دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1403 - 10:09

داستانِ متفاوتِ دو کتف جراحی‌شده؛ از صبر شاکری تا عجله حسن یزدانی

داستانِ متفاوتِ دو کتف جراحی‌شده؛ از صبر شاکری تا عجله حسن یزدانی
بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو، دو قهرمان کشتی کتف‌شان را جراحی کردند، اولی حسن یزدانیِ ۹ مداله بود و دومی محمدرضا شاکریِ قهرمان جوانان جهان؛ حالا آنها برای بازگشت به تشک شرایط متفاوتی را پشت سر می‌گذارند.
کد خبر : 903899

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن یزدانی هرچند هنوز به تشک برنگشته، اما قطعا گزینه اصلی حضور در بازی‌های المپیک در وزن ۸۶ کیلوگرم همچنان اوست؛ چراکه سال‌هاست در این وزن کشتی و مدال گرفته و صاحب وزن اوست.

کامران قاسم‌پور و هادی وفایی‌پور و اگر حتی مدعی دیگری به این جمع اضافه شود، باید برای تصاحب دوبنده تیم ملی، با یزدانی بجنگند.

یزدانی، اما هنوز تمرینات کشتی خود را استارت نزده و عنوان شده که این کار را از اردیبهشت ماه انجام خواهد داد. او بعد از آنکه مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد را با مدال نقره و بازی‌های آسیایی را با مدال طلا به پایان رساند، کتفش را جراحی کرد؛ بنابراین هنوز ورودی به چرخه انتخابی تیم ملی در سال ۲۰۲۴ نداشته است.

هرچند هادی وفایی‌پور به عنوان نفر اول مسابقات قهرمانی کشور که در تورنمنت یاشاردوغو هم مدال طلا گرفت و حالا نماینده ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی آسیاست، اکنون نفر اول چرخه این وزن محسوب می‌شود و کار خود را در این وزن و رقابت‌هایی که کادرفنی پیش رویش قرار داده، دنبال می‌کند، اما استارت واقعی چرخه این وزن المپیکی، از بازگشت حسن یزدانی به صحنه مسابقات زده خواهد شد.

آن وقت است که کامران قاسم‌پوری که کار خود را در چرخه المپیک در وزن ۹۷ کیلوگرم استارت زد و بعد از آنکه دوبنده این وزن را با سومی در تورنمنت زاگرب، به امیرعلی آذرپیرا واگذار کرد، حالا تصمیم گرفته شانسش را برای حضور در المپیک در ۸۶ کیلوگرم امتحان کند.

داستانِ متفاوتِ دو کتف جراحی شده؛ از صبر شاکری تا عجله حسن یزدانی

«زمان» مهم‌ترین مسئله‌ای است که در خصوص وزن ۸۶ کیلوگرم و حسن یزدانی مطرح است. او چه زمانی به تشک بازخواهد گشت؟ چه زمانی قادر به شرکت در مسابقه خواهد بود که رقابت او با کامران قاسم‌پور و شاید هادی وفایی‌پور (درصورتی که طلای قهرمانی آسیا را بگیرد)، آغاز شود.

حسن یزدانی اگر المپیک در پیش نبود، شاید زمان بیشتری را برای طی دوره درمان و بازگشت به مسابقه اختصاص می‌داد، همانطور که محمدرضا شاکری که او هم چندی بعد از یزدانی، کتفش را در شرایطی مشابه عمل کرد، عجله نمی‌کند.

قطعا باتوجه به تفاوت سنی دو کشتی‌گیر، اگر یکی از بین آنها با شرایط بهتری برای حضور زودهنگام روی تشک مواجه باشد، محمدرضا شاکری ۱۹ ساله است، نه حسن یزدانی ۲۹ ساله.

در دوره قهرمانی، ۱۰ سال تفاوت سن، شرایط کاملا متفاوتی را در خصوص کیفیت بازگشت به تشک بعد از مصدومیت و همچنین سپری کردن دوره درمانی و نقاهت را پیش روی ورزشکار قرار می‌دهد، اما آن کسی که برای بازگشت «زمان» ندارد و باید عجله کند، حسن یزدانی است که سومین المپیک زندگی‌اش را پیش رو دارد و در عین حال، این بار برخلاف چند سال اخیرش، در داخل کشور هم رقیب دارد و بعد از عبور از آنها، باید به فکر رقابت با حریفان خارجی و خصوصا دیوید تیلور آمریکایی باشد.

داستانِ متفاوتِ دو کتف جراحی شده؛ از صبر شاکری تا عجله حسن یزدانی

محمدرضا شاکری هم برای بازگشت عجله نمی‌کند، او مسابقه‌ای تا شهریور ماه پیش رو ندارد و می‌تواند در آرامش کامل و با بهترین شرایط به تشک برگردد و حتی باتوجه به اینکه سال ۱۴۰۲ طلای وزن ۶۵ کیلوگرم جوانان جهان را گرفت، قید تکرار طلای جوانان جهانش را در سال ۲۰۲۴ بزند و به بازگشت مقتدرانه با ورود به تیم ملی بزرگسالان فکر کند.

او هم اگر با جراحی کتف از کشتی دور نمی‌شد، در سال المپیک می‌توانست یک رقیب فوق‌العاده باانگیزه و سرسخت در مسیر المپیکی شدن رحمان عموزاد باشد که این اتفاق رخ نداد و شاکری ترجیح داد کتفش را جراحی کرده و بار دیگر به جمع مدعیان اضافه شود.

او سال گذشته، با قهرمانی در مسابقات بزرگسالان جام تختی، خودش را به عنوان یک مدعی جدی ۶۵ کیلوگرم مطرح کرد و باید دید بازگشت او به تشک، بعد از جراحی کتف آن هم در ۱۹ سالگی به چه شکل خواهد بود.

از سوی دیگر هم همه منتظر بازگشت حسن یزدانی به تشک بعد از انجام جراحی کتف در ۲۹ سالگی هستند که آیا همچنان قابلیت‌های فنی قبلی خود را خواهد داشت یا نه.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته