دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای کاربرد در معادن انجام شد؛

ساخت دستگاه شبیه‌ساز برای تشخیص خواب‌آلودگی رانندگان خودروهای ویژه

ساخت دستگاه شبیه‌ساز برای تشخیص خواب‌آلودگی رانندگان خودروهای ویژه
محققان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه شبیه‌سازی، دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی خودرو‌های سبک و سنگین و خودرو‌های ویژه را ساختند که با استفاده از هوش مصنوعی خواب‌آلودگی راننده را تشخیص و هشدار‌های لازم را ارائه می‌کند.
کد خبر : 901828

اویس حسینی، مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه شبیه‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: در حوزه ساخت انواع دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی خودرو‌های سبک و سنگین، موتورسیکلت و خودرو‌های ویژه کار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: منظور از خودرو‌های ویژه خودرو‌هایی است که در معادن کشور استفاده می‌شود و توانسته‌ایم دستگاه‌های شبیه‌ساز معدن را در چهار معدن کشور راه‌اندازی کردیم.

حسینی با بیان اینکه در حوزه انواع سامانه‌های کمک راننده نیز فعالیت‌هایی داریم، گفت: یک محصول بسیار مهم شرکت، پایش رفتار رانندگان با استفاده از هوش مصنوعی است. این محصول ۳۰ ویژگی را از صورت و چهره افراد دریافت می‌کند و زمانی که راننده حالت خواب‌آلودگی به خود بگیرد، هشدار‌های لازم را به وی می‌دهد.

این مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: علاوه بر هشدار به خود راننده به اتاق کنترلی که راننده را رصد می‌کند نیز هشدار داده می‌شود تا از حوادث بعدی احتمالی جلوگیری کند.

حسینی گفت: دستگاه در یک معدن نصب شده و دوره آموزشی خود را گذرانده و به صورت عملیاتی در آنجا نصب شده است؛ به نظر می‌رسد ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه تا ۶ ماه آینده نصب شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های پایش رفتار رانندگان گفت: زاویه چشم‌ها، افتادگی شانه و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. «خواب» یک روند دینامیکی دارد و این طور نیست که فقط با باز و بسته شدن پلک‌ها به خواب راننده پی ببریم. داده‌هایی که از سال ۹۰ جمع‌آوری شده است براساس مدلی آموزش دیدند و زمانی که تشخیص داده شد که فرد خواب‌آلود است هشدار لازم را می‌دهند.

حسینی تصریح کرد: هشدار نیز به این صورت است که صندلی راننده شروع به لرزش خواهد کرد و آلارم‌های صوتی نیز فعال و به اتاق کنترل نیز هشدار لازم داده می‌شود.  

به گفت حسینی، دستگاه تشخیص خواب‌آلودگی راننده به همراه سیستم هشداردهی، یکی از فناوری‌های جدید در راستای افزایش ایمنی است که برای نظارت و تشخیص علائم خواب‌آلودگی، هشیاری، خستگی و حواس‌پرتی راننده طراحی شده است.

این محقق عنوان کرد: این دستگاه از سنسور‌ها و الگوریتم‌های مختلف برای تجزیه و تحلیل رفتار راننده استفاده می‌کند تا از تصادفات ناشی از اختلال هوشیاری جلوگیری کند. همچنین اتصال این دستگاه به سیستم نظارتی و سامانه پایش و تحلیل رفتار راننده توسط هوش مصنوعی، این امکان را برای استفاده‌های جمعی و صنعتی در صنایع و حمل و نقل‌های غیرشخصی فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه این محصول می‌تواند برای کاربرد‌های عمومی، صنعتی و ناوگان‌ها از جمله ماشین‌آلات معادن، اتوبوس‌های بین شهری و مسافری و... فواید زیادی داشته باشد، گفت: سیستم نظارتی ادغام شده در این سامانه، این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون دخالت نیروی انسانی و نظارت مستقیم فردی، داده‌های تمامی رانندگان موجود در سیستم توسط هوش مصنوعی تحلیل شود و خروجی‌ها به صورت آمار‌های قابل استفاده و مفید در دسترس پیمانکاران و کارفرمایان قرار بگیرد.

حسینی با اشاره به قابلیت‌ها و مزایای کلی دستگاه تشخیص خواب‌آلودگی راننده گفت: دستگاه‌های تشخیص خواب راننده نقش مهمی در به حداقل رساندن چنین پیشامد‌هایی دارند. برای رانندگانی که در سفر‌های طولانی یا یکنواخت هستند، استفاده از این دستگاه باعث اطمینان از هوشیاری و تمرکز رانندگان در جاده و همچنین افزایش بهره‌وری آنها می‌شود.  

مدیر تحقیق و توسعه شرکت ادامه داد: این دستگاه‌ها به طور مداوم رفتار و الگو‌های رانندگی راننده را کنترل می‌کنند تا انحرافاتی که ممکن است نشان‌دهنده خواب‌آلودگی باشد را تشخیص دهد. هنگامی که علائم خواب‌آلودگی تشخیص داده می‌شود، دستگاه هشدار‌هایی بی‌درنگ و لحظه‌ای را برای بازگرداندن توجه راننده به جاده ایجاد می‌کند.

به گفته وی، این دستگاه‌ها اطلاعات مربوط به هوشیاری راننده را در طول زمان ثبت می‌کنند که می‌توان برای تجزیه و تحلیل و بهبود عملکرد از آنها استفاده کرد. این ویژگی به‌ویژه برای مدیریت ناوگان‌ها بسیار باارزش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته