دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

شناسایی استعداد‌ و بالندگی دانش‌بنیان‌ها با ایجاد پارک‌های کشاورزی

شناسایی استعداد‌ و بالندگی دانش‌بنیان‌ها با ایجاد پارک‌های کشاورزی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها نیاز به حمایت‌های جدی‌تری دارند، تأکید کرد: در فضای کسب ‌وکار‌های نوین، اکوسیستم خوبی ایجاد شده است و ایجاد پارک‌های علم و فناوری در شناسایی استعداد‌ها و رشد و بالندگی آنها نقش مؤثری داشته‌اند.
کد خبر : 902447

هامان هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های امروز در کنار موضوع امنیت غذایی در کشاورزی، توسعه پایدار و تولید غذای سالم است که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بیشترین نقش‌آفرینی لازم را داشته باشند.

ظرفیت بسیار مناسبی در بخش کشاورزی برای تولید محصولات دانش‌بنیانی وجود دارد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها می‌توانند محصولاتی تولید کنند که هم آسیب زیست‌محیطی کمتر و هم باقی‌مانده کمتری داشته باشد که از آن با عنوان تولید محصول سالم نام برده می‌شود. در مجموع ظرفیت بسیار مناسبی در بخش کشاورزی برای تولید محصولات دانش‌بنیانی وجود دارد به شرط آنکه تعریفی درستی از این مقوله وجود داشته باشد و با نگاه به حوزه خدمات و هم محصولاتی که در تولید نقش آفرینی دارند، بتوانند ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش دهند.

مکانیزاسیون کشاورزی

وی افزود: کشاورزی مقولات متعددی دارد و علاوه بر تولید محصولات کشاورزی در زمینه مکانیزاسیون نیز می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بهره برد. اکنون در ماشین‌های برداشت، آمادگی و خاک‌برداری و تمامی ادواتی که در حوزه داشت و برداشت باید استفاده شوند، کمبود‌های زیادی وجود دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد حل مسئله پرتعداد نیستند

هاشمی عنوان کرد:‌ آمار دقیقی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی وجود ندارد؛ اما شرکـت‌هایی که با رویکرد حل مسئله وارد بخش کشاورزی شده باشند، پرتعداد نیستند.

وی افزود: در این سال‌ها شرکت‌های زیادی بوده‌اند که وارد عرصه شده و نقش‌آفرینی کرده‌اند، اما با رویکرد حل مسئله شرکت‌های چندانی پا به عرصه نگذاشته‌اند. به طور مثال در حوزه تولید محصولات کود و سم شرکت‌های زیادی هستند که وارد شده و موفق نیز عمل کرد‌ه‌اند.

توسعه پایدار و تولید غذای سالم بستری برای حضور بیشتر دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: محصولاتی نیز تولید شده‌ که در راستای کیفیت بهتر و افزایش عملکرد بیشتر موفق بود‌ه‌اند. توسعه پایدار در بخش کشاورزی و تولید غذای سالم موضوعاتی است که می‌تواند زمینه‌ساز حضور بیشتر دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی باشد.

 

مکانیزاسیون کشاورزی

شناسایی استعداد‌ها و بالندگی آنها با ایجاد پارک‌های علم و فناوری

هاشمی بیان کرد: دانش‌بنیان‌ها در کشور نیاز به حمایت‌های جدی‌تری دارند. اساساً در فضای کسب و کار‌های نوین، اکوسیستم خوبی ایجاد شده است و ایجاد پارک‌های علم و فناوری در شناسایی استعداد‌ها و رشد و بالندگی آنها نقش مؤثری داشته‌اند.

وی افزود: تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی آن نیازمند حمایت‌های جدی‌تری است و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تأمین امنیت غذایی باید با رویکرد حل مسئله به دنبال شرکت‌های دانش‌بنیان برود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: باید خلأها شناسایی شده و با معرفی آنها به شرکت‌هایی که در این حوزه استعداد داشته و از دانشگاه‌های مختلف فارغ‌التحصیل شده و در این حوزه امکان آن را دارند که به کمک بهره‌برداران بیایند با رویکرد حل مسئله وارد عرصه شوند. تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی آن نیازمند حمایت‌های جدی‌تری است و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تأمین امنیت غذایی باید با رویکرد حل مسئله به دنبال شرکت‌های دانش‌بنیان برود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته