دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر برنامه ملی آبادیران مطرح کرد؛

سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال

سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
مدیر برنامه ملی آبادیران گفت: سامانه تامین مالی جمعی آبادیران، متصل به سامانه‌های تامین مالی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان است و زمینه را برای به‌کارگیری توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در حل مسائل مناطق محروم و همچنین تحقق شعار سال که همان جلب مشارکت مردم در حل مسائل کشور است، تسهیل می‌کند.
کد خبر : 909636

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دبیرخانه برنامه ملی آبادایران در راستای اقدامات خود برای ترویج فرهنگ وقف فناورانه و افزایش مشارکت مردمی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین در راستای هم‌­افزایی با نهاد‌های متولی آبادانی و پیشرفت کشور و استفاده از ظرفیت سامانه‌های تامین­ مالی جمعی خیریه بخش خصوصی، اقدام به عقد توافق­‌نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سه شرکت دانش بنیان و فناور فعال در این زمینه کرده ­است.

مراسم اعطای این توافق‌نامه‌ها با حضور حبیب ­الله آسوده، معاون توسعه مشارکت­‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره)، حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست­ جمهوری، عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین­ مالی و توسعه سرمایه­ گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و همچنین سه شرکت قاصدک سامانه، مجمع ترنم صبح ­سپید عام­ المنفعه و بنیاد جهادی مهرالرضا (ع) عام ­المنفعه در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

حمیدرضا شکری دستیار مردمی‌سازی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست­ جمهوری در ابتدای این نشست، گفت: رویکردی که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار معاونت علمی قرار گرفت، مسئله «نوآوری فراگیر» بود و هدف از این رویکرد انتقال توانمندی ­های زیست بوم فناوری از طرق مختلف به جامعه است.

شکری ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ که قانون حمایت از شرکت ­های دانش‌­بنیان کلید خورد تا به امروز جهش قابل توجهی را در رشد شرکت­های دانش‌­بنیان، فناور و خلاق پیش رو داشته ­ایم. از ۵۵ شرکت دانش‌­بنیان به ۱۰ هزار شرکت دانش‌­بنیان رسیده ­ایم و پس از شش سال حمایت از شرکت­‌های خلاق امروز شاهد فعالیت بیش از دو هزار شرکت خلاق هستیم و چیزی حدود ۱۲ هزار شرکت فناور در کشور مشغول فعالیت هستند که البته به تمام این موارد می‌­توان توانمندی نخبگان را هم اضافه کرد.

وی افزود:  برنامه ملی آبادیران، اساسا با یک چنین دغدغه ­ای (بهره­ گیری از توانمندی­‌های زیست بوم علم و فناوری برای محرومیت ­زدایی) کلید خورد و در این راستا سامانه تامین ­مالی جمعی آبادیران سال گذشته ایجاد و امسال با رویکرد جامع تری وارد میدان شده ­است و طی آن می­ کوشیم تا عرصه را برای جمع ­آوری کمک ­های مردمی در بستری مجازی و آنلاین فراهم کنیم.

شکری در ادامه بیان کرد: نهاد‌های متولی آبادانی و پیشرفت، گروه ­های جهادی و مردمی هم می­ توانند در این سامانه تعریف پروژه کنند و معاونت علمی به این پروژه‌ها اعتبار بخشی کرده و بستر لازم جهت کمک دانش‌بنیان­‌ها به رفع نیازمندی ­های مناطق کمتر برخوردار را فراهم می ­کند.

مدیر برنامه ملی آبادیران درباره این توافقنامه توضیح داد:  در توافق­نامه ­ای که امروز با کمیته امداد امام­ خمینی (ره) امضا کردیم، مقرر شد تا این نهاد در کنار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از آن دست طرح ­هایی که در راستای ماموریت­ هایش قرار می ­گیرد، حمایت کند.

شکری در خصوص قابلیت ­های این سامانه تامین­ مالی گفت: این سامانه، متصل به سامانه‌های تامین ­مالی جمعی شرکت ­های دانش‌بنیان است و زمینه را برای به کارگیری توانمندی­‌های دانش‌­بنیان به حل مسائل اقشار کمتر برخوردار و مناطق محروم و همچنین تحقق شعار سال که همان جلب مشارکت مردم در حل مسائل کشور است، تسهیل می‌­کند.

در ادامه این نشست، عبدالمجید مرشدی، مدیر کل دفتر تامین ­مالی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری  گفت: اکنون پس از دو دهه از عمر زیست ­بوم فناوری و نوآوری وقت آن رسیده ­است تا ماحصل این دو دهه تلاش خود را در عرصه اقتصاد و تولید ناخالص ملی عرضه کند.

مرشدی ادامه داد: سکو‌های تامین­ مالی از جمله اقداماتی است که می­‌تواند زمینه این اثرگذاری را تسهیل کند.

وی افزود: از رهگذر اقداماتی که در برنامه ملی آبادیران رقم خورد، فرهنگ­سازی خوبی در حال انجام است و می­ تواند به مثابه الگو و مدلی در دیگر عرصه تسری یابد و طرح ­ها وارد بحث­‌های پلتفرمی­ شود و مردم بتوانند در حل مسائل کلان کشور مشارکت کنند.

حبیب‌الله آسوده، معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام ­خمینی (ره)، در ادامه این نشست بر جایگاه  زیست بوم علم و فناوری در حل مسائل کلان کشور تاکید کرد و با ارجاع به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی، دو سال گذشته بر دانش‌­بنیان کردن کسب و کار‌ها تاکید بسیار داشته و شاهد این امر، محوریت شعار سال در سال­‌های گذشته است.

وی  ایجاد ارزش، مشارکت مردم و دانش‌بنیان شدن اقتصاد را سه ضلع اساسی توافق­نامه تامین ­مالی دانست و افزود: محصول این توافق­نامه بی‌شک آبادی ایران و کاهش فقر و نابرابری ­ها است.

معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام ­خمینی (ره) در پایان به دو رویکرد کمیته امداد امام­ خمینی در عملیاتی کردن این توافق­نامه اشاره کرد و گفت: پای­ کار آوردن مشارکت مردم و ترویج فرهنگ زکات مسئله ما است که می­ کوشیم تا با همت مردم و پشتیبانی معاونت علمی این مهم را به انجام برسانیم.

آسوده اضافه کرد: توافق با سامانه‌های تامین ­مالی جمعی محدود به این سه شرکت نبوده و سامانه‌هایی که تمایل به همکاری با سامانه تامین مالی جمعی آبادیران دارند، می‌توانند با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران تعامل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته