دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با ساخت دوربین نیمه شفاف؛

لنز‌های تماسی مجهز به دوربین‌های هوشمند در راه است

لنز‌های تماسی مجهز به دوربین‌های هوشمند در راه است
پژوهشگران اسپانیایی یک دوربین تقریبا شفاف ساخته‌اند که می‌تواند بدون مزاحمت برای دید، برای ردیابی چشم استفاده شود.
کد خبر : 904456

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تک اکسپلور، استفاده از فناوری برای ردیابی حرکات چشم در کاربرد‌هایی مانند کلاه واقعیت مجازی، دستگاه‌های کمکی خودرو و حتی ردیابی تبلیغاتی سودمند است؛ اما این فناوری به دلیلیک مشکل عمده راکد مانده است: دستگاه‌هایی که در جلوی چشم قرار دارند، دید کاربر را مسدود می‌کنند. 

اکنون گروهی از مهندسان موسسه علم و فناوری بارسلونا «ICFO» با توسعه دوربینی که تقریبا نامرئی است بر این مشکل غلبه کردند.

پژوهشگران برای ساخت دوربین خود، نقاط کوچک سولفید سرب را به صفحات گرافن افزوده و یک آشکارساز نوری ساختند. هنگامی که فوتون به آنها برخورد می‌کند، این نقاط الکترون‌هایی از خود ساطع می‌کنند که در سراسر لایه اتم‌های کربن جاری می‌شوند و جریان تولید می‌کنند.

از آنجایی که مواد استفاده شده برای ساخت این ردیاب نوری بسیار کوچکند، تقریبا با چشم غیرمسلح نامرئی هستند؛ در آزمایش‌ها، این ماده توانست ۹۵ درصد نور را از خود عبور دهد.

آزمایش‌های بیشتر، شامل نمایش الگوهای سیاه و سفید بر روی آشکارساز نوری و مقایسه خروجی با یک حسگرتصویر استاندارد بود. محققان معتقدند نتایج امیدوارکننده است. آنها همچنین بیان کردند که نرخ به روزرسانی آن ۴۰۰ هرتز است، یعنی تقریبا دو برابر بیشتر از آنچه که برای تولید تصاویر قابل اعتماد لازم است.

آ‌ن‌ها، سپس ردیاب چشم را با افکندن یک نقطه تاریک کوچک بر روی آشکارساز نوری، شبیه‌سازی و از خروجی آن برای ردیابی عمل هنگام وقوع استفاده کردند.

در عمل، این دوربین به طور بالقوه می‌تواند روی عینک‌های استاندارد یا بهتر است بگوییم لنز‌های تماسی اعمال شود. با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که قبل از کاربرد این دوربین برای چنینمقاصدی، به کار بیشتری نیاز است. به عنوان مثال، آشکار ساز نوری لنز ندارد، به این معنی که فقط با تصاویر نمایش داده شده کار می‌کند و موضوع پردازش تصاویر و افزودن منبع تغذیه برای پردازنده وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حسگر چشم الکترون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته