دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 فروردين 1403 - 00:01
آنا گزارش می‌دهد؛

حل مشکلات حساسیت فصلی در بهار/ ارتباط بین آلرژی و سرماخوردگی چیست؟

حل مشکلات حساسیت فصلی در بهار  ارتباط بین آلرژی و سرماخوردگی چیست؟
فصل بهار همیشه با طراوت و شادابی همراه بوده؛ اما در این فصل دوست‌داشتنی ممکن است برای شما مشکلاتی مانند آبریزش بینی، عطسه و... رخ دهد که این موضوع بسیار آزاردهنده است.
کد خبر : 903420

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، فصل بهار همیشه با طراوت و شادابی همراه بوده؛ اما در این فصل دوست‌داشتنی ممکن است برای شما مشکلاتی مانند آبریزش بینی، عطسه و... رخ دهد که این موضوع برای بسیاری آزاردهنده است، بسیاری معتقدند که این رخ داد در بدن حساسیت فصلی و یا آلرژی محسوب می‌شود، حساسیت یا آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد نسبت به ماده‌ای به‌نام آلرژن یا حساسیت‌زا واکنش بیش‌ از‌ حد نشان دهد. وقتی فردی حساسیت دارد، بدن او آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که وارد سلول می‌شود و هیستامین و سایر مواد شیمیایی را آزاد می‌کند. هیستامین با ایجاد ورم بینی و ورم چشم، از ورود آلرژن به بدن جلوگیری می‌کند.

ممکن است سرماخوردگی با حساسیت اشتباه گرفته شود

درمان حساسیت فصلی یکی از دغدغه‌های مهمی است که بسیاری با این موضوع روبه‌رو هستند، در همین زمینه محمد اعتمادی‌نیا، پزشک عمومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به حساسیت فصلی گفت: باید تشخیص حساسیت یا آلرژی فصلی ثابت شده باشد، یعنی با توجه به نشانه‌هایی که بیمار گزارش می‌دهد و بررسی علائم بالینی بیماری توسط پزشک به تشخیص قطعی رسیده باشیم، چون ممکن است با سرماخوردگی اشتباه شود.

وی افزود: آبریزش و خارش چشم و بینی، عطسه پی در پی یا گرفتگی بینی و در مواردی سرخی چشم از مهم‌ترین علایمی است که بیشتر در فصل‌های آلرژی‌زا مانند بهار که فصل شکوفه و گرده‌افشانی گیاهان است، رخ می‌دهد. در مقایسه با سرماخوردگی‌های ویروسی که بیشتر در زمستان شیوع دارد و احتمالا با کسالت و تب همراه است، در آلرژی تب وجود ندارد ولی می‌تواند همراه با احساس خستگی و خمودی بیمار، عدم تمرکز و افت آموزشی یا شغلی و کاهش کیفیت زندگی باشد.

اعتمادی‌نیا افزود: در مواردی هم پزشک معالج برای تشخیص دقیق‌تر نوع و شدت حساسیت، انجام آزمایش خون یا انجام تست پوستی را توصیه می‌کند و با توجه به نتایج آنها آموزش‌هایی در زمینه درمان دارویی و کنترل حساسیت و روش‌های پیشگیری از آن ارائه می‌دهد.

برای پیشگیری به پزشک مراجعه کنید

وی بیان کرد: مصرف دارو‌های ضد حساسیت ازجمله آنتی‌هیستامین‌ها و دارو‌های ضد لکوترین یا اسپری‌های موضعی بینی و قطره‌های چشمی از جمله مواردی است که توسط پزشک تجویز می‌شود.

اعتمادی‌نیا گفت: برای پیشگیری از حساسیت فصلی معمولا از دو تا سه هفته قبل از فصل آلرژی باید به پزشک مراجعه کرد و با تشخیص و کمک و مراقبت او به پیشگیری و مدیریت علائم بیماری اقدام کرد.

وی تاکید کرد: پرهیز از تماس با عامل آلرژی‌زا مانند گرده‌های درختان (بهار)، ضروری است و راهکار موثری در جلوگیری از شروع علائم آلرژی و یا کاهش آن به شمار می‌آید. پیشنهاد می‌شود پنجره اتاق به ویژه هنگام خواب یا شیشه خودرو حین رانندگی بسته باشد. معمولا در ساعات اول صبح و مغرب تعداد گرده‌های معلق در هوا به حداکثر می‌رسد، بنابراین تاکید می‌شود که افراد دچار آلرژی فصلی در این ساعات کمتر به ورزش در هوای آزاد بپردازند.

آلرژی مادرزادی است؟

اعتمادی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا آلرژی مادرزادی است، اظهار کرد: خیر، بدن وقتی در تماس با ماده‌ای خاص قرار می‌گیرد، واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند. همهٔ آلرژی‌ها در دوران کودکی ایجاد نمی‌شوند. گاهی ممکن است یک فرد بزرگسال برای اولین‌بار دچار آلرژی شود، حتی با اینکه قبلاً بار‌ها با عامل آلرژی‌زا در تماس بوده است.

نقش بخور گیاهان در درمان حساسیت

وی تصریح کرد: بخور یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های خانگی برای درمان حساسیت است. برای این کار فقط به یک کاسه آب جوش و گیاهان دارویی نیاز دارید. آویشن، اکالیپتوس و اسطوخدوس از گیاهانی هستند که بخور آنها مجاری تفسی را باز و ضد عفونی می‌کند.

از آب نمک استفاده کنید

اعتمادی‌نیا گفت: شست و شوی مداوم با آب نمک مخاط اضافی بینی را پاکسازی می‌کند. در این میان آلرژن‌ها و گرد و خاک هم وجود دارند که به راحتی با آب نمک شست و شو و خارج می‌شوند.

واکسن ضد آلرژی بزنید

وی بیان کرد که واکسن‌های ضد آلرژی درمان‌های نسبتا طولانی مدتی هستند که برای ۳ تا ۵ سال بدن فرد را نسبت به آلرژن‌ها مقاوم می‌کنند. واکسن ضد آلرژی مقدار مشخصی از آلرژن‌ها را وارد بدن می‌کند تا بدن آنتی بادی لازم را برای مقابله با آن تولید کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته