده و نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دارد و لازم است اختلالات خواب درمان شود و سبک خواب صحیح برای دستیابی به وزن مناسب و نگاهداشت طولانی مدت آن آموزش داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته