دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

سیاه نمایی یا واقعیت؛ افزایش قیمت سکه ادامه دارد؟‌

سیاه نمایی یا واقعیت؛ افزایش قیمت سکه ادامه دارد؟‌
قیمت طلا و سکه در دو روز اخیر به دلیل رشد قیمت طلای جهانی و نوسانات بازار ارز که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بر آن اثرگذار بود، شاهد رشد هیجانی شده است. اما آیا این روند ادامه دارد؟
کد خبر : 903973

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، قیمت سکه و طلا در بازار، تنش جدیدی را در سایر بازارها ایجاد کرده است. اما پیش بینی ادامه این شرایط با توجه به وضعیت اقتصادی کشور کمی سخت تر از گذشته شده است.

در همین رابطه علیرضا رضاپور، کارشناس بازار طلا در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: بیشترین عامل تعیین‌کننده در نرخ طلا در کشور ما نرخ دلار است و برخی از پیش‌بینی‌ها خبر از افزایش نرخ آن در سال جدید می‌دهند ضمن آنکه روند افزایشی قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز عاملی موثر در رشد نرخ طلا، مصنوعات طلا و سکه در بازار داخلی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت سکه و طلا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: از واقعیت تا سیاه نمایی در بازار سکه را می توان تنها به نرخ دلار ارزیابی کرد. نرخ دلار به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ طلا روندی افزایشی در ماه‌های اخیر داشته و تحولات سیاسی نیز موجب شدت گرفتن این روند افزایشی شده است.

بیشترین نوسانات بازار طلا در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ رقم خورد

قیمت سکه

وی به تحولات بازار طلا در اواخر سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بیشترین نوسان‌ها و تحولات بازار طلا مربوط به ماه‌های پایانی سال بوده و بیشتر متاثر از افزایش نرخ اونس و قیمت طلا بوده است.

کارشناس بازار طلا با اشاره به نقش بهای جهانی هر اونس طلا در قیمت طلای داخلی عنوان کرد: هر اونس طلا از هزار و ۸۱۰ دلار به محدوده ۲ هزار و ۲۲۰ دلار رسید که نشان از رشد قابل توجه بهای اونس داشته است. به طور معمول بازار‌ها در اواخر سال روندی افزایشی را تجربه کرده و در میانه سال به تعادل می‌رسند و ما شاهد بودیم که در مورد طلا نیز همین شرایط وجود داشت.

تقاضای خرید در بازار مصنوعات طلا به صفر رسیده است

وی درباره شرایط تقاضا در بازار طلا نیز عنوان کرد: تقاضای خرید در بازار مصنوعات طلا به صفر رسیده است و خرید‌ها بیشتر متمرکز بر سکه است به این دلیل که بیشتر اهداف با هدف سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول وارد این بازار می‌شوند و طبیعی است که مایل به پرداخت کارمزد و مالیات هم نیستند.

تقاضای خرید طلای نو به ۱۰ درصد رسیده است

کارشناس بازار طلا اظهار کرد: شرایط تقاضا در بازار طلا به گونه‌ای است که تنها ۱۰ درصد از خرید مصنوعات مربوط به طلای نو است و بیشتر طلای کارکرده و دست دوم به فروش می‌رسد.

رضاپور گفت: این کاهش تقاضا تاثیر نامناسبی بر فعالیت کارگاه‌های مصنوعات طلا گذاشته و در حالی که در گذشته هفته‌ای یک بار به کارگاه‌ها مراجعه می‌شد اکنون ماهی یک بار خرید انجام می‌شود.

حذف کارگاه‌های کوچک طلاسازی و کاهش ظرفیت در واحد‌های بزرگ

کارشناس بازار طلا تصریح کرد: در شهری مانند مشهد شرایط به گونه‌ای پیش رفت که دوسوم کارگاه‌های طلاسازی ظرفیت خود را کاهش داده یا تعطیل شده‌اند. کارگاه‌های کوچک نیز حذف شده‌اند و تنها کارگاه‌های بزرگ باقی ماند‌ه‌اند که تنها با درصد کمی از ظرفیت خود به کار تولید ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته