دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بر اساس یک مطالعه جهانی؛

۱۱ میلیون تُن پلاستیک کف اقیانوس‌ها جا خوش کرده‌اند

۱۱ میلیون تُن پلاستیک کف اقیانوس‌ها جا خوش کرده‌اند
تحقیق جدید دانشمندان آژانس ملی علوم استرالیا (CSIRO) و دانشگاه تورنتو کانادا نشان داد که میلیون‌ها تُن آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها جا خوش کرده‌اند.
کد خبر : 904293

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، نیرو‌های طبیعی مانند باد و جریان آب، آلودگی را در سراسر اقیانوس منتقل می‌کنند؛ نه فقط در سطح بلکه در اعماق آن. طبق مطالعه «پلاستیک‌ها در اعماق دریا- تخمین جهانی از ذخایر کف اقیانوس» این مقدار پیش از این اندازه‌گیری نشده بود.

مناطق دور از دریا و ساحلی به اندازه اقیانوس‌های ما زباله دارند. زباله‌ها در خشکی ۱۱ درصد ولی در اقیانوس‌ها ۶۵ درصد فضا را اشغال می‌کنند. بیشتر آلودگی پلاستیکی در کف اقیانوس نهفته است، جایی که به قطعات کوچکتر تجزیه و پس از مخلوط شدن با ترکیبات اقیانوسی به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود.

بر اساس آخرین مطالعه محققان که بر قطعات بزرگتر مانند تور‌ها و کیسه‌های پلاستیکی تمرکز دارد تا درک جهانی از نحوه حرکت و رفتار آلودگی پلاستیکی ارائه دهد، نشان می‌دهد سه تا یازده میلیون تن پلاستیک کف اقیانوس‌ها جا خوش کرده‌اند.

این میزان صد برابر بیشتر از چیزی است که روی سطوح اقیانوس قرار دارد.

«شیا ژو» (Xia Zhu)، دانشجوی دکتری دانشگاه تورنتو و سرپرست این مطالعه گفت: انتظار داریم با جلوگیری از ورود پلاستیک به اقیانوس‌ها، میزان پلاستیک روی سطح اقیانوس را کاهش دهیم.

وی افزود: با این حال، تحقیقات ما نشان داد پلاستیک همچنان راهی اعماق اقیانوس می‌شود تا در آنجا برای همیشه ته‌نشین شود و آلودگی پلاستیکی دریا را حفظ کند.

پیش‌بینی می‌شود تولید پلاستیک تا سال ۲۰۵۰ به ۲۶ میلیارد تن برسد که حدود نیمی از این میزان به زباله تبدیل می‌شود. امید است که مطالعه اخیر «سی‌سیرو» (CSIRO) در مورد آلودگی پلاستیکی به ما کمک کند تلاش‌های زیست‌محیطی خود را در مؤثرترین جهت متمرکز کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته