دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود

دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
مطالعات جدید نشان می‌دهد اورانوس و نپتون متفاوت‌تر از آن چیزی هستند که تاکنون درباره آنها تصور می‌شد.
کد خبر : 906556

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، داده‌های به دست آمده از نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که غول‌های یخی اورانوس و نپتون آنطور که قبلا تصور می‌شد آبکی نیستند و احتمالا حاوی مقادیر زیادی متان منجمد باشند که به طور بالقوه معمای چگونگی تشکیل آنها را حل می‌کند.

اخترشناسان مدت‌ها بر این باور بودند که غول‌های یخی اورانوس و نپتون سرشار از آب یخ زده هستند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آنها ممکن است تن‌ها یخ متان نیز داشته باشند.

این یافته‌ها می‌تواند به حل معمای چگونگی شکل گیری این سیاره‌های یخی کمک کند. تنها فضاپیمای وویجر۲ در دهه ۱۹۸۰ از کنار این دو سیاره عبور کرده و در نتیجه، دانشمندان فقط تصوری مبهم از ترکیبات سیاره‌های یخی مذکور دارند و احتمال اینکه اورانوس و نپتون حاوی مقادیر قابل توجهی اکسیژن، کربن و هیدروژن باشند مغفول مانده بود.

اخترشناسان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه اورانوس و نپتون از چه موادی ساخته شده‌اند، مدل‌هایی ابداع کرده‌اند که با ویژگی‌های فیزیکی که وویجر۲ و تلسکوپ‌های زمینی اندازه گیری کرده‌اند مطابقت دارد. بسیاری از مدل‌ها پیشنهاد داده‌اند که سیارات دارای پوشش نازکی از هیدروژن و هلیوم هستند. یک لایه زیرین از آب فشرده، آمونیاک و یک هسته سنگی مرکزی و برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که اورانوس و نپتون ممکن است هر کدام ۵۰ هزار برابر بیشتر از اقیانوس‌های زمین حاوی آب باشند.

تا به حال تصور بر این بود که سیارات اورانوس و نپتون از گاز هلیوم و هیدروژن تشکیل شده‌اند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این فرضیه ممکن است صحیح نباشد. بر اساس این تحقیق، داده‌های به دست آمده از این دو سیاره نشان می‌دهند که درون آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از عناصر سبک‌تر مانند کربن، اکسیژن و نیتروژن هستند که قبل از این در نظر گرفته نمی‌شد. این مطالعه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه این دو سیاره شکل گرفته‌اند و چه چیزی باعث شده که این دو از سایر سیارات منظومه شمسی متمایز هستند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از اسرار و راز‌های این دو سیاره مغناطیسی مرموز هستند و نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته