دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود

ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از شروع ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده خبر داد.
کد خبر : 909718

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران امروز ١٧ اردیبهشت در جمع خبرنگاران، گفت: سال گذشته ٣ درصد از بافت فرسوده بر اساس برنامه چهارم انجام شد و امسال هم این امر رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه کلنگ زنی بیش از ١۵٠ هزار واحد مسکونی در تهران از ماه آینده آغاز می‌شود، گغت: نقش ما تسهیل گری است و در ماه اینده این کار در شهر تهران آغاز می‌شود و این واحد در بافت فرسوده، محدوده‌های ناپایدار و اراضی ناکار امد ساخته می‌شود.

هدایت ادامه داد: در شهر تهران باید سالیانه ١۵٠ هزار واحد ساخته شود تا جلوی فرسودگی شهر گرفته شود و در سال‌های قبل ۴٠ تا ۶٠ هزار واحد ساخته شد و عقب ماندگی در این زمینه داریم.

هدایت به موضوع مسکن استطاعت پذیر اشاره کرد و گفت: در این باره هدف گذاری شده است.

وی به پروژه‌های بازآفرینی باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) و پروژه نفرآباد اشاره کرد و گفت: پروژه بازآفرینی باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) که چند سالی است با هدف توسعه گردشگری و برقراری عدالت اجتماعی در حال ساخت است، به مرحله تکمیل و بهره برداری نزدیک شده و در طی ماه‌های آینده در دسترس شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد.

هدایت با بیان اینکه طرح احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) به وسعت حدود ۱۰ مکیلومتر با هدف کاهش شکاف اجتماعی، افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی در سال ۱۳۸۳ شروع شده است، گفت با پیگیری‌های انجام شده و تلاش پیمانکاران فعال در پروژه به مرحله پایانی و بهره برداری رسیده است، این طرح به عنوان محور گردشگری مناطق ۱۷ و ۱۸ محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه ۲۷ دفتر تسهیل‌گری در مناطق بافت‌های فرسوده داریم، گفت: در این دفاتر جذب سرمایه گذاری و انجام مراحل نوسازی تسهیل گری می‌شود.

وی در مورد تفاهم نامه با چینی‌ها در حوزه ساخت مسکن نیز اظهارداشت: برای این کار دو شرط داریم؛ اول انتقال تکنولوژی کاهش زمان ساخت مسکن وارد تهران شود و دوم ۸۰ درصد تأمین مالی توسط چینی‌ها انجام شود. تمام مهندسین این حوزه ساخت ایرانی هستند و شرکت‌ها هم ایرانی هستند.

هدایت گفت: شرکت چینی تکنولوژی را به شرکت ایرانی منتقل می‌کند و پنج سال بعد با توافقی که انجام می‌شود، برگشت سرمایه برای شرکت چینی انجام می‌شود. ورود کارگر و مهندسی چینی صحت ندارد و تفاهم اولیه ۲۰۰ هزار واحد است.

وی  با بیان اینکه تاکنون برای تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده چنانچه مساحت زمین به 100 متر مربع می‌رسید یک طبقه تشویقی ارائه می‌شد و اگر ماحصل تجمیع 6 پلاک به 400 متر مربع می‌رسید دو طبقه تشویقی داده می‌شد گفت: عملا چنین امکانی میسر نبود. با این حال طی تلاش‌های صورت گرفت در کمیسیون ماده 5 مصوبه‌ای تدوین شد تا تسهیلات تشویقی دو طبقه داده شود.

هدایت با تاکید بر این مطلب که در محدوده‌هایی که کار نوسازی در آنها نیز طی سالیان گذشته متوقف بود مانند کن در منطقه 5، گلابدره وسیمین دره در منطقه یک و نفرآباد در منطقه 20 به علت نبود طرح‌های شهری و به رسمیت نشناختن سکونت در این محدوده‌ها شاهد شرایط نامساعدی بودیم گفت: برای بهبود این وضعیت اقدام به تهیه، تصویب و ابلاغ طرح‌های موضوعی در آنها شدیم و برایشان پروژه‌های خدماتی تعریف کردیم.

وی درباره موضوع اجاره داری نیز گفت: لایحه‌ای از سوی سازمان نوسازی تنظیم و در جلسه مشترکی با وزیر کشور پیشنهاداتمان را ارائه دادیم و اعلام کردیم شهرداری با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند در این زمینه به دولت کمک کند اما هنوز این موضوع در دولت نهایی نشده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین در خصوص فروش متری مسکن نیز گفت: درباره این موضوع جلساتی در سازمان بورس داشتیم و غلی رغم پیگیری‌های انجام شده سازمان بورس هنوز مصوبه تعیین شده در این زمینه را ابلاغ نکرده این درحالیست که این طرح نقدینگی را به سمت تولید مسکن هدایت می‌کند و باعث ایجاد امیدواری بین شهروندان می‌شود. هدف ما نیز الگوسازی و استفاده از مشارکت بخش خصوصی است. کسی که در حوزه مسکن تخصص داشته باشد هم بعید است با این طرح مخالف باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته