دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ربانی در گفت‌‌وگو با آنا:

پروژه «جی‌نف» تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود/ ایجاد پایگاه داده‌های مکانی برای دولت الکترونیک

پروژه «جی‌نف» تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود  ایجاد پایگاه داده‌های مکانی برای دولت الکترونیک
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست گفت: ثبت موقعیت مکانی ۱۱۰۰ شهر از ۱۴۰۰ شهر در پروژه «جی‌نف» به اتمام رسیده و پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ در همه نقاط پایان می‌یابد.
کد خبر : 908105

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه خریدهای اینترنتی و برخط تقریبا جایگزین خریدهای حضوری شده و مردم ترجیح می دهند به صورت برخط خرید کنند. از این رو بخش مهمی از جابه‌جایی و ارسال کالا از طریق شرکت ملی پست به عنوان واسطه صورت می گیرد. به همین دلیل شرکت ملی پست برای خدمات‌رسانی بهتر و دقیق‌تر نیازمند آدرس‌های جزئی و دقیق است. این نیاز باعث شد که پروژه «جی‌نف» از سال 95 کلید بخورد تا نقشه و آدرس را به کد پستی لینک کند. در این صورت به‌راحتی می‌توان موقعیت جغرافیایی یک کد پستی را روی نقشه مشاهده کرد. همچنین براساس این طرح، موقعیت مکانی و اطلاعات نقشه‌ای برای همه آدرس‌های دارای کدپستی لینک و براین اساس می‌توان آدرس دقیق تمام موقعیت‌ها را ذکر کرد.

در همین راستا رضا ربانی مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا پیرامون پروژه «جی‌نف» گفت: برای تحقق هرچه بهتر دولت الکترونیک پروژه «جی‌نف» به عنوان پروژه‌ای ملی تعریف شد که متولی آن شرکت ملی پست است. «جی‌نف» آدرس استاندارد و منحصر به مکان را ایجاد می‌کند که همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی با استفاده از این پایگاه به درک واحدی از آدرس یک مکان می‌رسند.

ربانی با اشاره به اهداف این پروژه توضیح داد: ایجاد پایگاه‌های زیرساخت فنی دولت الکترونیک، ساماندهی مدیریت و نظارت اثر بخش بر ارائه خدمات الکترونیک  افزایش مسئولیت پذیری و پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی و شفاف‌سازی فعالیت‌های مکان محور با استفاده از این پایگاه توسط این پروژه محقق می‌شود.

وی افزود: تجمیع اطلاعات مکان‌های کل کشور هم در این پایگاه اتفاق می‌افتد و اطلاعات توصیفی به نقشه‌های منطقه‌بندی شده متصل و ارائه اطلاعات مکانی به صورت برخط به همه دستگاه‌های بخش دولتی و خصوصی و احاد جامعه کشور ارائه می‌شود.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست با اشاره به اینکه این طرح از سال ۹۵ آغاز شده گفت: اکنون در پروژه «جی‌نف» ۱۱۰۰ شهر از ۱۴۰۰ شهر به اتمام رسیده و تا یک ماه آینده ۳۰۰ شهر دیگر تکمیل می‌شود. این ‍‍‍‍‍‍‍‍‍پروژه تا پایان اردیبهشت در همه نقاط سطح شهرها پایان می‌یابد و از ابتدای خرداد 1403 عملیات پوشش نقاط روستایی را انجام خواهیم داد.

ربانی گفت: اجرای درست این پروژه نیازمند همیاری چند دستگاه با یکدیگر است و از آنجایی که برای نقاط شهری و یا روستای به آدرس‌های دقیقی نیاز بود، از سال گذشته پیگیری‌های مستمری صورت گرفت تا این عقب ماندگی جبران شود و پروژه به بهره برداری کامل برسد. البته در بحث روستایی مشکلاتی بود که باعث تأخیر در اجرای پروژه شد که با حمایت‌های وزیر ارتباطات و سایر دستگاه‌ها مثل بنیاد مسکن، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان دستگاه‌های همکار ما را در تکمیل این پروژه یاری کردند و امیدواریم تا پایان شهرویور ۱۴۰۴ حدود ۳۷ هزار روستای بالای بیست خانوارهم در این پروژه به اتمام برسد.

وی گفت: مکان‌هایی که ژئوکدینگ صورت گرفته شامل  ۱۱۰۰ شهراست و در بستر اینترنت برای آحاد جامعه قابل رویت است که با مراجعه به آدرس سایت gnaf.post.ir/portal قابل بهره برداری است.

ربانی گفت: در پروژه های ملی چند دستگاه به عنوان سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار کار می‌کنند. از همکاری وزارت کشور و سازمان دهیاری‌ها شهرداری‌ها، بنیاد مسکن، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمان نقشه برداری که با اجرای درست و سریع ما را در تکمیل این پروژه کمک کردند سپاسگزاریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته