دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان کشور به نتیجه رسید؛

توانبخشی افراد ناشنوا با دستگاه محرک الکترونیکی ایران‌ساخت

توانبخشی افراد ناشنوا با دستگاه محرک الکترونیکی ایران‌ساخت
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید دستگاه محرک الکترونیکی برای اعصاب گوش انسان شدند که در راستای توانبخشی افراد ناشنوا به کار گرفته می‌شود.
کد خبر : 902416

سمیرا کوشکستانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی در زمینه ناشنوایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ایده شکل‌گیری و تولید دستگاه‌های «AEF» یا تحریک‌کننده‌های الکترونیکی توضیح داد: این محصول حاصل سَرریز دانش‌فنی ایمپلنت‌های کاشتنی حلزون گوش است که تولید آن حدود دو سال قبل توسط متخصصان شرکت کلید خود و امسال به‌بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: تحریک‌کننده‌های الکترونیکی از طریق تحریکی که در عصب‌های گوش ایجاد می‌کنند، اثرات توانبخشی و تشخیصی را برای فرد ناشنوا به وجود می‌آورند.

این فناور حوزه تجهیزات پزشکی به کاربرد این دستگاه برای دیگر اعضای بدن اشاره کرد و ادامه داد: فاز نخست این دستگاه برای گوش و معاینه پزشکی افراد ناشنوا طراحی و تولید شده است، اما تیم متخصص به دنبال توسعه این دستگاه برای حوزه‌های نوروساینس و فیزیوتراپی است.

وی درباره نحوه کارکرد تحریک‌کننده‌های الکترونیکی اعصاب گوش توضیح داد: از طریق نرم‌افزاری که طراحی کردیم، نوع پالس‌ها، شکل موج‌ها و شدت آن‌ها قابلیت برنامه‌ریزی دارد و از طریق الکترودها، امواج به ناحیه مشخص بدن، وارد می‌شوند.

این فناورحوزه تجهیزات شنوایی درباره نحوه اتصال این دستگاه به بدن بیمار توضیح داد: الکترودها که خروجی این دستگاه هستند به بدن بیمار متصل می‌شوند و امواج الکترونیکی را ایجاد می‌کنند.

کوشکستانی ادامه داد: اکنون محرک‌های تحریک‌کننده‌های الکترونیکی برای وز وز گوش کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از ثبت اختراع این محصول خبر داد و گفت: از آنجایی که دستگاه‌های تحریک‌کننده‌های الکترونیکی دارای کاربرد تشخیص شنوایی هستند، حدود پنج سال پیش موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع از آمریکا شدند.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها در ایران برای اولین‌بار است که توسط محققان دانش‌بنیان کشور تولید می‌شوند.

کوشکستانی به تجاری‌سازی این محصول دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: اکنون حدود ۳۵ مرکز درمانی و بیمارستان در حوزه شنوایی‌سنجی و بیماری‌های مربوط به گوش از این دستگاه استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته