دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی:

آزمایشگاه هوش مصنوعی از ایجاد بحران‌ در حوزه پزشکی جلوگیری می‌کند

آزمایشگاه هوش مصنوعی از ایجاد بحران‌ در حوزه پزشکی جلوگیری می‌کند
سومین سمپوزیوم هوش مصنوعی و کاربرد‌های آن در علوم پزشکی با حضور محمدهادی بکایی رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
کد خبر : 912029

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدهادی بکایی درباره بحث زیرساخت‌های موجود جهت توسعه هوش مصنوعی در این سمپوزیوم، گفت: ما در کشور به غیر از زیر ساخت‌های پردازشی در حوزه هوش مصنوعی، به زیرساخت‌های دیگری نیز نیاز داریم؛ موضوعی که در دنیا به آن پرداخته شده و متاسفانه ما در ایران به آن توجه خاصی نداشتیم، بحث وجود آزمایشگاه‌های ارزیابی است که وظیفه آن ارزیابی و رتبه‌بندی و همچنین سطح بندی محصولات و خدمات در حوزه هوش مصنوعی می‌باشد. به اعتقاد ما وجود آزمایشگاه‌های ارزیابی اگر از زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی با اهمیت‌تر نباشد، قطعا کم‌اهمیت‌تر نیست.

وی همچنین در ادامه افزود: یکی از خروجی‌های مهم این آزمایشگاه‌ها گزارش‌های ارزیابی می‌باشد، این گزارش‌ها مخاطبین مختلفی دارد از جمله خود شرکت توسعه دهنده آن محصول که با نقاط ضعف خود در این مسیر آشنا خواهد شد. یکی دیگر از خدمات آن سطح بندی محصولات است و این موضوع را مشخص می‌کند که یک محصول برای ارائه خدمت در حوزه هوش مصنوعی باید چه ویژگی‌های استانداردی داشته باشد.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی با اشاره به حساسیت‌های موجود در بحث ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت و جان انسان‌ها در این مسیر، اظهار کرد: به عنوان مثال در این بخش اگر محصولاتی استفاده شود که کیفیت لازم را نداشته باشند، می‌توانند بحران‌های جدی ایجاد کنند؛ بنابراین خدماتی که به واسطه هوش مصنوعی برای حوزه سلامت طراحی شده اند باید از ابعاد مختلف بررسی شوند، زیرا شرکت‌های توسعه دهنده محصول نمی‌توانند گزارش ارزیابی کامل را از محصول خود ارائه دهند.

وی در ادامه در خصوص بحث پزشکی از راه دور در کشور به واسطه هوش مصنوعی، بیان کرد: امروز در بحث جراحی از راه دور در مرحله بسیار خوبی هستیم و شرکت‌های متعددی در این حوزه در حال فعالیت هستند، اما موضوعی که باید به آن پرداخته شود این است که پزشک ممکن است در جراحی از راه دور مرتکب اشتباهی هر چند کوچک شود و در این مرحله نیاز به یک دستیار هوشمند است که ضریب این خطا‌ها را کاهش دهد؛ خوشبختانه درباره این موضوع با شرکت‌های مختلفی به بحث و بررسی پرداختیم، که امیدواریم در این مسیر نیز به پیشرفت‌های لازم دست پیدا کنیم.

بکایی در پایان با تمجید از برگزاری سمپوزیوم هوش مصنوعی و کاربرد‌های آن در علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما همکاری بین بخشی، بین سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و حتی شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف آن چنان که باید باشد، نیست. خیلی کم توانستیم، کنسرسیومی تشکیل بدهیم که سازمان‌ها به یک هدف مشترک دست پیدا کنند؛ این سمپوزیوم‌ها که در واقع به صورت میان رشته‌ای برگزار می‌شوند، فرصت مناسبی است که ارتباط بسیار خوبی بین فعالان حوزه هوش مصنوعی و حوزه پزشکی ایجاد شود و امیدواریم که این سمپوزیوم‌ها به صورت تخصصی ادامه پیدا کنند.

لازم به ذکر است، سومین سمپوزیوم هوش مصنوعی و کاربرد‌های آن در علوم پزشکی در راستای جبران بخشی از خلاء موجود در زیرساخت و آموزش کاربرد‌های بهینه هوش مصنوعی در علوم پزشکی در گروه‌های مختلف پزشکی برگزار شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته