دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر علوم در برنامه زنده تلویزیونی: 

دستگیری بیش از ۵۰ هزار کلاهبردار فروش سوالات کنکور/ اینترنت در زمان برگزاری آزمون قطع نمی‌شود

دستگیری بیش از ۵۰ هزار کلاهبردار فروش سوالات کنکور  اینترنت در زمان برگزاری آزمون قطع نمی‌شود
رئیس سازمان سنجش گفت: حذف کنکور با تکرار آن محقق می شود. حساسیت کنکور با برگزاری متعدد آن از میان می رود. کشورهای دیگر هم استاندارد مشخصی را برای برگزاری کنکور به کار می گیرند.
کد خبر : 907880

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امشب (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در برنامه زنده تلویزیونی، ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ اظهار کرد: بنده به اندازه همه یک میلیون و ۲۰۰ هزار داوطلب استرس دارم؛ چرا که حساسیت های کار زیاد است و نگران هستیم که شرایط کنکوری‌ها عادلانه رقم نخورد؛ بنابراین باید مراقب باشیم تا تلاش چندین ساله تمام افراد در فضای رقابتی سالم رقم بخورد.

وی افزود: امشب تا صبح تمام دست اندرکاران برگزاری کنکور بیدار خواهند ماند؛ چرا که شرایط به خوبی باید پیش رود تا پرسش نامه و پاسخ نامه روی میز داوطلب قرار بگیرد؛ پس شرایط سنگینی را در مسیر خود خواهیم داشت، امشب تمام دفترچه ها و سوالات در نقطه های هدف قرار گرفته و تحت حفاظت دستگاه های متعددی از نیروی های نظامی تا حفاظتی و عوامل اجرایی هستند و کسی به هیچ عنوان نمی تواند تا ساعت ۶ صبح به سوالات نزدیک شود، چرا که در محیط ایزوله و بسته با ۲ تا ۳ پلمپ مشخص قفل شده که اگر این اتفاق رخ دهد، با کمک دستگاه های سیگنال اعلام خواهد شد. 

پورعباس تصریح کرد: اولین کسی که سوالات کنکور را باز می کند خود داوطلب است و تمام همکاران از ۵ فروردین تا به امروز در قرنطینه بودند و با هیچ فردی حتی خانواده هایشان ارتباط الکترونیکی و حضوری نداشته اند.  

معاون وزیر علوم ادامه داد: نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دی برگزار شد که در آن زمان با فضای برف و بوران زیادی مواجهه شدیم که برای ساکنان کوهستان سختی هایی را به وجود آورد؛ به همین علت با نظر وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش جهت فرصت مجدد به داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ به اردیبهشت موکول شد و با توجه به اینکه تمام دروس داوطلبان به اتمام رسیده است، فضای رقابت سالم تر و هوا مطلوب تر است. اما، ۲ شهر در سیستان بلوچستان دچار سیل شده اند که با هماهنگی کامل استانداردی  داوطلبان این منطقه با تمهیدات اندیشیده شده در کنکور شرکت می کنند و اگر لازم باشد با هلی کوپتر هم خدماتی ارائه می کنیم. 

پورعباس با بیان اینکه تعداد داوطلبان کنکور امسال در نوبت اول یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر است؛ تاکید کرد: در نوبت اول به علت هم‌زمانی با آزمون فرهنگیان بیشتر است، اما تعداد داوطلبان نوبت دوم ۹۵۰ هزار نفر است. 

وی افزود: نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ که به پایان برسد، داوطلبان از نوبت اول ۱۴۰۲ تا نوبت دوم ۱۴۰۳ دارای ۴ امتیاز معتبر هستند و با نتیجه هر کدام از آزمون ها که بخواهند می توانند متناسب با رتبه بهتری که کسب کرده اند انتخاب رشته کنند؛ البته در صورتی می توانند که مجاز شده باشند؛ چرا که در سال های گذشته هر داوطلب کنکوری تنها یک بار در سال شانس قبولی در کنکور دارند. 

پور عباس تاکید کرد: تعداد نسبت زنان به مردان شرکت کننده در کنکور سراسری ۶۰ به ۴۰ بود که امسال ۶۳ به ۳۷ درصد است، یعنی انگیزه مردان بیشتر به فعالیت در بازار کار هدایت شده است. تنها کشوری هستیم که فضای تحصیلی ویژه ای را برای بانوان فراهم کرده ایم، در رشته ریاضی شاهد حضور بیشتر مردان نسبت به بانوان هستیم؛ چرا که فعالیت در معدن بیشتر مورد پسند آقایان است. 

اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع نمی شود 

وی درباره قطع اینترنت در حوزه های کنکور گفت: قطع اینترنت هیچ ضرورتی ندارد، چرا که آشکارسازها به شیوه خاص عمل می کنند و اگر در سال های گذشته اینترنت را قطع می کردیم به این دلیل بود که امکانات فعلی را نداشتیم.   

پور عباس بیان کرد: برخی از سودجویان فعال در شبکه های مجازی سعی در گمراهی مردم دارند و به شیوه های بسیار ناجوانمردانه به تلکه کردن آنها با فروش سوالات کنکور می پردازند و از آنجایی که فروش سوالی در کار نیست، ولی داوطلب اعتراف کرده که به این کلاهبرداران اعتماد دارد، پس اگر بخواهد اعتراض و شکایتی کند مورد آزار و اذیت کلاهبرداران قرار خواهد گرفت. 

ترک ۱۹ هزار کنکوری از کانال های تقلب در کنکور 

وی گفت: با رصدی که انجام دادیم، امروز حدود ۱۹ هزارنفر یه ترک کانال های غیر مجاز فروش سوالات کنکور اقدام کردند که امر مهمی است، داوطلبان تا فردا صبح این کانال ها را ترک کنند. این سامانه ها تحت رصد کامل نیروهای امنیتی قرار دارد و اگر ترک نکنند و فردا آشکار سازی تقلب آنها را کشف کند از حضور در آزمون های متعدد در سال های جاری طرد خواهد شد؛ چرا که تخلف در کنکور محرومیت از آزمون را به همراه دارد.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: بعد از ظهر امروز ۲ کانال بسیار بزرگ با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر عضو، کشف و همه آنها دستگیر شدند و هم اکنون تحت الحفظ قرار دارند و تمام وعده های آنها بر باد هواست. 

پور عباس گفت: سرنوشت تمام کنکوری ها حتی یک داوطلب برای ما اهمیت دارد و تعداد زیادی از آنها وسایل الکترونیکی خریداری کرده اند تا با خود در جلسه کنکور بیاورند که اگر فردا با خود حمل کنند حتما کشف خواهند شد.  

اعلام جزئیات سازمان ملی سنجش پس از برگزاری کنکور سراسری 

پورعباس درباره سرنوشت سازمان ملی سنجش گفت: سازمان ملی سنجش مسئولیت های گسترده ای بر عهده دارد و با ۴ وزارت خانه بهداشت، علوم، آموزش و پرورش و کار مرتبط است؛ بنابراین جزئیات آن را پس از برگزاری کنکور سراسری اعلام خواهیم کرد. 

رئیس سازمان سنجش درباره افزایش ظرفیت پزشکی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امسال سال سوم اجرای قانون افزایش ظرفیت پزشکی است و طبق قانون باید عمل شود، هر ساله نسبت به ظرفیت اعلامی در دفترچه ۷ تا ۸ درصد ظرفیت اضافه به وزارت بهداشت تحمیل می کنیم که دلیل آن نقطه برابری افراد است، در زمان انتخاب رشته با تعداد زیادی نمره یکسان مواجه ایم و مجبور هستیم آنها را معرفی کنیم. افزایش ظرفیت تا سقف ۲۰ درصد با هماهنگی کامل وزارت بهداشت اجرا می شود. اما در مرداد و زمان انتخاب رشته اطلاع رسانی در این زمینه صورت می گیرد.

لحاظ بورسیه های دانشجویی امسال در دفترچه کنکور 

پورعباس ادامه داد: سازمان امور دانشجویان متولی بورسیه های دانشجویی است، به میزان متقاضی که وجود دارد ظرفیت بورسیه ها در دفترچه کنکور درج می شود، بر اساس نمره های کنکور و معدل های استعدادهای درخشان دانشجویان بورسیه می شوند. از سال گذشته شرکت های بزرگ پای کار آمدند و ظرفیت خوبی را برای بورسیه دانشجویان درنظر گرفته اند.‌

وی افزود: در کنکور امسال ۵۰ درصد نمره کل نهایی از سابقه تحصیلی و ۵۰ درصد نمره آزمون لحاظ می شود، در ۵۰ درصد سابقه تحصیلی هم اگر داوطلب در درسی نمره نداشته باشد باید آن را ترمیم کند. در سال ۱۴۰۴ میزان سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و نمره آزمون ۴۰ درصد محاسبه می شود. کسی که قصد دارد رشته های بدون آزمون را انتخاب کند نیازی به شرکت در آزمون سراسری ندارد.

نوبت اول کنکور سراسری فقط در ایران برگزار می شود 

پور عباس ادامه داد: در سال جاری حوزه های امتحانی در ۴۱۲ شهرستان برگزار می شوند، ملاک ما برای تعیین حوزه وجود ۵۰۰ داوطلب در یک حوزه است، نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی تفاوت در تعداد حوزه ها نداشته ایم، اما حوزه های کوچک تر کمتر شده و حوزه های بزرگ تر بیشتر شده اند.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰ کشور در خارج از کشور تنها در نوبت تیر آزمون برگزار می کنند، یعنی نوبت اول کنکور سراسری فقط در ایران برگزار خواهد شد. 

تسهیلات ویژه برای داوطلبان معلول کنکوری

معاون وزیر علوم تاکید کرد: بیش از ۹۷۰ هزار داوطلب، کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور سراسری را دریافت کرده اند و در صورت بروز مشکل باید به باجه های رفع نقص مراجعه کنند. همچنین معلولان باید قبلا مورد تایید سازمان بهزیستی قرار گرفته باشند؛ چرا مه تسهیلات ویژه برای داوطلبان معلول درنظر گرفته ایم. 

پورعباس اضافه کرد: خدمات پزشکی ایران سرآمد خدمات سلامت در دنیاست، تعداد زیادی از افراد برای درمان به ایران می آیند؛ به همین دلیل رشته های علوم پزشکی جذاب تر هستند و رقابت اصلی داوطلبان گروه علوم تجربی در ۱۵ هزار ظرفیت رشته های دکتری عمومی است. 

وی با بیان اینکه در رشته علوم انسانی هم رقابت وجود دارد؛ تاکید کرد: با وجود درآمد در برخی رشته های علوم ریاضی برخی فقط به رشته های علوم پزشکی فکر می‌کنند، اما داوطلبان توجه کنند که علاقه خیلی مهم است. برخی داوطلبان قبولی در رشته های پزشکی پس از مراجعه به ما اعلام تغییر در رشته خود را دارند؛ چرا که واقعیت رشته با علاقه آنها تناسب ندارد، رشته های مرتبط با ریاضی و مهندسی در بسیاری از دانشگاه های معتبر کشور وجود دار، اما برخی از داوطلبان از شهر خود دور می افتند و با مشکلاتی مواجه می شوند؛ بنابراین بهتر است رشته را با علاقه و تناسب به شهر خود انتخاب کنند. 

معاون وزیر علوم گفت: ۸۵ درصد ظرفیت گروه های مهندسی، پیراپزشکی و کشاورزی نیازی به رقابت در کنکور ندارند، اما ۱۵ درصد ظرفیت در رقابت کنکور قرار می گیرند.

پورعباس با اشاره به آزمون های جدید اظهار کرد: دو مدل آزمون های کاغذی هوشمند و غیرکاغذی آفلاین را پیش رو داریم، در حال ورود دستگاه هایی هستیم که آزمون های هوشمند کاغذی را اجرا کنیم. در این آزمون ها سوال به سوال هوشمندسازی و شخصی سازی می شود. طبیعتا با آن می توان آزمون های چند گزینه ای و تشریحی را برگزار کنیم. آزمون های غیرکاغذی نیاز به سخت افزارهای خاص دارد. کامپیوترهای موجود برای این آزمون ها کارآیی ندارند. برای سال ۱۴۰۳ باید تعداد ۱۰ تا ۳۰ هزار نفر در آزمون های غیرکاغذی شرکت کنند تا بتوانیم دستگاه های مورد نیاز را محک بزنیم. در مجموع روند امنیت، سلامت و اعتبارسنجی کنکور به این مرتبط است که از حالت سنتی فاصله گرفته شود و به سمت مدرن سازی حرکت کنیم.

حذف کنکور با تکرار آن محقق می شود 

پورعباس با بیان اینکه حذف کنکور با تکرار آن محقق می شود؛ تاکید کرد: حساسیت کنکور با برگزاری متعدد آن از میان خواهد رفت؛ چرا که کشورهای دیگر هم استاندارد مشخصی را برای برگزاری کنکور به کار می گیرند. در کشورهایی مانند انگلستان، ترکیه و چین هم شرایط و سازمان های مرتبط پای کار هستند، حتی در چین ارتش پای کار می آید.

برخی داوطلبان با مراجعه به پزشک ابزارهای جاسوسی در بدن خود کار گذاشته اند 

وی افزود: تعداد زیادی از داوطلبان تجهیزات هندزفری و موبایل واره در قالب تبانی خریداری کرده و به جاسازی آنها اقدام کرده اند، موبایل واره ها ابزار جاسوسی هستند و اگر خریداری شود یعنی شبکه ای پشت این موضوع بوده است و موبایل ساده ای نیست که بتوان آن را یک تخلف محسوب کرد بسیاری از این افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و این ابزارها را در بدن کار گذاشته‌اند. فرد پول، رمزارز و ارز پرداخته و این تجهیزات را خریداری کرده است. اما در ابتدایی که وارد حوزه می‌شود، به محض روشن شدن آن توسط دستگاه‌های ما سیگنال‌ها دریافت می‌شود و صورت جلسه خواهد شد که حتی اگر داوطلب قبل از برگزاری کنکور تجهیزات را داشته باشد به عنوان متخلف از آزمون محروم می شود. 

معاون وزیر علوم گفت: عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با این ابزارهای جاسوسی از سوال عکس بگیرند و به بیرون ارسال کنند و در بیرون عده‌ای این سوالات را حل کنند. سال گذشته ۳ نفر سه صفحه را عکس گرفتند و در عرض چند دقیقه دستگیر شدند. ممکن است عکسی بیرون بیاید اما مطلقاً پاسخی به حوزه نمی‌رود، همه دستگاه‌های مخابراتی را پارسال کشف کردیم و امسال هم با دستگاه‌های آشکارساز تمام حوزه‌ها را پوشش خواهیم داد.

وی در پایان بیان کرد: داوطلبی که در جلسه آزمون گرفتار شود به عنوان متخلف شناسایی خواهد شد، مجرمان با متخلفان متفاوت هستند و پلیس فتا و با دستگیری افراد در شبکه‌های متقلب آنها را به یک تا ۵ سال زندان محکوم خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته