دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اردیبهشت‌ 1403؛

مرحله نهایی رویداد «ریسرچ پیچ» در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود

مرحله نهایی رویداد «ریسرچ پیچ» در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
مرحله استانی جشنواره پژوهش‌های کاربردی مسئله‌محور در 6 استان کشور برگزار شد و پس از بررسی ۲۶۲ طرح توسط دبیرخانه، ۳۱ طرح برتر برای حضور در مرحله نهایی این جشنواره در اینوتکس ۲۰۲۴ آماده می‌شوند.
کد خبر : 904737

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امسال، رویداد پژوهش‌های کاربردی مسئله‌محور (Research Pitch) با هدف ایجاد رقابت میان پژوهشگران حوزه‌های فناوری و هم‌افزایی بین شرکت‌های عضو پارک با محققان، پژوهشگران و اندیشمندان دانشگاهی در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور برگزار می‌شود.

مرحله استانی جشنواره پژوهش‌های کاربردی مسئله‌محور (Research Pitch) در 6 استان کشور برگزار شد و پس از بررسی ۲۶۲ طرح توسط دبیرخانه، ۳۱ طرح برتر برای حضور در مرحله نهایی این جشنواره در اینوتکس ۲۰۲۴ آماده می‌شوند.

این جشنواره در حوزه‌های سلامت و تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک و رباتیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش‌مصنوعی، صنایع غذایی و کشاورزی، آب، انرژی و محیط زیست و معدن و صنایع معدنی از طریق معرفی ظرفیت‌های حمایتی پارک فناوری پردیس برگزار شد.

در این مرحله از استان‌های کرمانشاه ۴۹ طرح، یزد ۴۳ طرح، سیستان و بلوچستان ۳۶ طرح، تهران ۵۶ طرح، بوشهر ۳۰ طرح و آذربایجان غربی ۴۹ طرح در مرحله استانی حضور داشتند که در نهایت ۳۱ طرح برتر به مرحله نهایی این جشنوراه راه یافتند.

قرار است مرحله نهایی این رقابت‌ها، ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ناحیه نوآوری پردیس برگزار می‌شود.

مرحله نخست این جشنواره ۱۳ دی‌سال گذشته در کرمانشاه برگزار شد. در این رقابت‌ها در گام اول ارزیابی ۵۲ طرح پژوهشی توسط داوران صورت گرفت که از این میان ۲۲ تیم به بخش حضوری راه یافتند.  در بخش حضوری این رویداد از میان پژوهش‌های ارائه شده، ۶ پژوهشی در هر یک از حوزه‌های این رقابت‌ها برگزیده شدند.  

در بخش معدن و صنایع معدنی طرح ساخت قیر طبیعی، در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی طرح درمان بیماران مبتلا به سرطان با استفاده از یادگیری عمیق، در بخش سلامت و تجهیزات پزشکی سنتز تلخ‌ترین ماده جهان، در بخش آب، انرژی، در بخش محیط‌زیست سنتز فتوکاتالیست و طراحی کوره عمودی آزمایشگاهی، در بخش برق، الکترونیک و رباتیک؛ مدار کنترل هارمونیک در ابعاد کوچک و در بخش صنایع غذایی و کشاورزی تأثیر محلول‌پاشی نانوذرات آهن، روی، تیتانیم و دود - آب بر گیاه مریم‌گلی به عنوان طرح‌های برتر معرفی شدند.

گام دوم این جشنواره ۲۰ دی 1402 در سیستان و بلوچستان برگزار شد. در رویداد ریسرچ‌پیچ این استان، از ۳۸ طرح ارسالی و پس از ارزیابی اولیه، ۱۴ طرح در مرحله حضوری به ارائه پرداختند.

از میان پژوهش‌های ارائه شده چهار طرح پژوهشی موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند. در حوزه معدن و صنایع معدنی طرح به‌کارگیری مایعات یونی در فرآیند هیپ لیچینگ، در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی طرح تولید داروی گیاهی از هلیله سیاه پس از انجام تحقیقات تکمیلی، در حوزه آب، انرژی و محیط زیست طرح ساخت غشا و بررسی خصوصیات آن بر میزان شار عبوری بخار آب و درحوزه صنایع غذایی و کشاورزی طرح گلخانه خورشیدی شامل کمان، بادبند، پنجره برگزیده شدند.

نکته قابل توجه در رقابت‌های ریسرچ‌پیچِ این استان موفقیت افرا ارباب افضلی، دانش‌آموز پایه نهم، در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی است.

مرحله بعدی این جشنواره در سطح استانی، ۱۱ بهمن در استان یزد برگزار شد. از میان پژوهش‌های ارائه شده در این استان سه طرح پژوهشی در حوزه‌های ذیل برگزیده شدند.

در حوزه معدن و صنایع معدنی طرح طراحی و تولید آلیاژ‌های شیشه‌ای پایه آهن بر پایه بهبود خواص فیزیکی، مکانیکی و مغناطیسی، در حوزه آب، انرژی و محیط زیست طرح تولید مایکو کامپوزیت و حوزه برق، الکترونیک و رباتیک؛ طرح کولر آبی خورشیدی، موفق به کسب بلیط حضور در مرحله نهایی جشنواره در نمایشگاه اینوتکس شدند.

جشنواره استانی ریسرچ پیچ در تهران ۲۵ دی برگزار شد. در این مرحله پنج طرح پژوهشی در حوزه‌های مختلف برگزیده شدند.

در حوزه معدن و صنایع معدنی طرح استحصال رودیوم از پساب محلول آبکاری طلا و تولید مجدد آن، در حوزه آب، انرژی و محیط زیست طرح شبیه‌سازی و بررسی آزمایشگاهی عملکرد حرارتی کوره بدون شعله و در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی طرح شناسایی نشانگر زیستی اختلال یادگیری از روی سیگنال مغزی با استفاده از یادگیری ماشین  توسعه نرم‌افزار کمک تشخیصی برگزیده شدند.

همچنین در این رقابت‌ها در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی طرح آنزیم و صنعت و در حوزه فناوری اطلاعات ارتباطات و هوش مصنوعی طرح طراحی سازه‌های ساختمانی با هوش مصنوعی نیز موفق به حضور در مرحله نهایی رویداد ریسرچ پیج شدند.

بوشهر مقصد بعدی رویداد ریسرچ چیپ بود. این مرحله ۲ اسفندماه برگزار شد. از میان پژوهش‌های ارائه شده پنج طرح پژوهشی در حوزه‌های زیر برگزیده شدند.

در حوزه آب، انرژی و محیط زیست طرح تصفیه پساب اسپنت کاستیک و بهینه‌سازی روغن‌های دی سولفید با فناوری پلاسمای سرد محیطی، در حوزه برق، الکترونیک و رباتیک طرح طراحی و ساخت حسگر صوتی، الکترومغناطیسی برای عیب‌یابی کابل‌های برق زیر زمینی و در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی طرح بررسی تاثیر زهر عروس دریایی واژگون بر مرگ برنامه شده(آپوپتوز) و رشد سلول‌های سرطانی لفنوبلستیک(jurket cell line) طرح های برتر بودند.

همچنین در حوزه صنایع‌غذایی و کشاورزی طرح تولید بستر جوجه‌های گوشتی از برگ درخت خرما و در حوزه فناوری اطلاعات‌ و ‌ارتباطات، هوش مصنوعی پیاده‌سازی فیلتر FFT دو بُعدی(2D-FFT) روی FPGA موفق به کسب رتبه برتر شدند.

شمال غرب کشور با محوریت آذربایجان غربی مقصد آخر برگزاری رویداد استانی ریسرچ پیچ بود که ۱۶ اسفند 1402 برگزار شد. از میان پژوهش‌های ارائه شده چهار طرح پژوهشی در حوزه‌های آب، انرژی و محیط ‌زیست، سلامت و تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و کشاورزی و معدن و صنایع معدنی برگزیده شدند.

در حوزه آب، انرژی و محیط‌زیست، طرح تولید کامپوزیت استروویت ماده آلی به‌عنوان کود آهسته رهش فسفاته از لجن فاضلاب، در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی، طرح تأثیر هیدروکسی آپانت در کنار رافینوز و گلوتاتیون بر کیفیت اسپرمی متعاقب انجماد ذوب اسپرمی موفق به کسب رتبه های برتر شدند.

در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی نیز طرح هیدرولیز پودر پر و تولید ایزوله پروتئین با استفاده از روش فرآوری با اوزون و جایگزین‌کردن آن با کنجاله سویا خوراک دام و همچنین در بخش معدن و صنایع معدنی طرح قیر اصلاح شده بهینه با پودر لاستیک به عنوان طرح های برگزیده معرفی شدند.

 همچنین چهار طرح نیز از جاماندگان رویدادهای استانی بودند که با داوری صورت گرفته به مرحله نهایی این رویداد راه یافتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته