دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تجاری‌سازی محصول با ۱۲ راهکار فناورانه/ راه‌‌اندازی شرکت از دل یک شتاب‌دهنده

تجاری‌سازی محصول با ۱۲ راهکار فناورانه  راه‌‌اندازی شرکت از دل یک شتاب‌دهنده
مدیرعامل یک شتاب‌دهنده‌ فعال در زیست فناوری از تعبیه ۱۲ راهکار برای تأمین مالی دانش‌آموختگان و صنعتگران حوزه زیست فناوری خبر داد و گفت: ایده‌ها و دانش فنی دانش‌آموختگان و صنعتگران را برحسب ظرفیت‌ شتاب‌دهنده حمایت می‌کنیم و پیگیر تجاری‌سازی محصولات آنها به بازار هستیم.
کد خبر : 907832

علی اکبر حداد مشهد ریزه، رئیس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی، موسس و مدیرعامل یکی از شتاب‌دهنده‌های فعال در حوزه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: از بین بیش از هزار شتاب‌دهنده کشور که ارگان‌های مختلف از جمله معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مجوز شتاب‌دهی آنها را ارزیابی می‌کنند، فقط ۴۰ شتاب بدهنده حائز صلاحیت انتخاب شده‌اند. خوشبختانه شتاب‌دهنده این مجموعه در زمستان سال گذشته موفق به اخذ گواهی احراز صلاحیت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اکنون این شتاب‌دهنده در حوزه زیست فناوری فعالیت دارد. این شتاب‌دهنده از ابتدای تأسیس تاکنون ۱۵۰ هسته فناور را سازماندهی کرده است. سه خروجی این شتاب‌دهنده نیز در حوزه زیست فناوری، صنایع غذایی و الکترونیک منجر به تجاری‌سازی و عرضه محصولات به بازار شده است. 

دبیر مجمع عالی دانشگاه‌های استان‌های خراسان رضوی اظهار کرد: این شتاب‌دهنده ۱۶ شرکت مختلف را نیز تاسیس کرده که برخی از آنها محصولات‌شان تا تابستان امسال تجاری‌سازی شده و به بازار عرضه می‌شوند. یک محصول نیز در حوزه جلبک تولید کرده‌ایم که اگر تابستان نهایی شود، می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم و در ممانعت از خروج ارز نقش آفرینی کنیم.

موسس و مدیرعامل شتاب‌دهنده‌ فعال در حوزه زیست فناوری در پاسخ به این سوال که نحوه حمایت این شتاب‌دهنده از هسته‌های فناور چگونه است، گفت: مدل کاری این شتاب‌دهنده اکوسیستمی است یعنی با داشتن زیرساخت‌های آزمایشگاهی و راه‌اندازی شبکه‌های همکار، مباحثی مانند تجاری‌سازی، تبلیغات و... را در یک فضای هزارمتری فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: این اکوسیستم امکان دارد از مرحله صفر دانش آموختگانی که فقط ایده یا دانش فنی دارند و همچنین دانش آموختگان یا صنعتگرانی که محصول فناوری دارند را مورد حمایت قرار دهد. برحسب ظرفیت این شتاب‌دهنده، نوآوری‌هایی هم که از خارج مجموعه به این اکوسیستم مراجعه می‌کنند، مورد حمایت واقع می‌شوند. در نهایت ساز و کار‌های تجاری‌سازی این محصولات پس از ارزیابی‌های مختلف، برنامه‌ریزی شده و در صورتی که هریک از صاحبان فناوری کمبودی در آزمایشگاه، خط تولید و منابع مالی داشته باشند، امکاناتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

حداد مشهد ریزه گفت: اکنون ۱۲ تا ۱۳ راهکار برای تأمین منابع مالی این افراد تعبیه کرده‌ایم و پیگیر تجاری‌سازی محصولات، ایده فناوری و دانش فنی و ورود آنها به بازار هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته