دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین «داروی هوش مصنوعی» برای بیماری ریه کشف شد

نخستین «داروی هوش مصنوعی» برای بیماری ریه کشف شد
یک شرکت فعال در حوزه زیست‌فناوری با استفاده از هوش مصنوعی دارویی ساخته است که می‌تواند به درمان بیماری ریه در انسان کمک کند.
کد خبر : 902763

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تکنولوژی ریویو، یک شرکت خصوصی زیست‌فناوری که از هوش مصنوعی برای تسریع در کشف دارو استفاده می‌کند ادعا کرده که نخستین «داروی هوش مصنوعی واقعی» برای درمان بیماری مرگبار ریه در انسان را ساخته است.

شرکت زیست‌فناوری اینسیلیکو مدیسن (Insilico Medicine) مستقر در هنگ‌کنگ، در گزارش معرفی این دارو اعلام کرد که داروی مورد اشاره را به مدت ۱۸ ماه سنتز کرده و آن را روی حیوانات آزمایش کرده است، فرایندی که در حالت عادی (بدون استفاده از هوش مصنوعی) ۱۰ سال طول می‌کشد.

هوش مصنوعی تا کنون کار‌های شگفت‌انگیزی انجام داده است، اما اکنون بسیاری از دانشمندان در تلاش هستند تا از این فناوری برای درمان بیماری‌های وحشتناک و کشنده استفاده کنند، علمی نوین که به آن «زیست‌شناسی دیجیتال» می‌گویند.

جنسن هوانگ (Jensen Huang)، رئیس کمپانی انویدیا سازندۀ تراشه‌ها و سرور‌های هوش مصنوعی، در ماه دسامبر ادعا کرده بود که هوش مصنوعی «انقلاب شگفت‌انگیز بعدی» را با «زیست‌شناسی دیجیتال» رقم خواهد زد. او گفته بود: «برای اولین بار در تاریخ بشر، زیست‌شناسی این فرصت را پیدا کرده است که مهندسی باشد، نه علم.»

مشکل فعلی در کشف دارو این است که بیشتر دارو‌ها پس از طی مراحل آزمایشی در نهایت شکست می‌خورند و این در حالی است که شرکت‌های دارویی میلیارد‌ها دلار برای تحقیق و توسعه برای هر داروی جدید هزینه می‌کنند، اما هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که مراحل اولیه کشف درمان‌های جدید را تسریع کند و پیشنهاد‌هایی درباره بهینه شدن ساختار و اثرگذاری دارو ارائه دهد.

داروی شرکت اینسیلیکو بخشی از موج استارت‌آپ‌هایی است که در یک دهه گذشته ظهور کرده‌اند و وعده استفاده از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به کشف دارو‌ها را دادند. این شرکت علاوه بر هنگ‌کنگ در تایوان و چین نیز فعالیت دارد و بخش عمده‌ای از سهام آن، به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار، به یکی از بنیان‌گذاران فیسبوک تعلق دارد.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته